El Dakar 2025 ha comptat amb una destacada participació catalana en la categoria de cotxes, però la duresa de la prova, sobretot en les primeres etapes, va deixar a molts representants de casa sense opcions.
Tot i això, molts dels nostres van acabar en posicions destacades. Els copilots van ser els millors en la categoria Ultimate, mentre que als Challenger Pau Navarro va aconseguir pujar al podi.
A continuació, es detallen els pilots i copilots catalans que van prendre la sortida, així com els seus resultats finals:
Els catalans que han acabat el Dakar 2025
- Dani Oliveras: el millor català classificat en aquest Dakar, copilot de Juan Cruz Yacoponi, al volant del Toyota Hilux T1+ de l’equip Overdrive. El copilot català va acabar en setena posició, duent a terme una gran tasca de navegació durant tota la prova. Només algunes punxades els van prohibir pujar algunes posicions més.
- Oriol Mena: el segon millor català a la general d’aquest Dakar 2025 també ha estat copilot. Al costat del lituà Baciuska i a bord d’un altre Toyota Hilux de l’equip Overdrive, van finalitzar el Dakar en 12a posició. Una llàstima les més de 2 hores perdudes durant la primera etapa que van condemnar la resta de la cursa. Amb bones actuacions van poder remuntar des de la posició 135 fins a la dotzena final.
- Armand Monleón: tercer català i tercer copilot i també a bord d’un Toyota Hilux, però en aquest cas de l’equip oficial Gazoo Racing. Moraes – Monleón van sumar dos triomfs d’etapa, però problemes en l’etapa 6 on van perdre gairebé 6 hores van comprometre el seu resultat final, acabaven en 15a posició.
- Pau Navarro: una prova de menys a més. Al volant del Taurus T3 ha estat el millor pilot català a la general de cotxes – 19è – tot i ser d’una categoria inferior. Navarro va realitzar una primera part de la cursa amb certa cautela per afrontar la segona setmana amb més confiança, fet que el va portar a guanyar una etapa dins de la competida categoria Challenger. Finalment acabaria en tercera posició.
- Nandu Jubany i Marc Solà: la primera parella 100% catalana en acabar la cursa ha estat una de les sorpreses d’aquest Dakar. El cuiner català ha fet una cursa molt intel·ligent aprofitant els errors dels rivals i anar pujant a poc a poc en la classificació general al volant del buggy MD Optimus fins a la 28a posició. En el seu primer Dakar en cotxe, Jubany ha estat capaç de superar tots els esculls, gràcies també de la feina d’en Marc a la dreta guiant en les etapes més dificils de navagació.
- Isidre Esteve i Txema Villalobos: la parella al volant del Toyota Hilux van superar diversos desafiaments anant de menys a més en aquest Dakar. En el seu vintè Dakar, deu en motos i deu en cotxes, l’Isidre ha estat capaç de superar-se de nou 6passant un procés víric durant la primera setmana i avançant posicions durant la segona fins a acabar en 32a posició. Un exemple de superació.
- Gerard Farrés: competint en la categoria SSV, el pilot manresà ha acabat el Dakar en 53a posició i sisè de la seva categoria. La regularitat ha estat peça clau en aquesta edició de la prova, tot i algun problema de més, els ha portat acabar a les portes del top5.
Els catalans que no han acabat el Dakar 2025
La cursa permet continuar després de patir un abandonament sempre que el cotxe estigui en condicions de continuar. Analitzem també les actuacions dels nostres representants que per algun motiu o un altre no han pogut acabar la cursa de forma normal.
- Lucas Cruz: el copilot de Carlos Sainz va dir adeu a la prova després que un accident en la segona etapa, la de les 48 hores, deixés el seu Ford Raptor amb la gàbia de seguretat malmesa.
- Nani Roma i Alex Haro: Després d’un inici molt complicat on el motor del seu Ford Raptor T1+ els va deixar sense opcions d’un bon resultat final tot just començar, van continuar treballant per evolucionar el cotxe en condicions reals de cursa. Finalment, van aconseguir una victòria d’etapa a les acaballes de la cursa, deu anys després del seu últim triomf.
- Laia Sanz: la bolcada durant la primera etapa la va dur a patir el seu primer abandonament en les seves 15 participacions en aquesta cursa. Els danys en el seu cotxe van fer que la FIA no permetés a la pilot de Corbera de Llobregat cpntinués en cursa.
- Eduard Pons i Jaume Betriu: un altre abandonament per problemes amb la gàbia de seguretat. La parella lleidatana estava quallant una gran actuació dins del top10 dins de la categoria Challenger, però una bolcada els hi va provocar aquests danys que finalment els deixava fora de cursa després de la quarta etapa.
- Óscar Ral i Xavier Blanco: uns altres catalans dins de la categoria T3 que estaven realitzant una gran actuació també dins del top10, però que es quedaven fora després de la sisena etapa. Continuaven dins de la modalitat Dakar Experience.
- Joan Piferrer i Joan Rubí: la parella d’empresaris catalans van abandonar després de la cinquena etapa, l’etapa marató, per problemes mecànics en el turbo del seu cotxe. Tot i això, es van reenganxar a la prova i van arribar al final.
- Joan Font i Sergi Brugué: la parella van viure les mil i una aventures – com ens tenen habitualment acostumats – però havien d’abandonar per cedir el seu material als líders de l’equip a l’etapa marató, fet que els va impedir sortir a l’etapa 6. Després es reenganxarien a la prova de nou i arribarien a la meta.
- Xavier Foj: al volant de l’Oryx T3, un dels pilots de casa més veterans en aquesta cursa havia de reenganxar-se a la cursa després de la primera etapa i abandonava després de la quarta etapa, en el que va ser un inici massa dur per a molts participants.
- Oscar Maso: el de All Terrain Motorsport va durar poc en cursa al volant del Demon Car DT3. Ja en la primera etapa van sortir reenganxat com a Dakar Experience i abandonaven definitivament a la sisena.