WRC-TECH: Rallye Monte-Carlo 2022, la nova aerodinàmica de la generació Rally1

Els paquets aerodinàmics definitius dels nous cotxes Rally1 van ser estrenats finalment durant el Rallye Monte-Carlo, després que s’introduïssin diverses modificacions d’última hora la setmana anterior a la prova. Aquesta és la nostra primera revisió dels nous cotxes amb especial incidència en els nous detalls, després de la nostra anàlisi comparativa dels cotxes de prova que vam publicar aquí.

Rallye_Monte_Carlo_2022 Loeb Puma
S.Loeb/I.Galmiche, Ford Puma Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 1r Nacho Mateo

Ford Puma Rally1

La principal modificació aerodinàmica del Puma Rally1 alineat a Monte-Carlo va ser el redisseny dels passos de roda davanters. Les defenses laterals del divisor frontal,  el llavi lateral del pas de roda  i la superfície superior en forma d’ala van desaparèixer finalment del cotxe. El nou disseny inclou unes línies de traçat més senzill, amb una part davantera del pas de roda molt estreta i una superfície plana a la part superior.

Difusor de roda al Ford Puma Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022

La similitud en el disseny amb els altres dos cotxes sembla suggerir que el disseny original estaria en contra de la nova normativa, fet que explicaria aquesta modificació d’última hora, ja que el disseny original  s’havia introduïtr des de la primera aparició del Puma, allà per l’agost.

Un segon detall que es va pot veure al Puma va ser la introducció dels difusors de roda. És a dir, un petit difusor situat davant de les rodes del darrere, dissenyat per accelerar el flux d’aire a banda i banda del cotxe, per reduir la pressió. Curiosament, aquesta solució havia estat utilitzada per Hyundai i Toyota als anteriors cotxes del WRC, mentre que ara tots dos equips l’han descartat, mentre que  MSport l’ha adoptat.

G.Greensmith/J.Andersson, Ford Puma Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 5è

L’aleró del darrere vist a Monte-Carlo era el mateix disseny vist a la presentació realitzada a Salzburg la setmana anterior, amb un petit sortint a les plaques laterals. La imatge també mostra la mida real de l’orifici de la presa d’aire lateral, que és més petita del que suggereix la mida exterior de les preses.

Toyota GR Yaris Rally1

La presència dels nous retrovisors laterals al GR Yaris va ser un dels temes més comentats pels aficionats als trams francesos. La disposició vertical del mirall i la gran separació amb la carrosseria només s’expliquen per la necessitat de dotar la presa d’aire lateral i l’aleró del darrere d’un flux net i sense pertorbacions, per maximitzar la capacitat de refrigeració i de generació de càrrega, respectivament. L’inconvenient és que els retrovisors estan ara més exposats, per la qual cosa és més fàcil perdre’ls, com li va passar a Ogier/Veillas diumenge al matí.

S.Ogier/B.Veillas, Toyota GR Yaris Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 2n

La forma del suport, en forma d’ala invertida, és una contribució addicional a la generació de càrrega aerodinàmica a la part davantera del cotxe, per compensar mínimament l’absència dels elements prohibits als passos de roda davanters (aletes).

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 4t

A Monte-Carlo també vam poder veure la configuració definitiva de la presa d’aire dels frens del darrere del GR Yaris Rally1, que havia estat modificada durant els tests de pretemporada. Ara inclou una petita reixeta, per evitar que la pols, el fang, la neu i les pedres entrin al circuit de refrigeració dels frens.

T.Neuville/M.Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 6è

Hyundai i20 N Ral·li1

Hyundai ja havia desplegat totes les novetats aerodinàmiques del cotxe a les proves d’hivern, i no es va poder veure res de nou a Monte-Carlo. Tot i això, encara hi ha alguns detalls que mereixen una atenta mirada. Un és el disseny de les preses d’aire laterals, probablement les més discretes, el que en aerodinàmica significa aquelles que generen la menor resistència a l’aire (drag).

O.Solberg/E.Edmondson, Hyundai i20 N Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, ret.

A més, Hyundai manté la forma de conducte NACA a la presa d’aire dels frens del darrere. Tot i les baixes temperatures de la prova, les preses d’aire van romandre obertes en tota condició, cosa que sembla indicar que les tapes utilitzades sovint a l’i20 WRC no s’han traslladat a l’i20 N Rally1.

O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 N Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, ret.

Durant la prova, el Hyundai va ser el cotxe que va utilitzar una superfície més gran de plaques de protecció del radiador (almenys és el que semblen indicar les imatges), cosa que demostra que el motor Hyundai seria el més sensible a les baixes temperatures. L’ús de les plaques va impedir a l’equip utilitzar el sistema antifulles, i algunes fulles es van acumular als espais lliures de la part davantera del cotxe durant l’esdeveniment, el que podria haver provocat un sobreescalfament del motor.

C.Breen/P.Nagle, Ford Puma Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 3r

També MSport i Toyota van patir aquest problema. MSport va instal·lar un sistema de tipus persiana, similar a l’utilitzat per Hyundai les últimes temporades, però no va resultar gaire eficaç, ja que encara s’acumulaven moltes fulles a la part davantera del Puma.

T.Katsuta/A.Johnston, Toyota GR Yaris Rally1, Rallye Monte-Carlo 2022, 8è

Toyota no ha introduït el sistema de cistella utilitzat al Yaris WRC durant l’última temporada, cosa que ha permès que les fulles s’acumulin a la part davantera del Yaris. A més, tenien el mateix problema a les preses d’aire laterals, com indica la fletxa de la imatge superior.

Segurament aquests detalls es provaran i milloraran durant les properes sessions de proves, ja que la majoria de les proves prèvies a l’esdeveniment de Monte-Carlo es van realitzar en carreteres nevades, on les fulles no eren un problema. A més, com hem vist durant l’esdeveniment, algunes de les novetats (especialment pel que fa al sistema híbrid) requeriran més proves perquè els equips treguin tot el partit. I, com ja va passar el 2017, el desenvolupament dels cotxes mai no s’atura, per la qual cosa ens espera una temporada molt interessant.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments