WRC-TECH: Toyota prova un nou aleró posterior per al GR Yaris Rally1 del 2022

Només dos dies després del final de la temporada 2021 del WRC i els equips han tornat a la feina per preparar la nova generació de cotxes. Tant Toyota com MSport han començat avui una nova sèrie de proves de desenvolupament a França. El més significatiu ha estat que al Toyota GR Yaris Rally1 conduït avui per Kalle Rovanperä i Jonne Halttunen s’han provat diverses peces aerodinàmiques noves que val la pena repassar.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, prova de desenvolupament, França – imatge extreta del vídeo de La Passion 05

La principal i més visible modificació ha estat la introducció d’un nou aleró al darrera. Mentre que a totes les proves fins avui el cotxe estava equipat amb l’aleró del darrere del Yaris WRC 2021, avui s’ha introduït un nou aleró per a la prova. Una de les principals característiques del nou aleró és que és més ample, i les aletes laterals (a, a la imatge inferior) s’han reduït significativament en mida. Més ample significa més àrea frontal, cosa que permet generar una mica més de càrrega aerodinàmica, però a costa d’una major resistència a l’aire.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, prova de desenvolupament a Espanya (a principis de novembre) i França (avui) – imatge inferior extreta del vídeo de La Passion 05

Una altra gran modificació és l’addició de dos nous suports del tipus coll de cigne (b) als costats exteriors dels suports existents, sumant un total de quatre ara. Els nous suports són més gruixuts i semblen més robustos que en el disseny anterior. La part superior dels suports (c), segueixen actuant com a plaques verticals (com en el disseny anterior) contribuint a generar més càrrega aerodinàmica als revolts, ja que aprofiten la pressió de l’aire cap als costats. Però també augmenta la resistència aerodinàmica, a causa de la la presència dels suports.

Aleró del darrere del Toyota Yaris WRC (esquerra) i del GR Yaris Rally1 (dreta) – imatge dreta extreta del vídeo de La Passion 05

La imatge anterior sembla indicar que el nou aleró és més llarg que l’anterior. Per reglament, l’aleró del darrere no pot sobresortir del para-xocs del darrere, però també el para-xocs del darrere del GR Yaris és més llarg que el del Yaris WRC, de manera que un aleró més llarg no hauria de ser un problema, a nivell reglamentari.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, prova de desenvolupament, França – imatge extreta del vídeo de La Passion 05

La safata inferior de l’aleró posterior també és més ample, cobrint tot l’espai entre les plaques laterals, que és més llarg que en el disseny anterior.

Un aleró més ample amb l’addició dels nous suports significa que s’obtindrà una mica més de càrrega aerodinàmica, especialment als revolts, compensant així l’absència del difusor del darrere. Però a costa d’una resistència aerodinàmica més gran, causada pels nous suports, així com pel disseny més ample.

El cotxe incorporava altres modificacions, com el canvi en el perfil dels passos de roda davanters, en què s’han eliminat el llavi exterior i la placa lateral . També sembla haver-se modificat la presa d’aire davantera sobre el para-xocs. Malauradament, les imatges disponibles ara mateix no són prou clares, així que en tornarem a parlar quan es publiquin millors imatges. Però la introducció de noves modificacions és un clar senyal que la nova temporada és molt a prop, i el temps per provar els dissenys finals és cada cop més limitat.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments