L’edició 2022 del Ral·li d’Estònia va veure el debut d’un nou i millorat paquet aerodinàmic pel Fiesta Rally2. Es tracta de la primera modificació aerodinàmica introduïda al model nascut el juny de 2019. L’actualització consisteix en un aleró del darrere actualitzat i nous retrovisors. Aquí teniu la nostra anàlisi, així com una comparativa amb els alerons de la resta de competidors.

El nou aleró presenta importants modificacions respecte al disseny anterior:
1) l’angle d’atac del nou aleró és més elevat,
2) s’han ampliat les plaques laterals, que ara actuen com a suports de l’aleró, connectades amb la part posterior del cotxe, cosa que permet eliminar els suports col·locats originalment sota l’aleró,
3) s’han afegit dues plaques verticals a la part superior de l’aleró.

Un angle d’atac més elevat (1) significa que l’aire que flueix sobre l’aleró té una velocitat més reduïda i, per tant, una pressió més gran. El resultat és que es genera més càrrega aerodinàmica. Però un angle més gran també significa una major superfície frontal. L’aire que flueix sobre l’ala es troba amb un obstacle més gran, és a dir, es genera més resistència (més arrossegament).
Les plaques laterals més grans (2) són més eficaces per evitar la barreja de l’aire de dalt amb el de sota de l’ala. El resultat és que la diferència de velocitat de l’aire entre els dos nivells és més elevada que amb unes plaques més petites (que permeten una barreja més gran), i l’ala es torna més efectiva en la generació de càrrega. A més, amb els plaques laterals suportant l’ala, els suports centrals originals ja no són necessaris. El flux d’aire sota l’ala és ara més net i ràpid, per tant amb menys pressió, cosa que es tradueix novament en una major eficiència de l’ala (genera més càrrega).
La introducció de dues plaques verticals (3) sobre l’aleró, combinada amb les plaques laterals més grans, permet al cotxe aprofitar la força de l’aire quan aquest gira. L’impacte de l’aire sobre aquestes superfícies dona lloc a un augment de la pressió sobre l’aleró, que es tradueix en una mica més de càrrega aerodinàmica. Però, novament, la presència d’aquests dos elements a la trajectòria del flux d’aire genera certa resistència.

En resum, el nou aleró augmenta la capacitat del cotxe per generar càrrega aerodinàmica al darrere, incrementant així l’adherència (reduint el sobreviratge) però a costa d’un cert augment de la resistència, que podria resultar en una certa reducció de la velocitat màxima del cotxe.
Després d’aquesta modificació, les últimes evolucions dels alerons dels vehicles Rally2 presenten dues tendències principals, com es mostra a la imatge següent: les que tenen plaques laterals que substitueixen els suports centrals (Ford, VW i Škoda) front a les que utilitzen suports de coll de cigne centrats (Hyundai i Citroën) i plaques més petites. A més, les plaques verticals que Škoda ha eliminat recentment de l’aleró del Fabia RS, són ara presents a l’aleró del nou Fiesta. Això demostra clarament que cap solució és òptima.

La segona modificació introduïda al paquet actualitzat del Fiesta Rally2 és el nou mirall retrovisor.

El disseny del nou mirall és molt similar al dels retrovisors introduïts al Ford Fiesta WRC el 2018, com es pot veure a la següent imatge.

L’objectiu era el mateix en tots dos casos: reduir la resistència a l’aire (arrossegament) en aquesta part del cotxe reduint l’impacte del retrovisor a l’aire que flueix al costat del cotxe. Elnou suport deixa un espai obert a l’aire per que pugui fluir entre el retrovisor i la carrosseria del cotxe. En el cas del Fiesta WRC, el propòsit era també enviar un flux d’aire més net cap a les aletes laterals de l’aleró posterior, però aquest no és el cas del Fiesta Rally2, ja que el seu aleró no té aletes laterals.
Totes les modificacions aerodinàmiques del Fiesta Rally2 s’han realitzat amb el suport de Ford Performance, cosa que probablement inclou simulació numèrica (CFD) i proves al túnel de vent a les instal·lacions de Ford Performance (Windshear) situades a Concord, prop de Charlotte, NC (EUA).
Altres modificacions també introduïdes per MSport al Fiesta Rally2 per a Estònia van afectar la geometria de la suspensió del darrere i el programari (registrede dades i la pantalla de visualització).
El debut del cotxe va tenir lloc a Estònia, amb Jari Huttunen i Mikko Lukka al volant, mentre que no s’ha inscrit cap Fiesta Rally2 oficial a la la prova següent (Ral·li de Finlàndia). Però ja s’ha lliurat la primera unitat de client a McGeehan Motorsport per al pilot britànic David Bogie.
