El futur del WRC (Campionat Mundial de Ral·lis) es troba en un moment d’incertesa, amb diverses preguntes sobre l’evolució de la competició, tant pel que fa a la motorització, l’atractiu del campionat com la implicació dels fabricants.
Actualment, només tres marques participen oficialment: Toyota, Hyundai i Ford (amb M-Sport gestionant l’equip). Aquesta situació podria empitjorar a finals del 2025, ja que Hyundai ha anunciat el seu compromís amb les curses de resistència a partir del 2026, la qual cosa podria portar a un abandonament del WRC per part de la marca coreana.
Si Hyundai decidís deixar el campionat, el WRC es veuria reduït a només dos fabricants, una situació complicada just abans de l’entrada en vigor de la nova normativa tècnica el 2027. Aquesta normativa, que s’espera que es reveli a finals d’aquest 2024, pretén ampliar el nombre de participants a la categoria Rally1 i reduir significativament els costos, amb l’objectiu de fer les cotxes més assequibles (es parla d’un cost de 400.000 euros, comparat amb l’1 milió actual).
Desenvolupament ràpid de vehicles
El principal repte per al WRC és atraure nous fabricants abans del 2027. Si la normativa es presenta a finals de 2024, les marques tindran menys de dos anys per desenvolupar els seus vehicles, cosa que podria resultar un desafiament per a aquelles que no tenen experiència prèvia en ral·lis.
En una entrevista per a diferents mitjans, Xavier Mestelan-Pinon, director tècnic de la FIA, va explicar que el WRC encara és a temps d’atraure noves marques. Tot i que hi ha molta pressió per crear una normativa adequada, Mestelan-Pinon remarca que és clau prendre una decisió encertada i coherent per al futur del campionat. L’objectiu és permetre que nous participants puguin incorporar-se el 2027 o, fins i tot, el 2028, si així ho prefereixen.
Possibles tipus de motorització
Una de les qüestions principals és la direcció que prendrà la nova normativa pel que fa a la motorització. Encara no està clar si el WRC optarà per motors de combustió interna (ICE), per una configuració totalment elèctrica (EV) o una combinació d’ambdues amb l’addició d’un sistema híbrid.
La possibilitat d’introduir una «Equivalència de Tecnologia» (EoT), similar a la utilitzada al World RX, permetria la convivència de diverses tecnologies (termiques, híbrides i elèctriques) dins de la mateixa competició. No obstant això, s’ha descartat la implementació d’un sistema de Balance of Performance (BoP), com s’aplica en altres categories, com el WEC.
Futur del WRC
Tot i els reptes que enfronta, Mestelan-Pinon es mostra optimista respecte al futur del WRC. Tot i reconèixer que la situació és crítica, confia que la competició no desapareixerà a curt termini. Creu que el WRC té una base de seguidors sòlida, bons pilots i cotxes atractius, però recalca la necessitat d’atreure més fabricants i tenir una visió clara i ambiciosa per assegurar la continuïtat de la competició.
Actualment, no hi ha cap fabricant, a part dels que ja estan presents al WRC, que hagi confirmat la seva intenció d’unir-se al campionat el 2027, però marques com Stellantis o Subaru podrien estar en converses.