DAKAR 2021: Les conclusions d’en Jordi Parro

Quin ha estat el millor moment del Dakar 2021?

Es molt difícil destacar un moment o un altre. Aquesta edició ha estat probablement la que menys hem pogut interactuar amb els participants, ja que els oficials, sempre que fos possible, estàvem dins la nostra “bombolla” per precaució. No obstant, hi ha hagut molt bon ambient entre els diferents membres de l’organització, i molt bona entesa en el equip de comissaris i Direcció de Carrera. La tornada a l’avió potser ha estat el moment en que més temps hem tingut per escoltar aventures dels participants.

Quin ha estat el moment més difícil?

Hem tingut diversos moments difícils, sempre provocats per errades del sistema GPS o be del sistema de cronometratge. Això ens va donar molta feina extra, i en un cas, fins i tot va provocar una reclamació per part de Toyota, i una apel·lació per part de Mini (que finalment van enretirar).

Els nostres horaris no deixen de ser els de sempre al Dakar. Ens llevem abans que no surti el sol, anem a la sortida de l’etapa i viatgem en avió al proper Bivouac, on solem arribar al migdia. Al Dakar hi ha moltes hores mortes, que cal aprofitar per descansar o per avançar feina, ja que un cop comencen a arribar els participants al final de l’etapa la feina s’acumula fins a les 10 o les 11 de la nit.

Què és el que més t’ha sorprès?

La logística dins del Bivouac ha millorat molt respecte a l’anterior edició, i aquest any hem passat molta menys fred. Tots anàvem preparats per evitar el fred, però realment tant sols hi ha hagut dos o tres nits fredes. A mes a més, quasi sempre hem tingut serveis adequats, com bombes de calor a les nostres tendes d’oficials, dutxes d’aigua calenta i un càtering molt variat.

Com a punt positiu, tots els bivacs son pràcticament idèntics, cosa que facilita molt el trobar les coses on esperes trobar-les quan hi arribes de nou. Per contra, al final es troba a faltar una mica de diversitat com la que ens trobàvem a Sud-Amèrica, ja que si no surts del Bivouac, cada dia es el mateix i es fa una mica monòton.

Com veus la propera edició?

Aràbia Saudita es un terreny que permet infinitat de recorreguts diferents, des de zones muntanyoses amb pistes estretes, a àmplies planures amb pistes ràpides i navegació, i també immensos ergs de dunes. Si l’organització ho desitja podria fer certes etapes als països propers, com al Sud de Jordània, l’interior dels Emirats Àrabs o fins i tot tornar al immens desert de la Mitja Lluna buida, travessant les fronteres d’Oman i Iemen. De moment però, tot sembla indicar que la prova seguirà en la seva totalitat a Aràbia Saudita, on hi ha molt d’interès institucional en aquesta prova. Les polèmiques sobre el recorregut crec que continuaran perquè l’organització desitja fer un recorregut més difícil a nivell de navegació i baixar les mitjanes de velocitat, mentre que alguns pilots provinents dels ral·lis i que no van conèixer etapes africanes de navegació com les del Ténéré prefereixen etapes on la conducció sigui més decisòria que la navegació.

Un dels rumors més insistents indicava que probablement la FIA adjudiqui a ASO la promoció del Campionat del Mon de Cross Country, i que per tant, el Dakar formi part del mateix a partir de l’any que ve. La presència de Jean Todt al últim dels bivacs en podria ser un indicador, però segur que les negociacions seran llargues i dures, per intentar homogeneïtzar els reglaments.

També es va parlar de la participació del vehicles impulsats per energies alternatives com l’hidrogen, o vehicles híbrids. Sven Quandt semblaria estar impulsant el projecte d’un vehicle híbrid conjuntament amb Audi. No obstant, res com sentir bramar el motor V8 dels Toyota a altes revolucions!

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments