La temporada de proves de desenvolupament dels cotxes del Rally1 de 2022 està arribant al punt àlgid a mesura que s’acosta el final de l’any, amb la fase de disseny gairebé completa i amb els equips ja en ple procés d’homologació. Ara és el moment de provar els dissenys finals, el que ens permet descobrir algunes de les noves solucions per aquests nous cotxes. Aquesta setmana, ha estat Toyota qui ha provat el cotxe Yaris Rally1 2022 en algunes carreteres de terra de la Catalunya Central. I el cotxe utilitzat en aquestes proves incorporava importants modificacions aerodinàmiques a la part del darrere que mereixen ser revisades.

El redisseny del sistema de refrigeració de l’híbrid és una de les principals modificacions del cotxe utilitzat a la prova. D’una banda, s’ha reduït la mida de les preses d’aire laterals, tal com mostra la imatge inferior.

La raó de la reducció de mida pot ser deguda a un menor cabal d’aire de refrigeració necessari (menys necessitat del que s’esperava del radiador del darrere) o per reduir la interferència de la pressa d’admissió en l’aire que flueix cap a l’aleró del darrere. Ambdues explicacions són raonables: les temperatures màximes típiques a la propulsió elèctrica solen rondar els 60ºC, mentre que la temperatura normal de funcionament és de 35ºC, és a dir, una necessitat de refrigeració considerablement menor que la d’un motor de combustió interna (ICE). Per altra banda, la part superior de la presa d’aire original estava situada davant de l’ala lateral. Encara que probablement no sigui el disseny final de l’ala, sembla lògic eliminar qualsevol possible pertorbació a l’aire que flueix cap a la part posterior.

D’altra banda, la reixeta de ventilació del darrere s’ha reubicat en un lloc més elevat, i el nou disseny permet veure clarament dos ventiladors (en oposició a un en el cas del Puma) per eliminar l’aire calent que surt del radiador que refreda el sistema híbrid.

Aquest disseny és significativament diferent de l’anterior, en què les reixetes de ventilació estaven situades a la part inferior del para-xocs del darrere, cosa que permetia aportar energia a l’aire que circulava per sota del cotxe, per faciitar-ne la seva extracció.

Amb el nou disseny, la reixeta de ventilació del darrere s’ha desplaçat cap amunt, evitant així que afegeixi energia a l’aire que flueix per sota del cotxe (una mena d’efecte d’escapament bufat). Però ara té una altra finalitat, com veurem més endavant.
La segona gran modificació del cotxe vista a la prova és el redisseny dels passos de roda del darrere. S’ha eliminat la forma d’ala al perfil superior (com es mostra a les imatges de baix), fent-la menys prominent, possiblement per permetre un flux més net sota l’aleró del darrere, així com per reduir la resistència aerodinàmica (a causa de la reducció de l’àrea frontal).

Però la modificació més significativa en els passos de roda del darrere seria la introducció d’un nou orifici que actua com a respirador, en extreure l’aire de l’espai de les rodes, en substitució dels famosos respiradors del parafang del darrere del Yaris, ara sembla que prohibits. Per fer-ho, s’ha practicat un orifici a l’interior del pas de roda, que connecta amb la part del darrere del cotxe, per permetre l’extracció d’aire (com mostra la fletxa groga a la imatge inferior).


L’aire és conduït a través del pas de roda del darrere cap a l’orifici del darrere. L´orientació del tub i del respirador permet enviar l´aire al centre del cotxe, on interactua amb el flux d´aire procedent dels ventiladors. El resultat és que l’aire és empès per aquest corrent cap al deixant del cotxe, augmentant l’eficiència en l’eliminació de l’aire que prové de l’espai de les rodes. L’aire ha de ser eliminat o fluirà per sota del cotxe, augmentant la pressió i reduint la càrrega aerodinàmica. Amb l’eliminació del difusor del darrere i les reixetes de ventilació del parafangs del darrere, qualsevol solució orientada a millorar la càrrega aerodinàmica en aquesta zona és més que benvinguda.

En resum, les noves modificacions vistes a la prova permeten a Toyota augmentar la càrrega aerodinàmica del darrere en eliminar l’aire de sota del cotxe amb el nou disseny del pas de roda del darrere, mentre que el potencial efecte de bufat generat per la refrigeració del sistema híbrid es perd probablement a causa de la reubicació de la ventilació del darrere. Pas a pas es va definint el nou cotxe, un procés que s’hauria de completar les properes setmanes.