WRC-TECH: Anàlisi del nou paquet aerodinàmic millorat per al Ford Fiesta Rally2

L’edició 2022 del Ral·li d’Estònia va veure el debut d’un nou i millorat paquet aerodinàmic pel Fiesta Rally2. Es tracta de la primera modificació aerodinàmica introduïda al model nascut el juny de 2019. L’actualització consisteix en un aleró del darrere actualitzat i nous retrovisors. Aquí teniu la nostra anàlisi, així com una comparativa amb els alerons de la resta de competidors.

Aleró actualitzat del Ford Fiesta Rally2 – imatge de MSport World Rally Team

El nou aleró presenta importants modificacions respecte al disseny anterior:

1) l’angle d’atac del nou aleró és més elevat,

2) s’han ampliat les plaques laterals, que ara actuen com a suports de l’aleró, connectades amb la part posterior del cotxe, cosa que permet eliminar els suports col·locats originalment sota l’aleró,

3) s’han afegit dues plaques verticals a la part superior de l’aleró.

Aleró millorat del Ford Fiesta Rally2 (a dalt) front al disseny anterior de (a baix)

Un angle d’atac més elevat (1) significa que l’aire que flueix sobre l’aleró té una velocitat més reduïda i, per tant, una pressió més gran. El resultat és que es genera més càrrega aerodinàmica. Però un angle més gran també significa una major superfície frontal. L’aire que flueix sobre l’ala es troba amb un obstacle més gran, és a dir, es genera més resistència (més arrossegament).

Les plaques laterals més grans (2) són més eficaces per evitar la barreja de l’aire de dalt amb el de sota de l’ala. El resultat és que la diferència de velocitat de l’aire entre els dos nivells és més elevada que amb unes plaques  més petites (que permeten una barreja més gran), i l’ala es torna més efectiva en la generació de càrrega. A més, amb els plaques laterals suportant l’ala, els suports centrals originals ja no són necessaris. El flux d’aire sota l’ala és ara més net i ràpid, per tant amb menys pressió, cosa que es tradueix novament en una major eficiència de l’ala (genera més càrrega).

La introducció de dues plaques verticals (3) sobre l’aleró, combinada amb les plaques laterals més grans, permet al cotxe aprofitar la força de l’aire quan aquest  gira. L’impacte de l’aire sobre aquestes superfícies dona lloc a un augment de la pressió sobre l’aleró, que es tradueix en una mica més de càrrega aerodinàmica. Però, novament, la presència d’aquests dos elements a la trajectòria del flux d’aire genera certa resistència.

J.Huttunen/M.Lukka, Ford Fiesta Rally2, Rally Estònia 2022, 4t Rally2 – imatge de MSport World Rally Team

En resum, el nou aleró augmenta la capacitat del cotxe per generar càrrega aerodinàmica al darrere, incrementant així l’adherència (reduint el sobreviratge) però a costa d’un cert augment de la resistència, que podria resultar en una certa reducció de la velocitat màxima del cotxe.

Després d’aquesta modificació, les últimes evolucions dels alerons dels vehicles Rally2 presenten dues tendències principals, com es mostra a la imatge següent: les que tenen plaques laterals que substitueixen els suports centrals (Ford, VW i Škoda) front a les que utilitzen suports de coll de cigne centrats (Hyundai i Citroën) i plaques més petites. A més, les plaques verticals que Škoda ha eliminat recentment de l’aleró del Fabia RS, són ara presents a l’aleró del nou Fiesta. Això demostra clarament que cap solució és òptima.

Aleró del darrere de les últimes evolucions dels cotxes Rally2: (de dalt a baix) Ford Fiesta, VW Pol GTI, Škoda Fabia RS, Hyundai i20 N i Citroën C3

La segona modificació introduïda al paquet actualitzat del Fiesta Rally2 és el nou mirall retrovisor.

J.Huttunen/M.Lukka, Ford Festa Rally2, Rally Estònia 2022, 4t Rally2 – imatge de Janne Veetõusme / Sports and Speed

El disseny del nou mirall és molt similar al dels retrovisors introduïts al Ford Fiesta WRC el 2018, com es pot veure a la següent imatge.

Mirall retrovisor del Ford Fiesta WRC al Ral·li Catalunya 2019 (esquerra) i del Ford Fiesta Rally2 2022 (dreta) – imatges de llluis555 (esquerra) i McGeehan Motorsport (dreta)

L’objectiu era el mateix en tots dos casos: reduir la resistència a l’aire (arrossegament) en aquesta part del cotxe reduint l’impacte del retrovisor a l’aire que flueix al costat del cotxe. Elnou suport deixa un espai obert a l’aire per que pugui fluir entre el retrovisor i la carrosseria del cotxe. En el cas del Fiesta WRC, el propòsit era també enviar un flux d’aire més net cap a les aletes laterals de l’aleró posterior, però aquest no és el cas del Fiesta Rally2, ja que el seu aleró no té aletes laterals.

Totes les modificacions aerodinàmiques del Fiesta Rally2 s’han realitzat amb el suport de Ford Performance, cosa que probablement inclou simulació numèrica (CFD) i proves al túnel de vent a les instal·lacions de Ford Performance (Windshear) situades a Concord, prop de Charlotte, NC (EUA).

Altres modificacions també introduïdes per MSport al Fiesta Rally2 per a Estònia van afectar la geometria de la suspensió del darrere i el programari (registrede dades i la pantalla de visualització).

El debut del cotxe va tenir lloc a Estònia, amb Jari Huttunen i Mikko Lukka al volant, mentre que no s’ha inscrit cap Fiesta Rally2 oficial a la la prova següent (Ral·li de Finlàndia). Però ja s’ha lliurat la primera unitat de client a McGeehan Motorsport per al pilot britànic David Bogie.

J.Huttunen/M.Lukka, Ford Festa Rally2, Rally Estònia 2022, 4t Rally2 – imatge de Janne Veetõusme / Sports and Speed

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments