WRC-TECH: L’aerodinàmica dels nous Rally3

La categoria Rally3 ha vist les últimes setmanes una gran revolució. La presentació i homologació del Renault Clio Rally3 ha tingut una ràpida rèplica per part de M-Sport, amb la introducció d’un paquet aerodinàmic completament nou al Ford Fiesta Rally3. Tots dos cotxes ja han debutat en competició, però el seu primer enfrontament al màxim nivell tindrà lloc aquest cap de setmana a l’ORLEN Rajd Polski – Ral·li de Polònia de l’ERC. Això fa que sigui el moment ideal per revisar i comparar l’aerodinàmica dels dos nous contendents del Rally3.

Abans de l’anàlisi, convé recordar que el reglament del Rally3 només permet afegir/modificar parts externes molt específiques dels cotxes, incloent-hi l’aleró del darrere, el capó (obertures), el para-xocs davanter (reixeta de la graella del radiador i obertures de refrigeració) , els retrovisors i la reixeta de ventilació del sostre. També són lliures els conductes d’aire, que inclouen els conductes dels frens.

G.Ribaud/M.Declerck, Renault Clio Rally3, Ral·li Terre des Causses 2023, cotxe del recorregut - imatge de Renault
G.Ribaud/M.Declerck, Renault Clio Rally3, Ral·li Terre des Causses 2023, cotxe del recorregut – imatge de Renault

El Renault Clio Rally3 (equipat amb un motor 1.3 TCe 16v de 4 cilindres i 260 CV de potència i 415 Nm de parell), es va presentar al gener i es va homologar a l’abril. Està basat en el Clio RS Line de carretera, igual que els Clio Rally4 i Rally5, per la qual cosa el disseny de base és compartit pels tres cotxes. A primera vista, el tret més distintiu del Clio Rally3 és l’aleró del darrere, encara que molts altres detalls el diferencien dels seus germans petits. Per al disseny de l’aleró, Renault va explicar que comptava amb l’experiència i els recursos informàtics de l’equip BWT Alpine F1, cosa que significa que les simulacions numèriques (CFD) de l’aleró van ser desenvolupades per l’equip d’enginyers aerodinàmics d’Enstone.

Aleró del darrere del Renault Clio Rally3 – imatge de Renault

El disseny final consisteix en un aleró invertit fixa’t per dos suports laterals, seguint la darrera tendència observada als cotxes Rally2 que recentment vam revisar en aquest article (enllaç). L’aleró està configurat amb un angle d’atac petit, cosa que significa que generarà una certa càrrega aerodinàmica amb un baix cost en termes de resistència aerodinàmica.

Renault clio rally3
Llançament del Renault Clio Rally3 al Circuit d’Andorra – Pas de la Casa, gener de 2023, Andorra

La malla original de la reixeta del radiador del para-xocs davanter (a la imatge superior) s’ha substituït per una de més gruixuda, mentre que a banda i banda s’han practicat obertures (b) per alimentar aire fresc per refrigerar els frens davanters. Observeu també les dues reixetes de ventilació (c) que apareixen al capó per millorar l’evacuació de l’aire de refrigeració, així com la reixeta situada a la part superior del sostre. La resta del paquet aerodinàmic inclou el divisor davanter (en groc), els faldons laterals (també en groc) i un difusor del darrere molt petit com a elements principals, tots ells ja presents al Rally4.

Per aquesta raó, l’única addició de l’aleró del darrere com a element generador de càrrega aerodinàmica podria haver modificat l’equilibri del cotxe, ja que la major càrrega generada a la part posterior no es compensa a la part davantera. Si aquest és el cas, podríem veure el cotxe amb certa tendència a aixecar el morro als salts.

El cotxe també manté els grans retrovisors exteriors del cotxe original, que tenen una gran àrea frontal. Seguint les tendències vistes a altres categories, una de les modificacions a incloure potencialment en una futura evolució del cotxe seria un disseny més petit d’aquests.

B.Bergounhe/A.Pottier, Renault Clio Rally3, Rallye Castine – Terre d’Occitanie 202, 14è – imatge de Renault

Després de més de 5.000 km de proves, desenvolupades amb fins a vuit pilots diferents, el cotxe va ser finalment homologat a l’abril del 2023 i va fer la seva primera aparició al Ral·li Terre des Causses 2023 com a cotxe zero, pilotat per Quentin Ribaud i Mélissa Declerck. El debut en competició va tenir lloc al Ral·li Castine – Terre d’Occitanie (Campionat de França de Ral·lis de Terra), on va marcar temps consistents entre els deu primers en un esdeveniment amb fins a 15 cotxes de Rally2 a la llista d’inscrits. Ribaud i Declerck van acabar en 7a posició, amb Gascou/De Turckheim dues posicions per darrere. També el mateix cap de setmana, Thomas Chauffray i Anthony Hamard van confirmar el potencial del cotxe, marcant alguns temps escratx i acabant segons al Ral·li National de Dieppe – Normandie (Copa de França de ral·lis).

J.Armstrong/C.Fair, Ford Fiesta Rally3 Evo, Rally Illes Canàries 2023, 21è – imatge de M-Sport

Només una setmana després de l’homologació del Clio Rally3, M-Sport va presentar la nova evolució del Fiesta Rally3, encara equipat amb el motor Ford EcoBoost de 1497cc, amb 12 vàlvules i 3 cilindres, que proporciona 235CV i un parell motor de 415Nm, que inclou un paquet aerodinàmic completament nou, així com modificacions a la caixa de canvis (relacions més curtes) i la suspensió (noves especificacions dels amortidors de terra i asfalt).

El nou paquet aerodinàmic cobreix totes les parts que podrien modificar-se per reglament, en part degut a l’últim rentat de cara del Fiesta (presentat el juny del 2022) i en part a nous dissenys. El cotxe inclou ara el para-xocs davanter introduït al rentat de cara del Fiesta ST, amb un divisor davanter més prominent. El resultat és que entra menys aire sota el cotxe, reduint així la pressió i augmentant la quantitat de càrrega aerodinàmica generada sota el cotxe.

J.Armstrong/C.Fair, Ford Fiesta Rally3 Evo, Rally Illes Canàries 2023, 21è – imatge de @World / Red Bull Content Pool

El nou para-xocs també inclou preses d’aire més grans amb una reixeta nova. Com ens va explicar Jakub Kalina, enginyer de ral·lis de M-Sport Polònia, “la mida i la forma diferents del para-xocs ens van permetre optimitzar el flux d’aire cap al radiador i l’intercooler mitjançant la implementació de nous conductes darrere del para-xocs, mentre que el ventilador del radiador és el mateix que el de la versió anterior del cotxe”. El resultat és que «hem millorat la velocitat a què es refreda el motor, cosa que significa que podem mantenir un rendiment més constant en una gamma més àmplia de condicions, ja que la temperatura del refrigerant influeix en altres paràmetres del motor«.

J.Armstrong/C.Fair, Ford Fiesta Rally3 Evo, Rally Illes Canàries 2023, 21è – imatge de @World / Red Bull Content Pool

Les obertures del capó tenen la mateixa superfície que a l’especificació anterior, però el nou disseny ha millorat la refrigeració del va motor alhora que s’adapta a l’aspecte general del cotxe. Una altra modificació important en la refrigeració és que s’han redirigit els conductes de refrigeració dels frens davanters, cosa que permet que l’aire refrigeri els discos de fre més directament, augmentant la consistència del rendiment dels frens.

Vista frontal del Ford Fiesta Rally3 (esquerra) i Rally3 Evo (dreta) – imatges de llluis555 i Red Bull

Noteu l’augment de mida de la presa d’aire davantera (estimat en un 60%) i la reducció de mida (també de pes) dels retrovisors exteriors, cosa que es tradueix en una menor resistència a l’aire  i, per tant , en una major velocitat punta. L’altra gran modificació aerodinàmica és la introducció d’un nou aleró del darrere, comú amb el Fiesta Rally2, desenvolupat amb aportacions de Ford Performance.

J.Armstrong/C.Fair, Ford Fiesta Rally3 Evo, Rally Illes Canàries 2023, 21è – imatge de @World / Red Bull Content Pool

Segons Jakub Kalina, «les millores a la carrosseria es van provar al mateix temps, i els comentaris dels pilots van ser que hi ha un augment en el rendiment en corbes ràpides sense un canvi notable en l’equilibri aerodinàmic, per la qual cosa el divisor complementa bé el nou aleró del darrere«. Aquesta impressió també ens la va confirmar el pilot britànic de M-Sport Jon Armstrong, que ha participat en el desenvolupament del cotxe i el va conduir en el seu debut en competició al Rally Islas Canarias: “el nou aleró està donant una subjecció realment bona a la part del darrere i també l’equilibri és millor pel que fa als salts. La part davantera no és tan alta com la del darrere, per la qual cosa pots tenir més precisió ja que la part davantera toca el terra més ràpid«.

J.Armstrong/C.Fair, Ford Fiesta Rally3 Evo, Rally Illes Canàries 2023, 21è – imatge de M-Sport

Armstrong, copilotat per Cameron Fair a les Illes Canàries, va confirmar el potencial del cotxe marcant temps consistents i batent alguns dels múltiples cotxes de Rally2 també presents a l’esdeveniment.

En resum, dos molt bons dissenys aerodinàmics als cotxes situats al nivell intermedi de la piràmide de Ral·lis de la FIA, que sens dubte contribuiran a la formació de futurs pilots alhora que els introduiran no només en la conducció amb quatre rodes motrius, sinó també a l’aerodinàmica dels cotxes de ral·lis.

Especificacions tècniques

Renault Clio Rally3: https://t.co/7zFb0t3NzC

Ford Fiesta Rally3: https://t.co/2fhPDoO8d8

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments