Després de tres anys d’espera per culpa del Covid19 el Ral·li del Japó no ha tingut el debut que s’esperava ni de bon tros. Tot al contrari del que es pot esperar d’una societat com la japonesa, la cita ha suspès de forma clara els seu primer examen al mundial, la manca de tradició i d’experiència en ral·lis pot ser un dels motius d’aquest caos.
Per començar la llista dels desgavells ens n’anem a la primer cronometrada llarga de la prova, el TC2, on l’incendi del cotxe de Dani Sordo i Cándido Carrera deix en evidència el sistema d’emergències de la prova que tarda 1 hora i 10 minuts en arribar on es troba el que queda de cotxe. Per sort no hi havia cap ferit que necessités assistència sinó podríem estar parlant d’un mal molt major. Del cotxe ja no es pot recuperar res.
El següent tram, el tercer, queda anul·lat al no haver-hi bombers. Al quart tram és Breen qui té problemes i se surt de la carretera trencant unes proteccions. A tot això l’organització no treu la bandera vermella per parar el tram i dos participants de la categoria WRC2 es troben un vehicle en contra tram d’un aficionat que hi ha entrat sense permís.
La repetició del primer tram de la jornada, la del famós túnel, es retalla la part final en 5km per la pols aixecada al propi túnel. Una errada que ningú de l’organització havia previst. I com a cirereta al pastís el setè tram també és anul·lat per que les proteccions trencades pel Breen no eren reparades.
Una estrena per oblidar.
Una segona jornada amb errors de pes
Mentre Craig Breen estava a la línia de sortida del tretzè tram, aquest es va suspendre durant més de mitja hora. Disputada al cor de la ciutat d’Okasaki, aquesta superespecial d’1,4 km s’havia de recórrer dues vegades consecutives (SS13/14). La cronometrada era molt a prop d’un riu i encara que el nivell fos molt baix, era preferible la presència de bussejadors…però aquests no hi eren.
Però aleshores es van confirmar els temors dels pilots, la pols va envair el llit del riu, privant l’enorme multitud s’havia apropat a veure l’espectacle. El retard acumulat va obligar a cancel·lar el 2n pas, cosa que va ser especialment injusta per a les persones que havien pagat l’entrada.
Amenaça de parar el ral·li
Després dels fets de divendres i de dissabte, els Comissaris van citar i escoltar el Director de Cursa, en representació de l’organitzador i van dictaminar que s’havia comès una infracció. Consideren que hi va haver: negligència per part de l’organitzador en la presa de mesures raonables en l’execució del pla de seguretat que s’havia aprovat, donant lloc a una situació de perill i una vulneració de l’article 12.2.1 del Codi Esportiu Internacional.
Com a conseqüència d’aquesta falta es van prendre diverses decisions. L’organitzador està formalment obligat a millorar encara més les mesures de seguretat existents mitjançant la implementació del pla de mitigació que s’ha presentat formalment als comissaris i als delegats de seguretat de la FIA i, si cal, augmentant els recursos de senyalització per garantir que totes les interseccions accessibles amb vehicles siguin ocupades i emfatitzant encara més a tots els abanderats la importància del seu paper i el seu impacte en la seguretat pública. Els comissaris remeten formalment aquest incident (el pas d’un veïnat local al tram número 4 de divendres) a la comissió de tancament de carreteres de la FIA per a una investigació addicional.
Finalment, els Comissaris, sota l’autoritat que els delega l’article 11.9.3.r del Codi Esportiu Internacional de la FIA 2022, podien i aturarien de manera immediata i permanent la competició si el pla de seguretat aprovat es veu compromès o infringit, o si hi ha una desviació del pla de mitigació acordat per l’organitzador. És a dir, l’última etapa havia de ser perfecta pel que fa a la seguretat o el ral·li del Japó no s’acabarà.
Si finalment el Ral·li del Japó es disputa la temporada que ve serà pel recolzament de Toyota a la prova perquè cap altre motiu pot sostenir una prova de tan baix nivell.