La marca evita la desqualificació gràcies a “circumstàncies excepcionals” però afronta una multa de 25.000 euros i promet millorar els seus processos interns.
Hyundai Motorsport ha estat sancionada amb una multa de 25.000 euros, amb una altra multa suspesa de la mateixa quantitat, per irregularitats en les caixes dels diferencials posteriors dels seus cotxes i20 N Rally1 durant el Ral·li del Japó, última prova del WRC 2023.
El problema es va originar per un error administratiu: les imatges del formulari d’homologació corresponien a un prototip de 2021, i l’equip no va actualitzar els documents segons el reglament. El director de l’equip va admetre l’error i es va comprometre a millorar els seus procediments interns per evitar situacions similars en el futur.
Circumstàncies excepcionals eviten la desqualificació
Segons el reglament, la sanció habitual en aquests casos seria la desqualificació del ral·li. No obstant això, els comissaris van considerar “circumstàncies excepcionals”, destacant que es tractava d’un error de bona fe amb una naturalesa purament administrativa. Aquesta decisió gairebé inèdita va evitar conseqüències més greus per a l’equip coreà.
Els comissaris també van tenir en compte que una eventual desqualificació de Hyundai no hauria alterat els resultats finals dels campionats, ja que totes les classificacions ja estaven decidides abans de la prova japonesa.
El reglament és clar: la responsabilitat és de l’equip
L’Annex K de la FIA estableix clarament que és responsabilitat de cada equip demostrar als comissaris que els seus vehicles compleixen íntegrament amb la normativa tècnica durant tota la competició. En aquest cas, l’error administratiu de Hyundai va posar en dubte la conformitat dels seus cotxes, tot i que no hi havia evidències d’un avantatge competitiu intencionat.