WRC-TECH: Continua el desenvolupament del sistema de refrigeració de Toyota al Ral·li Sardenya 2022

Les destacades entrades d’aire laterals del Toyota GR Yaris Rally1 són un dels detalls més visibles i identificatius de la nova generació de cotxes híbrids de ral·li. La seva presència ens recorda que estem davant d’un cotxe híbrid, que requereix una quantitat important d’aire fresc per refrigerar el motor elèctric i les bateries. En comparació amb les aportacions d’aire dels altres cotxes, els de Toyota semblen més grans i destacades, cosa que probablement és bo per garantir un flux d’aire adequat, però alhora té un impacte negatiu en l’aerodinàmica del cotxe. I probablement aquesta és la raó per la qual Toyota continua treballant en la seva reducció o supressió des del final de la primera prova de l’any. Aquesta és la nostra revisió del desenvolupament realitzat durant el ralli de Sardenya, Itàlia, així com les solucions per mitigar la calor que els equips van implementar per reduir la temperatura dins dels cotxes.

Les altes temperatures van ser un dels punts més comentats abans de la prova de Sardenya i, tot i que al final no es van assolir els valors esperats, la major part de la prova es va desenvolupar amb temperatures que oscil·laven entre els 25 ºC i els 35 ºC.

P.L.LOUBET/V.LANDAIS, FORD PUMA RALLY1, RALLY ITALIA SARDEGNA 2022, 4t – Imatge de MSPORT WORLD RALLY Team

La preocupació principal va ser les temperatures molt altes amb què s’havien de fer front els pilots i els copilots. Tots els equips van preparar algunes solucions pal·liatives, com ara l’ús de pintures reflectants als sostres (Hyundai i Msport) i finestres (tots els equips) dels cotxes.

T.Neuville / M.Wydaeghe, Hyundai i20 N Rally1, Rally Italia Sardegna 2022, 41º – Imatge de Austral / Hyundai Motorsport GmbH

Altres solucions van ser fer més gran les entrades d’aire del sostre (Toyota) i l’addició de noves reixes de ventilació posteriors, efectives però insuficients, de manera que s’esperen solucions addicionals en els propers esdeveniments.

Entrada d’aire sostre del Toyota Yaris Rally1 al Ral·li de Montecarlo (a dalt) i a la de Sardenya (a sota): imatges de lluis55 (a dalt) i Toyota Gazoo Racing WRT (a sota)

La modificació desenvolupada per Toyota en la entrada d’aire del sostre va permetre augmentar la ventilació dins del cotxe, amb un augment mínim de la superfície frontal, cosa que significa que l’impacte sobre la resistència aerodinàmica va ser insignificant.

Però hi havia una altra preocupació relacionada amb les altes temperatures ambientals: el sistema de refrigeració de la unitat híbrida. Sardenya va representar la primera prova important, en termes de temperatura, per a aquest sistema, ja que per primera vegada s’utilitzaria en competició sota temperatures tan altes.

I sembla que el resultat va ser satisfactori. És cert que alguns pilots (Craig Breen) van reportar un mal funcionament de la unitat híbrida en algunes cronometrades, com havien passat en esdeveniments anteriors. No sabem si aquests problemes estaven relacionats amb una temperatura alta o algun altre factor. Però les condicions de calor no van evitar que Toyota continués amb el desenvolupament del sistema de refrigeració.

E.lappi/J.Ferm, Toyota GRYaris Rally1, rally italia sardegna 2022 (divendres), 44º – Imatge de Toyota Gazoo Racing WRT

Quan semblava que la necessitat d’aire fresc als radiadors posteriors hauria de ser màxima, Toyota va continuar utilitzant el bloqueig parcial de les entrades d’aire lateral, com ja ho havia fet a Portugal. Les diferències són que, d’una banda, les temperatures ambientals a Sardenya eren més elevades que a Portugal. D’altra banda, la mida de la placa de bloqueig utilitzada a Sardenya, durant les especials del divendres (disputada a temperatures d’entre 25 ºC i 29ºC), era fins i tot més gran que la que s’utilitzava a Portugal. Si bé la placa semblava cobrir el 50% de la zona d’entrada de l’esdeveniment anterior, les plaques de bloqueig utilitzades a Sardenya van cobrir divendres fins a un 80% de l’entrada total, reduint significativament la quantitat d’aire que podia entrar a la part posterior del cotxe.

K.Rovanperä/J.Haltunnen, Toyota Gr Yaris Rally1, Rally Italia Sardegna 2022 (dissabte), 5 – Imatge de Toyota Gazoo Racing WRT

Dissabte al matí, amb temperatures similars a les del dia anterior, Toyota va instal·lar una placa menys restrictiva (al voltant del 50% de la zona bloquejada), mentre que per a les especials de la tarda (que estaven al voltant de 32-33ºC) es va reduir encara més la zona bloquejada. Amb la placa més petita instal·lada al cotxe 33 (Evans/Martin) que es mostra a la imatge següent.

E.Evans, Toyota Gr Yaris Rally1, Rally Italia Sardegna 2022 (dissabte a la tarda), 40º – imatge extreta de WRC All Live

Tots aquests canvis semblen confirmar que

a) Toyota ha dissenyat un sistema de refrigeració molt eficaç, capaç de mantenir la unitat híbrida a temperatures de treball adequades, fins i tot amb temperatures ambientals relativament altes i un flux d’entrada d’aire molt limitat.

b) El sistema és molt sensible als canvis de temperatura, requerint un major flux d’aire tan aviat com la temperatura puja per sobre dels 25º-27ºC.

Com han aconseguit fer que el sistema sigui tan eficaç? Una mirada a la part posterior del cotxe semblava mostrar noves canonades i estructures, en comparació amb el que s’havia vist en proves anteriors, que podrien estar al darrere de l’augment del rendiment del sistema de refrigeració.

E.Evans/S.Martin, Toyota Gr Yaris Rally1, Rally Italia Sardegna 2022 Prova pre-esdeveniment-Imatge de Toyota Gazoo Racing WRT

La restricció de l’àrea d’entrada amb plaques de bloqueig hauria de tenir el mateix impacte que l’eliminació de la boca lateral, de manera que és una bona prova per desenvolupar-les abans d’eliminar-les, cosa que ja van fer en proves prèvies, tal com es mostra a la imatge de dalt . Però això només es podrà fer si la capacitat de refrigeració es manté a temperatures altes. Si tenen  èxit amb això, és molt probable que deixem de veure les prominents entrades laterals ben aviat.

Subscriu-te
Notificació de
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

Author

Share