WRC-TECH: Anàlisi de les noves modificacions aerodinàmiques del Toyota Yaris WRC 2021 en els test de Pirelli

Després que Hyundai encetés els tests de pretemporada a principis d’aquesta setmana, Toyota va començar ahir la seva sèrie de proves dels nous pneumàtics Pirelli que utilitzaran en la propera temporada, en algunes especials al cor del Rallye Monte-Carlo. Però les proves no sols s’han utilitzat per a entrar en contacte amb una nova gamma de pneumàtics o les condicions de Monte-Carlo, sinó per a avaluar les últimes modificacions aerodinàmiques per a la temporada 2021. Tots dos equips han estat treballant en el paquet aerodinàmic de la part davantera. Però, mentre que Hyundai ha estat utilitzant les mateixes modificacions aerodinàmiques davanteres ja vistes en algunes especials del Kehala Ralli a mitjans de novembre, Toyota ha mostrat l’últim disseny del paquet aerodinàmic davanter, amb importants novetats respecte al disseny actual (utilitzat des de 2018).

Aquesta és la nostra revisió preliminar, que es completarà una vegada que disposem de més imatges.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, prova Pirelli, França, 11 de desembre de 2020 – foto de Thiebault Pascal

Els enginyers de Toyota Gazoo Racing han modificat completament les peces aerodinàmiques incloses en el pas de roda davanter del Yaris WRC. La primera modificació (1) és l’addició d’un petit llavi amb dents de serra en el costat extern del pas de roda davanter, actuant com una petita placa lateral. El llavi cobreix tota la superfície superior del pas de roda. Aquesta placa lateral  permet dirigir el flux d’aire en la direcció requerida (sobre l’aleta en la part superior del pas de roda) per a generar més càrrega.

Toyota Yaris WRC, prova Pirelli, França, 12 de desembre de 2020 – foto de Yohan Muller per a Planetemarcus

La segona modificació (2) consisteix en una aleta més gran en la part superior del pas de roda davanter, i amb una àmplia placa lateral . Com més alta sigui la superfície de l’aleta, major serà la càrrega que pot generar…. però també la resistència que genera és major. La nova aleta bloqueja completament el pas d’aire per sota (en oposició al disseny antic). Incorpora una placa lateral amb l’objectiu d’evitar que l’aire s’escapi a l’exterior i forçar-lo a fluir cap a l’aleta, augmentant així la pressió sobre aquesta.

Toyota Yaris WRC, prova de Pirelli, França, 12 de desembre de 2020 – foto de Yohan Muller per a Planetemarcus

La tercera modificació (3) consisteix en un disseny arrodonit de la part externa del pas de roda davanter, que ara inclou tres petites aletes, per a dirigir millor l’aire cap amunt, per tal d’adreçar-lo cap  a l’aleró posterior.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, prova de Pirelli, França, 11 de desembre de 2020 – foto de Thiebault Pascal

I una altra novetat (4), amb la presència d’una petita finestra en l’exterior del pas de roda davanter, sota les aletes. La presència d’aquesta finestra representa una via addicional de sortida  de l’aire de l’espai de les rodes, aprofitant l’energia del corrent d’aire principal que flueix juntament amb el cotxe per arrosegar-lo enfora. Com més gran sigui la quantitat d’aire que es pugui extreure d’aquest espai, menor serà la pressió a l’interior, i novament es podrà obtenir major càrrega.

Toyota Yaris WRC 2019 (esquerra) i actual (dreta) – imatges de rgi (esquerra) i Yohan Muller / Planetemarcus (dreta)

La comparació respecte al disseny antic sembla indicar també que la sortida d’aire que hi ha en la part superior del pas de roda ha estat modificada.

El resultat de totes aquestes modificacions és una major capacitat de generació de càrrega, principalment en la part davantera del cotxe, amb el cost d’un petit augment de la resistència a l’aire.

O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, prova Pirelli, França, 8 de desembre de 2020 – foto de Julien Prioux / Byoce

Hyundai Motorsport va utilitzar les proves dels neumàtics Pirelli per a confirmar la validesa de les modificacions ja vistes al Kehala Ralli. Com vam revisar llavors, aquestes incloïen una aleta superior dentada, una placa lateral en l’aleta inferior, i la introducció d’una plaqueta vertical (també coneguda com a perfil Gurney) en la part posterior de l’aleta del pas de roda davanter i de la superfície superior del pas de roda.

T.Neuville/N.Gilsoul, Hyundai i20 Coupé WRC, prova Pirelli, França, 9 de desembre de 2020 – foto de Julien Prioux / Byoce

Les noves aletes dentades han sofert problemes de fiabilitat durant les proves i van haver de ser reemplaçades diverses vegades, a causa de danys com els que es mostren en la imatge de dalt.

Aquestes són probablement algunes de les últimes modificacions aerodinàmiques de l’actual generació del WRC, ja que s’enfronten a la seva última temporada en el Campionat. El més probable és que tots els equips estiguin treballant dur en el disseny de l’aerodinàmica dels cotxes de 2022. Aquests han d’estar llestos ràpidament, ja que la seva temporada de proves comença al febrer, i tota l’atenció  i esforços dels equips es dedicaran als nous cotxes.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments