Com s’està perdent la connexió entre l’automobilisme i el carrer

En l’era moderna de l’automobilisme, hi ha una tendència creixent cap a la utilització del nom de grans fabricants sense una implicació tècnica real en el desenvolupament dels vehicles. Aquest fenomen, que es manifesta clarament a la Fórmula 1, però també present en d’altres disciplines, posa en relleu una desconnexió preocupant entre la tecnologia de competició i els vehicles de producció en sèrie.

Per exemple, Alfa Romeo ha estat patrocinant l’equip Sauber durant diverses temporades, però la seva implicació tècnica és mínima, amb l’equip i les operacions principalment gestionades per Sauber i motors subministrats per Ferrari. Aquest model de col·laboració es repeteix en altres casos, com la relació de fa poc anys entre Red Bull i Aston Martin, on el nom d’Aston Martin es feia servir per a màrqueting, però el treball tècnic real es feia amb motors Renault​. Però no només passa a la F1, Maserati o DS a la Fórmula E o Lamborghini al WEC.

La reducció de la transferència tecnològica

Aquesta desconnexió té repercussions significatives en la transferència tecnològica de les curses als vehicles de carrer. Històricament, les competicions automobilístiques han servit com a banc de proves per a noves tecnologies que s’incorporen als vehicles de producció. Però amb la tendència actual, on l’èmfasi està més en la imatge de marca que en el desenvolupament tècnic, aquesta transferència es veu reduïda.

Fa un bon grapat d’any Renault va comprar l’equip Benetton però va continuar operant des del Regne Unit amb motors fets a França. Això va permetre certa transferència tecnològica, però la situació actual d’Alpine, que considera utilitzar motors Mercedes, pot ser una senyal cap una pèrdua d’aquesta connexió directa entre la competició i el desenvolupament de tecnologia pròpia​.

Algunes marques, com Honda i Ferrari, encara mantenen una connexió tecnològica entre la F1 i els seus productes de carrer, rotant els seus empleats entre ambdós departaments. Audi planeja fer el mateix en la seva entrada a la F1. No obstant això, el risc és que les curses es converteixin en plataformes de màrqueting sense valor tecnològic, competint amb altres mitjans de promoció.

El futur de les curses

La manca de rellevància tecnològica en les competicions automobilístiques actuals, causada per la desconnexió entre la imatge de marca i la implicació tècnica real, pot posar en risc la seva funció històrica de laboratori d’innovació. I no, no és només en la Fórmula 1, també passa amb el WEC, Fórmula E o l’Xtrem E.

A mesura que les marques busquen alternatives de màrqueting més rendibles, existeix el perill ( o ja és així en un alt percentatge) que les curses es converteixin en espectacles purament comercials, perdent la seva essència tecnològica i innovadora.

Per evitar això, és important que les competicions mantinguin una connexió estreta amb el desenvolupament tecnològic, assegurant que continuïn contribuint al progrés dels vehicles de carrer.

La desconnexió i l’impacte en la venda de cotxes

Tradicionalment, les innovacions desenvolupades a les pistes o en els trams han estat transferides als vehicles de carrer, oferint als compradors la seguretat que estan adquirint tecnologia provada en les condicions més exigents.

Quan els fabricants d’automòbils utilitzen les competicions simplement com una plataforma de màrqueting, sense una implicació tècnica real, es pot erosionar la percepció de qualitat i innovació associada a la seva marca. Els consumidors són cada vegada més conscients i valoren les tecnologies avançades que provenen de la competició. Per exemple, tecnologies com els sistemes de frenada regenerativa i els motors híbrids han estat desenvolupades i refinades en competicions com la Fórmula 1 abans de ser implementades en cotxes de carrer.

La participació activa i tecnològica en les curses automobilístiques ajuda a construir una imatge de marca sòlida i a fidelitzar els clients. Les marques que poden demostrar una connexió directa entre les seves activitats de competició i els seus vehicles de carrer solen gaudir de major lleialtat i confiança per part dels consumidors. Aquesta connexió tangible ajuda a diferenciar-se en un mercat saturat i pot ser un factor decisiu per als compradors.

Article inspirat en el fil de Twitter de @GuilleAlfonsin

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments