WRC-TECH: Com arriben els equips al Ral·li d’Estònia 2020?

L’activitat del Campionat Mundial de Ral·lis està tornant lentament a la normalitat. Després de les proves prèvies al Ral·li d’Estònia desenvolupades en les últimes setmanes, aquest cap de setmana va ser hora de permetre als pilots entrar en contacte amb els trams d’Estònia en mode de competició.

Amb aquest propòsit, gairebé tots els candidats del WRC van participar en el Lõuna-Eesti Ralli. Al mateix temps, M-Sport va organitzar una iniciativa molt interessant per fomentar el retorn a la competició al Regne Unit, una vegada que el Campionat Britànic de Ral·li va ser suspès després de la cancel·lació del Gal·les Rally GB. Sota el nom de M-Sport Return to Stages Rally, va reunir els models de M-Sport de totes les èpoques, incloent l’última especificació del Fiesta WRC amb les últimes modificacions aerodinàmiques.

A continuació revisarem totes les qüestions relacionades amb l’aerodinàmica en aquests dos esdeveniments.

M.Wilson/S.Loudon, Ford Fiesta WRC, 2020 M-Sport Return to Rally Stages, 1st – foto de GeorgeA (@MiniRallyGT)

M-Sport Return to Rally Stages

L’esdeveniment va tenir lloc al lloc de proves permanent de l’equip, situat a Greystoke. En absència del duo oficial de pilots, el pilot de proves Matthew James Wilson i Stuart Loudon van ser els encarregats de conduir l’última especificació del Fiesta WRC. El cotxe portava les últimes modificacions aerodinàmiques que ja s’han vist en el cotxe en les proves desenvolupades pel mateix pilot a Greystoke el juliol passat, com l’addició de petites plaques en el costat extern dels aletins (també coneguts com canards).

M.Wilson/S.Loudon, Ford Fiesta WRC, 2020 M-Sport Return to Rally Stages, 1r – foto de M-Sport

Les imatges de l’esdeveniment ens van permetre aclarir la segona modificació afegida al cotxe. Consistia en la modificació del perfil superior del pas de roda davanter. El disseny pla original ha estat reemplaçat per un perfil d’ala invertida, com es mostra a la imatge següent (disseny original, disseny nou a sota).

Ford Fiesta WRC a Ral·li Mèxic 2020 (sota) and at M-Sport Return to Stages Rally 2020 (dalt) – fotos de Martin Hunka and M-Sport

L’objectiu del nou disseny és forçar l’aire a fluir cap amunt a la sortida del parafang. Gràcies a Coanda, sabem que l’aire (com qualsevol altre fluid) tendeix a seguir la forma dels cossos fins i tot després de perdre contacte amb ells. El resultat és que l’aire s’envia cap amunt, reduint la interacció amb el mirall lateral (menys resistència) i augmentant l’eficiència de l’ala posterior, generant així una major càrrega a la part posterior.

M.Wilson/S.Loudon, Ford Fiesta WRC, 2020 M-Sport Return to Rally Stages, 1r– foto de GeorgeA (@MiniRallyGT)

L’efecte colateral potencialment negatiu seria que la forma de l’ala podria contribuir a accelerar l’aire, per tant es reduiria la pressió sobre el pas de roda, i es generaria menys força.

Lõuna-Eesti Ralli

Programat dues setmanes abans del Ral·li Estonia, el Lõuna-Eesti Ralli era una excel·lent oportunitat perquè els pilots poguessin entrar en contacte amb les carreteres de terra d’Estònia en mode competició, així com tornar a l’acció després d’un llarg descans. Per aquesta raó, gairebé tots els candidats del WRC estaven presents en l’esdeveniment.

O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, 2020Ral·li Estonia test – foto de Igmar Matto

Hyundai va estar present amb el seu duo de pilots (Neuville/Gilsoul i Tänak/Järveoja) que havia estat desenvolupant, a principis de la setmana, les proves pre-esdeveniment del Ral·li d’Estònia. Tots dos van treballar en l’última especificació de l’i20 WRC, incloent el nou disseny (vertical) dels dispositius dels passos de roda posteriors que l’equip ha estat utilitzant des de les proves realitzades a Finlàndia al juny.

O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Lõuna-Eesti Ralli, 1r – foto de Igmar Matto

Els tres pilots de Toyota també van estar presents a Võru, en el que seria el retorn a la competició per l’equip japonès des de Ral·li Mèxic. Tots ells van conduir l’última evolució del Yaris WRC, sense cap signe de les modificacions frontals de l’aerodinàmica recentment avaluades per Ogier/Ingrasia en les proves prèvies al Ral·li Estònia, que es van realitzar dues setmanes abans.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota Yaris WRC, 220 Lõuna-Eesti Ralli, 2n– foto de Toyota Gazoo Racing

Per la part de M-Sport, el duo Lappi/Ferm va estar present en l’esdeveniment estonià on va conduir el Fiesta WRC de l’equip JanPro Racing Team, en l’especificació 2020, però sense les modificacions utilitzades per Wilson/Loudon a Greystoke. A més, Suninen/Lehtinen va participar en l’esdeveniment, amb un Fiesta R5 especificació antiga, per tal d’obtenir un primer contacte amb les carreteres de terra d’Estònia.

E.Lappi/J.Ferm, Ford Fiesta WRC, 2020 Lõuna-Eesti Ralli, 4t – foto de Igmar Matto

Les temperatures ambient i la curta durada de les especials van fer que els equips no utilitzessin la capacitat de refrigeració al complet, per al que Toyota i Hyundai van utilitzar un bloqueig parcial a l’entrada frontal, com es mostra en les imatges de sota (marcades amb una fletxa groga).

E.Evans/S.Martin, Toyota Yaris WRC, 2020 Lõuna-Eesti Ralli, abandonament – foto de Urmo Sibul
T.Neuville/N.Gilsoul, Hyundai i20 Coupé WRC, 2020 Lõuna-Eesti Ralli, 4t – foto d’Urmo Sibul

L’esdeveniment va incloure quatre especials molt ràpides de terra, amb velocitats mitjanes entre 117 i 133 km/h. A una velocitat tan alta, l’aerodinàmica esdevé crucial, per la qual cosa és interessant analitzar els resultats. El fet que gairebé tots els candidats del WRC hi fossin presents ens permet comparar entre equips i establir algunes conclusions sobre els resultats, que poden estar fàcilment relacionats amb l’aerodinàmica.

Els fulls de temps mostren que el duo Tänak/Järveoja va liderar l’esdeveniment des de la primera especial i van establir el temps més ràpid en set de vuit especials (l’altra va ser guanyada per Rovanperä/Halttunen).

Els resultats són realment rellevants, ja que és la primera vegada des de 2017 que un Hyundai estableix un ritme tan dominant en etapes de terra ràpida. Fins ara, el Toyota Yaris WRC era el cotxe més eficaç sota aquestes condicions. És cert que el duo guanyador té una gran experiència conduint en aquestes rutes (Tänak va guanyar l’esdeveniment el 2009 i havia participat en les edicions de 2006 i 2008), mentre que Neuville/Gilsoul a penes podia seguir el ritme dels Toyota. Però fins i tot amb aquesta experiència, aquest domini només es pot obtenir amb un cotxe ben equilibrat, pel que el resultat confirma l’eficiència de la recent evolució aero de la Hyundai i20 Coupé WRC.

L’equip amb base a Alzenau ha desenvolupat un programa molt extens de desenvolupament de l’aero durant els últims 12 mesos, que ha portat com a resultat la incorporació d’una nova configuració de les aletes frontals (2019), un nou disseny de difusor posterior (Monte Carlo 2020) i una nova ala posterior i altres modificacions (Mèxic 2020). El resultat és un cotxe amb una configuració aerodinàmica gairebé completament revisada, que ha demostrat ser molt més eficaç, almenys per a Tänak/Järveoja a Estònia.

El gran interrogant ara és: serà el mateix en altres esdeveniments ràpids i per als altres pilots? Per desgràcia, no hi ha cap altre esdeveniment amb trams de terra ràpids en el calendari 2020, així que haurem d’esperar fins a l’any vinent per a confirmar-ho.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments