L’efecte expulsió del Ral·li de Portugal

L’efecte expulsió en macroeconomia es produeix quan una política governamental porta a un augment del tipus d’interès i a una disminució de la inversió privada. Provocant l’efecte contrari que es volia, reduint el creixement econòmic i augmentat les taxes de desocupació, ja que les empreses i els consumidors veuen augmentar els ses costos i redueixen les seves despeses.

I que te veure això amb els ral·lis? Bé, l’efecte expulsió que vinc a explicar aquí és el que ha provocat l’organitzador del ral·li de Portugal, l’ACP (Automòbil club de Portugal), a la seva pròpia prova. És un fet visible que aquest any el ral·li ha viscut una disminució important de públic.

L’ACP en el seu afany de voler conservar la prova dins del calendari va aplicar unes mesures de seguretat que van per sobre de tota lògica. Cal ficar-hi context, el Ral·li de Portugal era gairebé una festa nacional quan es celebrava en els anys 80 i 90 i els aficionats es triaven a la carretera en massa per veure el pas dels participants sense cap coneixement i ficant en dubte la seguretat del ral·li. Però l’any 2001, després d’uns grans aiguats i un caos organitzatiu a la mateixa alçada, la prova va caure del calendari. Un trauma pel país.

Per tornar al campionat del món i evitar les escenes viscudes en dècades passades els organitzadors de la prova van moure el ral·li al sud, a Faro, on la passió pel ral·li no està tan desfermada i es podia controlar millor el públic. Després de 5 anys sense ral·li, l’any 2007 Portugal tornava a l’elit mundial.

Els GNR, la guàrdia nacional republicana, prenien el control de la prova i es normalitzava la seva presència als trams. Una cosa kafkiana, veure agents de policia en cada punt del tram, armats, i amb menys diàleg que un film de Charles Chaplin. I és una cosa que per molt que es vulgui no és normal en un esdeveniment esportiu on hi ha més policia que membres de la propia organització. Aquest fet ha estat així fins a dia d’avui, on el mantra de la seguretat i el control del públic ha anat calant i que molts han «comprat» a canvi de no perdre el lloc al mundial.

El mantra de la seguretat i de controlar el públic perquè si no els hi prenien un altre cop la prova del mundial ha anat calant.

Ara, després de molts anys amb el ral·li ben assentat a la zona i on la seguretat no té cap fisura ha començat a notar-se l’efecte expulsió. Els aficionats portuguesos comencen a deixar de viure el ral·li de la mateixa manera. Les eternes caminades, la impossibilitat d’una certa llibertat dins dels trams, la presència policial desmesurada i en definitiva fer la vida impossible amb aquells que volen viure la prova ben a prop ha començat a fer el seu efecte.

Això vol dir que els trams estan buits? No. Però si es comencen a veure símptomes d’esgotament. Veurem què passa en futures edicions.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments