L’aleró posterior del Ford Puma Rally1 i altres absències del Rallye Monte-Carlo 2024

El Rallye Monte-Carlo 2024 ha estat una de les edicions amb menys novetats tècniques dels darrers anys. La normativa tan restrictiva, que limita a dos comodins de xassís per equip, ha fet que els fabricants siguin molt conservadors abans d’homologar qualsevol peça nova.

Els comodins solen guardar-se per al cas que una peça sigui errònia i calgui substituir-la. Aquest va ser el cas, per exemple, de Hyundai el 2023. Els problemes amb l’arbre de transmissió que van començar a Kenya l’any passat (o fins i tot abans) van obligar l’equip a concentrar-se a trobar una solució que no va arribar fins a finals d’any. Però també va impedir a l’equip homologar cap novetat durant aquests mesos.

Aquesta és també la raó per la qual Hyundai va ser l’equip amb més novetats tècniques a Monte-Carlo, com el nou eix de transmissió, un nou escapament (gràcies a l’acord de patrocini amb el fabricant de sistemes d’escapament Akrapovič) i la reducció de pes gràcies a la substitució de peces no homologades. Toyota va alinear un cotxe amb una millora del motor, per aconseguir més potència i més parell a baixes velocitats, mentre que M-Sport va presentar una millora de la transmissió al Puma Rally1, consistent en alguns canvis en el diferencial per aconseguir una mica més d’ajustabilitat.

Rallye_Monte-Carlo_2024 Neuville Hyundai i20 Rally1
Nacho Mateo

En canvi, les innovacions més interessants vistes durant les proves prèvies a l’esdeveniment, majoritàriament relacionades amb l’aerodinàmica, no eren presents als cotxes que competien al ral·li. Tot i això, val la pena repassar-les.

La més important va ser la presència de l’aleró del darrere modificat al Ford Puma Rally1 usat en les proves. Tot i que ja s’havia vist ocasionalment l’any passat als entrenaments  previs a Portugal i Estònia, no ha estat fins a les proves del gener quan el cotxe ha estat equipat amb la nova peça durant tot el test.

A.Fourmaux/A.Coria, Ford Puma Rally1, prova prèvia al Ral·li Monte-Carlo 20204 – imatge de Julien Pixelrallye

L’aleró inclou dues modificacions importants. Una és l’addició de dos suports intermedis, similars als inclosos també a l’aleró del darrere del Toyota GR Yaris Rally1 i del Hyundai i20 N Rally1. I, igual que en el disseny de la competència, els suports només estan fixats a la part superior de l’aleró, no a la placa base (safata).

Aleró del darrere del Ford Puma Rally1 durant les proves prèvies al Ral·li Monte-Carlo 2024 – imatge de Stéphane Ferrara

L’objectiu dels suports és aprofitar el vent lateral quan  el cotxe està girant en una   corba. Quan el cotxe comença a lliscar, l’aire empeny els suports intermitjos (també les plaques dels extrems) en la direcció oposada al lliscament, fent que el cotxe sigui més estable (ja que es controla el sobreviratge).

Aleró del darrere del Ford Puma Rally1 durant les proves prèvies al Ral·li Monte-Carlo 2024 – imatge de Stéphane Ferrara

Però la presència dels suports té possiblement una funció addicional. Com es mostra a la imatge superior, el deixant de la presa d’aire del sostre pertorba la part central de l’ala, mentre que les dues porcions externes (separades pels suports intermedis) romanen lliures d’aquest impacte. Així, els suports intermitjos asseguren que arriba un flux d’aire net  a les porcions externes de l’ala (fent-la més efectiva) mentre que contenen el flux d’aire brut a la part central.

Aleró del darrere original (esquerra) i modificat (dreta) del Ford Puma Rally1 – imatges de llluis555 (esquerra) i Stéphane Ferrara (dreta)

La segona modificació consisteix en el redisseny de la part davantera de la placa lateral gran. Mentre que en el disseny original els extrems davanters acabaven a sobre del vidre del darrere, en el nou disseny l’extrem anterior s’ha perllongat i corbat.

L’objectiu d’aquesta modificació és obligar que flueixi més aire cap a l’aleró central,  restant-lo de les aletes exteriors. L’aleró central és més eficaç que les aletes, de manera que el guany és més gran si el flux passa per l’aleró central, i es pot generar més càrrega aerodinàmica (més tracció al darrera).

En resum, dues modificacions importants que segurament contribuiran a augmentar l’adherència  (estabilitat) del Ford Puma Rally1 el 2024. Només, que haurem d’esperar per veure’l al cotxe, ja que encara no han estat homologades. Però serà abans de l’estiu, en proves ràpides de terra on qualsevol guany aerodinàmic pot marcar la diferència.

Cotxe de proves Toyota GR Yaris Rally1 equipat amb un nou retrovisor exterior, prova prèvia al Ral·li Monte-Carlo 2024 – imatge de Stéphane Ferrara

Una altra innovació vista durant les proves prèvies a l’esdeveniment va ser l’ús d’un nou retrovisor exterior al Toyota GR Yaris Rally1. Molt similar als retrovisors del nonat Toyota GR Yaris WRC del 2021, redueixen la resistència a l’aire generada pel disseny original (a causa de la seva menor àrea frontal) i semblen més fiables. No generen càrrega al davant (ja que s’ha eliminat el suport en forma d’ala invertida) però, a canvi, fan que l’aleró del darrere sigui més efectiu, ja que el flux d’aire que flueix a banda i banda del cotxe (que alimenta les aletes laterals) es veu menys pertorbat.

Sorprenentment (o no), el cotxe alineat a Monte-Carlo per Toyota va tornar a utilitzar el disseny original dels retrovisors exteriors. Això significa que possiblement s’introdueixin més endavant a la temporada… o mai, depenent del seu rendiment.

O.Tänak/M.Järveoja (a dalt) i A.Mikkelsen/T.Eriksen (a baix) utilitzant  retrovisors diferents durant les etapes de dissabte i diumenge del Ral·li Monte-Carlo 2024 – imatges de Hyundai Motorsport GmbH

M-Sport i Hyundai van seguir utilitzant el mateix disseny de retrovisors exteriors que al 2023, encara que l’i20 N Rally1 de Mikkelsen/Eriksen va utilitzar la configuració amb un angle d’atac menor del suport durant les etapes de dissabte i diumenge, que dona menys càrrega, però també menys resistència.

S.Pajari/E.Mälkönen, Toyota GR Yaris Rally2, Rallye Monte-Carlo 2024, 5è WRC2

El debut del Toyota GR Yaris Rally2 no va mostrar l’excel·lent disseny dels miralls retrovisors vist durant la major part de les provess de l’any passat, ja que els clients van rebre un cotxe amb miralls més petits, sense alternativa.

Rallye_Monte-Carlo_2024 citroen c3 rally2
N.Gryazin/A.Konstantin, Citroën C3 Rally2, Rallye Monte-Carlo 2024, 3r WRC2 – imatge de Nacho Mateo

També a Rally2, hi havia expectatives sobre alguna novetat al Citroën C3 Rally2, en forma d’un nou aleró del darrere. I més després de la substitució de la presa de sostre a les proves prèvies, que semblava indicar que el nou aleró del darrere estava llest. Per contra, els C3 Rally2 alineats a Monte-Carlo seguien utilitzant l’antic disseny de la presad’aire del sostre, de manera que és d’esperar que els canvis arribaran més endavant.

En resum, haurem d’esperar a les properes proves per veure en competició la majoria de les novetats desenvolupades en els darrers mesos, cosa que fa que la temporada sigui encara més interessant!

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments