Els polèmics missatge entre McLaren i Norris durant el GP d’Hongria 2024

Les crides a l’ordre de l’equip McLaren per ràdio a Lando Norris, mentre intentava convèncer el pilot britànic que cedís la posició a Oscar Piastri van ser un dels focus d’atenció de la cursa.

A Norris se li havia concedit una estratègia d’undercut tot i rodar per darrere del seu company, els dos pilots de McLaren estaven separats per més de quatre segons fins que Piastri es va sortir lleugerament al revolt 11 i va deixar la diferència en uns 2,5s. Això va posar l’estratègia de l’equip en una situació complicada ja que preocupava que es veiessin sorpresos per l’estratègia de Lewis Hamilton, o per un possible undercut de Max Verstappen, i per això l’equip volia cobrir-lo aturant primer Norris.

La transcripció de la polèmica

Aquí hi ha la transcripció de les converses entre els respectius enginyers, Tom Stallard portant la veu cantant per Piastri, i Will Joseph manejant la carrera de Norris des del mur.

Volta 43, Tom Stallard a Oscar Piastri: Creiem que no intentarem cobrir Hamilton. És molt aviat per parar ara.
Volta 43, TS: Oscar, fins on creus que podem arribar? Podem arribar a la volta objectiu del Pla A?
V43, Will Joseph a Lando Norris: Lando, la diferència amb Hamilton és de 28,5s, creiem que és una mica aviat en aquest moment. Ens agradaria fer l’objectiu menys cinc a qualsevol ritme que puguem aconseguir.
V45, WJ: Lando, oportunitat: El punt de frenada de la corba 2 és bo.

El missatge posterior de Joseph a Norris semblava ser una trucada en clau per aturar, i així ho va fer al final de la volta 45.

El doblet assegurat

Piastri, que seguia liderant, es va mantenir al corrent dels moviments del seu company d’equip al pitlane. Stallard va informar a Piastri que Norris havia completat la seva última parada a boxes, un canvi dels pneumàtics de durs als mitjos. L’australià posaria els mateixos pneumàtics, però al final de la volta 47 per estirar una mica més, per la qual cosa se li va demanar a Piastri que ho donés tot abans d’entrar a boxes una última vegada.

V46, TS: Lando ha entrat a boxes per cobrir Hamilton. Gestionarem aquesta situació. Millor ritme ara. Millor ritme.
V46, TS: Millor ritme, no et preocupis per Lando.

Norris també es va mantenir informat i, com que Piastri va sortir de boxes molt per davant de Hamilton, McLaren es va sentir confiat que havia assegurat un 1-2 final. Per tant, Joseph va dir a Norris que fes el canvi en el moment més oportú.

El moment del canvi

V48, WJ: Bé Lando, Oscar acaba d’entrar a boxes. És probable que surti just darrere teu. Ens agradaria restablir l’ordre a la vostra conveniència.

Tot i això, Piastri va cometre un petit error en la seva volta de sortida del pit lane i va fregar la grava a la sortida del revolt 12 per perdre temps amb Norris. I, a diferència de Norris, va ser incapaç d’augmentar el ritme per acostar-s’hi.

Joseph va intentar mantenir a ratlla Norris i li va demanar que comencés a gestionar els pneumàtics fins al final, esperant que el seu pilot comencés a reduir el ritme i permetés a Piastri començar a acostar-se per a un canvi de posició relativament senzill. Piastri també va rebre una lleugera empenta perquè comencés a augmentar el seu ritme i li va dir definitivament que recuperaria la posició una vegada que tanqués Norris.

V49, WJ: Lando, només 21 voltes després d’aquesta, tens la volta ràpida actual. Cuida els pneumàtics.
V51, TS: Ok Oscar, una vegada que arribis a Lando intercanviarem la posició. Però volem evitar que Lando hagi de cedir molt de temps.

Perdre temps amb el trio de cotxes del darrere seguia sent preocupant però, a mesura que es feia evident que els McLaren tenien ritme per conservar la posició, Joseph va començar a demanar a Norris el canvi de posició una vegada més.

Norris va suggerir que l’equip hauria d’haver invertit l’ordre de parada si el que el preocupava era conservar les posicions.

V53, WJ: Lando, comprovació de ràdio si us plau.
Sí, alt i clar.
WJ: Bé, guarda els pneumàtics a T4 i T11 si us plau.
V56, WJ: Necessitem que guardis pneumàtics, i volem deixar passar a Oscar.
LN: Um, bé, hauries d’haver-li dit d’entrar primer llavors, no?
No importa.
Sí que importa.

Després d’aquest fugaç enfrontament, Joseph es va mostrar exasperat per la ràdio mentre Norris donava poques mostres de cedir. Seguia preocupat per l’estat dels pneumàtics i li recordava sovint, alhora que intentava apel·lar a la consciència de Norris.

V57, WJ: Lando seguim pensant que estàs usant massa els pneumàtics, T4, T11, i els del darrere a la sortida de la corba 6, corba 9. Oscar està 3.5 [segons per darrere], sé que faràs el correcte.
V59, WJ: Corba 4, Corba 11. Es posarà avorrit.
V61, WJ: Bé Lando, queden 10 voltes. Creiem que tots dos cotxes estan usant massa els pneumàtics. Recordeu-vos de totes les reunions que tenim els diumenges al matí.
LN: Si, digues-li que es posi al dia llavors si us plau.

Norris havia pres la davantera per més de cinc segons, després d’una serie de voltes a un gran ritme. El dorsal 4 de McLaren volia donar prioritat a la seva aposta per al campionat. Joseph va replicar que si Norris volia guanyar el títol del 2024, necessitaria el suport de l’equip, amb Piastri com a company.

Joseph finalment va acorralar Norris perquè reduís la velocitat al final de la volta 67 i permetés als pilots intercanviar posicions.

V64, WJ: Lando, no et pot atrapar. Has demostrat el teu punt de vista i realment no importa.
LN: Porta pneumàtics molt més ràpids. Vull dir, jo hauria intentat l’undercut de totes maneres, si no ho hagués fet m’hauria…
WJ: Vam fer aquesta seqüència de parades pel bé de l’equip.
LN: Sí i estic lluitant per aquest campionat.
WJ: Estic tractant de protegir-te, amic. Estic tractant de protegir-te.
V66, WJ: Lando queden cinc voltes per al final. La manera de guanyar un campionat no és per tu mateix. Necessitaràs l’Oscar i necessitaràs l’equip.
V67, OP: Com més deixem això, més arriscat serà.
TS: No et preocupis Oscar, ho estem manejant.
WJ: Si hi ha un cotxe de seguretat ara, fa això molt incòmode. Si us plau, fes-ho ara.

Norris cedeix

Al final, Norris el va deixar passar i es va mantenir a rebuf de l’australià durant una estona abans de tornar a col·locar-se segon. Tot i que clarament enfadat per la decisió, Norris va semblar haver-se calmat al final i va acceptar el punt de vista de l’equip, encara que no estigués necessàriament d’acord amb ell.

V68, LN: Sí, no cal que diguis res.

Piastri va acabar el treball per aconseguir la seva primera victòria a la F1, i fins i tot es va disculpar per haver dificultat les ordres d’equip a causa de la seva excursió prèvia a la parada i del seu ritme a l’últim període.

V70 TS: Ben fet Oscar, ben fet, bandera de quadres. Ben fet, amic. Molt bé.
OP: Sí, gràcies a tothom, moltes gràcies, gràcies per la coordinació. Ho sento, he fet el canvi una mica més dolorós del necessari, però gràcies, us ho agraeixo. Màxims punts. Molt bon cap de setmana. Huh. Primera victòria a F1. Gràcies a tothom.
V70 LN: Ben fet, bon 1-2, bona càrrega de punts. Felicitats a tothom. Ben merescut.
Com he dit aquest matí, amic, hi haurà moltes més oportunitats.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments