La prova, que es va disputar per última vegada el 2019, té la seu a Matosinhos, prop de la ciutat de Porto, i compta amb pistes de terra ràpides i tècniques. La superfície sol començar amb especials toves i arenoses, però sovint es torna rocosa i plena de sots en les segones passades.
Sébastien Ogier –que ha guanyat cinc vegades a Portugal, compartint el rècord amb la icona finlandès dels ral·lis Markku Alén – lidera el campionat per Toyota després de la seva victòria a Croàcia el mes passat. El segueix de prop, Thierry Neuville, de Hyundai, a vuit punts d’Ogier i dos per davant de Elfyn Evans. Ott Tänak, el guanyador de la prova el 2019, està a 21 punts del líder, amb Kalle Rovanperä només un punt més enrere.
Dani Sordo torna a l’acció en el tercer equip oficial de Hyundai en el que serà el debut del seu nou copilot Borja Rozada. Adrien Fourmaux continua al costat de Gus Greensmith en l’alineació de M-Sport Ford després de la seva impressionant actuació a Croàcia. Completen les tripulacions dels World Rally Car el quart pilot de Toyota, Takamoto Katsuta, i el pilot de 2C Competition Hyundai, Pierre-Louis Loubet, que també dóna la benvinguda a un nou copilot amb Florian Haut-Labourdette.
El WRC2 compta amb una inscripció molt forta de 12 cotxes per al Ral·li de Portugal, amb el líder del campionat Andreas Mikkelsen en el seu Toksport Skoda Fabia Evo per enfrontar-se a la competència d’altres noms coneguts com Esapekka Lappi (Movisport Volkswagen Polo GTI), Mads Østberg (TRT Citroën C3) i Teemu Suninen (M-Sport Ford WRT Festa Mk II). Oliver Solberg, de Hyundai Motorsport N, s’uneix al seu company d’equip Ole Christian Veiby, així com als joves Marcos Bulacia (Toksport Skoda Fabia Evo), Nikolai Gryazin (Movisport VW Polo GTI) i Tom Kristensson (M-Sport Ford Fiesta mk II). Eric Camilli (Sports & You Citroën C3), Martin Prokop (M-Sport Ford) i Georg Linnamäe (ALM Motorsport Citroën C3) completen l’alineació de la categoria.
D’una llista total d’inscrits de 81 cotxes, 25 estan inscrits al WRC3, incloent el líder en punts, el francès Yohan Rossel, i a el guanyador de Croàcia, el polonès Kajetan Kajetanowicz. Jan Solans i Pepe López, els xilens Alberto Heller i Emilio Fernández, a més de l’irlandès Josh McErlean, faran el seu debut en la temporada. Un total d’11 tripulacions portugueses en la categoria van des de les estrelles locals com Armindo Araújo i Bruno Magalhães fins al nouvingut André Villas-Boas, l’antic entrenador de futbol de el Chelsea i de el Tottenham.
El britànic Jon Armstrong encapçala la llista de vuit cotxes del FIA Junior WRC després de guanyar la primera prova a Croàcia. A 9 punts de distància hi ha Martin Sesks, segon, mentre que el finlandès Sami Pajari està a un sol punt de Sesks en la classificació actual. Tots ells competiran en les especials portugueses en cotxes Ford Fiesta Rally4 idèntics.
La ruta de 2021, la més llarga de la temporada
Amb vint trams i 337,51 quilòmetres competitius, el Ral·li de Portugal serà el més llarg de la temporada fins ara. Després del Shakedown de dijous al matí, les tripulacions es dirigiran al sud per una sortida cerimonial a Coimbra abans de la jornada inaugural de divendres, concentrada al voltant d’Arganil. Aquesta zona, que va tornar al ral·li en 2019, acollirà dos bucles de tres trams sense servei al migdia. La prova de Mortágua, que es va córrer per última vegada fa 20 anys, i la súper especial de Lousada completen la jornada.
Dissabte es desenvolupa principalment a les muntanyes de Cabreira, a nord-est de Porto, amb tres trams que es correran dues vegades cadascuna, més una nova especial de carrer prop de Porto.
Un total de cinc trams conclouran el ral·li diumenge, incloent una altra prova de retorn a Felguieras i dues passades pel famós Fafe i el seu icònic salt – aquesta última passada servirà com a final de el ral·li en el Wolf Power Stage.