WRC-TECH: L’anàlisi aerodinàmic del Ral·li Estònia 2020

El retorn del Campionat del Món de Ral·lis després d’una aturada de sis mesos va comptar amb molts factors amb incidència sobre l’aerodinàmica que val la pena revisar: des de fang fins a la pluja, des de les punxades fins a les baixes temperatures. Tots ells van tenir el seu impacte en l’aerodinàmica (i el rendiment) dels cotxes WRC, així que intentem analitzar-los tots en aquest article, i intentem respondre a la pregunta: quin aero va funcionar millor a Estònia, la de Toyota o la de Hyundai?

La fiabilitat de les peces del paquet aerodinàmic va ser posada a prova al Ralli d’Estònia, especialment en les especials del dissabte. Dues punxades i la posterior delaminació del pneumàtic van estar al darrere de la pèrdua d’un para-xocs completa en el cotxe de Rovanperä/Halttunen i Evans/Martin.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 5è – foto extreta del vídeo de Dirtfishrally

Perdre un pas de roda posterior complet té un impacte significatiu en el rendiment del cotxe, ja que l’aire pot fluir lliurement (que pot ser bo en termes de no generar sustentació), però es perd l’avantatge de forçar-lo a fluir en la direcció més adequada. En qualsevol cas, no van perdre molt de temps respecte als seus rivals, encara que podrien haver establert temps més ràpids sense aquesta incidència. A més, també, Tänak/Järveoja van perdre els dos passos de roda del darrere abans de la Power Stage i, tot i així, van ser capaços de fer el segon temps més ràpid. Vol dir que totes les parts de l’aerodinàmica incloses en els para-xocs del darrere són inútils?

O,.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Rally Estonia 2020, 1r – forto de Tapio Lehtonen – Rallirinki

La resposta és no, són absolutament necessàries. El seu impacte en l’equilibri del cotxe és realment significatiu. Contribueixen a redirigir l’aire de l pas de roda cap a l’àrea més adequada (normalment a l’estela del cotxe) per aprofitar la seva energia. Aquests resultats només demostren que els pilots professionals de ral·lis estan acostumats a conduir en qualsevol circumstància, de manera que són perfectament capaços de tractar amb un cotxe desequilibrat, fins i tot a una velocitat tan alta com la que s’ha aconseguit a Estònia. Encara que, si poguessin triar, sempre preferirien un cotxe ben equilibrat.

Les bales de palla també eren un problema per a la fiabilitat de les parts aerodinàmiques a Estònia. L’alt nombre de paques disseminats en les especials, majoritàriament situats en encreuaments estrets, combinat amb la recerca del pas més curt per a la majoria dels pilots, va donar lloc a una llarga llista de parts aerodinàmiques trencades, amb una incidència especial en les aletes frontals.

O.Solberg/A.Johnston, VW Polo GTI R5, Rally Estonia 2020, 1r WRC3 – foto d’Oliver Solberg Team

Les temperatures relativament baixes d’Estònia en aquests dies (entre 15 i 18 graus) van permetre als Toyota i Hyundai mantenir un bloqueig parcial dels radiadors durant les especials, com es mostra en les fletxes de sota. No hem trobat evidencies d’un bloqueig similar als Fiesta de M-Sport.

E.Evans/S.Martin, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 4t – foto de Honza Froněk – ewrc-results.com
O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Rally Estonia 2020, 1r – foto de Honza Froněk – ewrc-results.com
E.Lappi/J.Ferm, Ford Fiesta WRC, Rally Estonia 2020, 7è – foto de Honza Froněk – ewrc-results.com

A més de les plaques de bloqueig, alguns pilots van recollir plantes en algunes especials, que podrien haver causat reescalfament del motor en cas que no fossin eliminats al final de les mateixes.

C.Breen/P.Nagle, Hyundai i20 Coupé WRC, Rally Estonia 2020, 2n – foto de Hyundai Motorsport

El duo Rovanperä/Halttunen va ser penalitzat per eliminar les plaques de bloqueig del radiador en una àrea de control (no permès per les regulacions). La sanció va ser d’1 minut, però segur que els danys haurien estat pitjors si haguessin fet l’especial amb les plaques de bloqueig instal·lades, com vam veure amb l’últim Ral·li de Monte Carlo, on els tres cotxes de Fiesta WRC van patir un sobreescalfament causat per les fulles.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 5è – foto deTapio Lehtonen – Rallirinki

La pluja durant el dissabte a la nit i les primeres hores del diumenge van contribuir a l’aparició del fang en alguns camins, especialment en les zones obagues. Per evitar l’acumulació de fang dins dels venteigs dels passos de roda posteriors (que significa perdre eficiència i guanyar pes extra), Toyota va introduir diferents solucions en els seus cotxes. Rovanperä/Haltunen i Evans/Martin van sortir del parc de serveis amb algunes plaques de bloqueig internes, com es mostra a la imatge de sota, on el ganxo d’aquestes plaques és visible entre les plaques del pas de roda posterior.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 5è – foto extreta del vídeo en directe de wrcplus.com

Aquestes plaques s’utilitzen normalment al parc de servei, per protegir les aletes en les operacions mecàniques en l’interior del cotxe.

K.Meeke/S.Marshall, Toyota Yaris WRC, Rally Catalunya 2019, at the service park

Per aconseguir el mateix efecte, les aletes del para-xocs posterior del cotxe Ogier/Ingrassia portaven un bloqueig extern de les aletes inferiors.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 3r – foto extreta del vídeo de wrcplus.com

La raó de l’ús d’aquestes solucions és el disseny de les aletes internes. La forma de l’aleta de Toyota permet que el fang s’acumuli, com es mostra a la imatge de sota del cotxe de Rovanperä/Halttunen. Altres equips no tenen aquest problema, a causa d’un disseny de les aletes diferent.

Aquestes dues solucions es van utilitzar només durant el primer bucle d’especials de diumenge al matí. Una vegada que els camins estaven secs, no eren necessàries i van ser retirades pels equips, la qual cosa també demostra l’efecte beneficiós de les aletes del para-xocs del darrere, tal com hem vist anteriorment.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, Rally Estonia 2020, 3r – foto de Toyota Gazoo Racing WRT

Sorprenentment, Toyota no va utilitzar la seva solució habitual per a especials enfangades i/o nevades, que consisteix en una reducció important del número d’aletes, com ho van fer a Suècia enguany.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, Rally Sweden 2020, 4, foto de Toyota Gazoo Racing WRT

Quin aerodinàmica va funcionar millor a Estònia, la de Toyota o la de Hyundai?

La suposada similitud entre les especials del Ral·li Estonia i el Ral·li Finlàndia (que no va resultar ser tan similar al final), els excel·lents resultats obtinguts per Toyota a Finlàndia en els últims tres anys i la millor posició inicial dels cotxes de Hyundai van generar certa controvèrsia sobre qui seria el millor cotxe a Estònia. La qüestió és important per a nosaltres, ja que aquestes especials ràpides requereixen un paquet aerodinàmic òptim. Així doncs, qui millor ens dirà quin aerodinàmica era millor per a les especials estonianes.

Intentarem respondre sobre la base dels resultats de l’etapa, que figuren en la taula següent, ordenats per velocitat mitjana.

La primera conclusió és que, en la majoria de les especials, el mateix cotxe va fixar el temps més ràpid en el primer i segon pas, la qual cosa demostra que els resultats són consistents.

El segon punt important és que Toyota estableix el temps més ràpid en les dues especials més ràpides (SS12/15 i SS2/7), en algunes especials de velocitat mitjana (SS14/SS17) i en la més lenta (SS13/16). De la mateixa manera, Hyundai va establir el temps més ràpid en algunes especials molt ràpides (SS3/8) així com en trams de velocitat mitjana (SS4/SS9). Aquesta igualtat sembla confirmar que cap equip sembla estar especialitzat més en especials ràpides o mitjanes. Al contrari, l’eficiència de l’últim paquet aerodinàmic de Hyundai sembla haver igualat l’eficiència del Toyota, i ara tots dos lluiten per al temps més ràpid, independentment de la velocitat mitjana de l’especial.

Per tant, la resposta és, en la nostra opinió, que tots dos cotxes van mostrar un rendiment similar de l’aerodinàmica, probablement gràcies a l’últim desenvolupament dut a terme per Hyundai. Aquesta igualtat és bona en termes de l’espectacle, excepte que un nivell tan alt d’eficiència impedeix que M-Sport sigui competitiu. És una pena que no hagin introduït a Estònia el nou paquet d’aerodinàmica frontal provat a Greystoke en els últims mesos. Però, com Malcolm Wilson va declarar a DirtFish.com abans de l’esdeveniment, no l’utilitzaran almenys fins a Sardenya, ja que encara tenen recanvis de les peces originals disponibles. La qual cosa té molt sentit, en una temporada tan estranya. És d’esperar que contribueixi a millorar el seu rendiment per a la pròxima, l’última temporada amb els cotxes WRC actuals.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments