Divendres, 25 juliol 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

La F1 torna al santuari de Spa

Un cap de setmana amb format Sprint on McLaren vol consolidar el lideratge, Ferrari arriba amb novetats importants i els pneumàtics C1 poden decidir-ho tot al traçat més exigent del calendari.

Tot just després de l’aturada estival, la Fórmula 1 encén de nou els motors. I ho fa, ni més ni menys, que al mític circuit de Spa-Francorchamps. Vist que el calendari ens porta de nou a Bèlgica, la cita esdevé encara més especial: serà la 70a edició del Gran Premi de Bèlgica puntuable per al Mundial i la 57a disputada en aquest autèntic temple de la velocitat.

Spa-Francorchamps: on la F1 torna a respirar a fons

Spa no és un circuit qualsevol. És història viva. Amb els seus 7,004 km, no només és el més llarg del calendari, sinó també un dels més complets i exigents per a pilots i enginyers. El traçat es divideix en tres trams ben diferenciats:

  • El primer sector, ràpid i amb desnivells, arrenca amb les corbes llegendàries d’Eau Rouge i Raidillon, vertiginoses com poques.
  • La part central és sinuosa i tècnica, amb descensos que posen a prova la confiança i l’equilibri dels monoplaces.
  • I, finalment, el tercer sector, fluid i amb inclinacions suaus, tanca la volta amb una acceleració constant.

Per tot plegat, trobar la configuració ideal és com resoldre un trencaclosques dinàmic. A sobre, la repavimentació recent d’alguns trams ha fet guanyar adherència i reduir el desgast, així que podem esperar temps de volta encara més ràpids que l’any passat. Tot apunta a una cursa d’alta intensitat: 44 voltes, 19 revolts, dues zones DRS i un rècord vigent de 1:44.701, marcat per Sergio Pérez l’any passat.

Cap de setmana esprint

Aquest serà el tercer cap de setmana amb format esprint d’aquesta temporada, cosa que canvia totalment l’enfocament de pilots i equips. Amb només una sessió d’entrenaments lliures, cal afinar el set-up pràcticament a cegues. I això, a Spa, pot ser un maldecap majúscul.

La classificació esprint també té normes pròpies: compostos mitjos a la Q1 i Q2, tous per a la Q3… tot això en un escenari on el temps és imprevisible. De fet, no seria gens estrany veure pneumàtics intermitjos o fins i tot de pluja extrema, com tantes altres vegades.

I ves per on, si hi ha algú que se sent com a casa amb el format esprint, aquest és Max Verstappen. El neerlandès ja acumula 11 victòries i 5 podis en 20 esdeveniments d’aquest tipus. Ara bé, no és l’únic amb èxit: Oscar Piastri i Lando Norris n’han guanyat dues cadascun, mentre que Russell i Hamilton també han tastat la victòria. En total, ja són 19 els pilots que han sumat punts amb aquest sistema.

La incògnita del C1: estratègia o ruleta?

Una de les claus d’aquest cap de setmana serà la gestió dels pneumàtics. Pirelli ha optat per una combinació poc habitual: el C1 (dur), el C3 (mitjà) i el C4 (tou). Una selecció que no veiem des del GP d’Austràlia del 2022.

El C1, especialment, és un factor desconegut a Spa. No hi ha referències reals, i això obre la porta a estratègies inesperades. Amb el format esprint reduint el temps per fer proves, tot es fa més incert. En definitiva, podríem veure més d’una parada per pilot, i el desgast serà decisiu en el tram final.

McLaren, Ferrari i Red Bull: la lluita per tot

McLaren arriba a Spa com a líder destacat del campionat de constructors amb 460 punts. Els seus dos pilots encapçalen també la classificació individual: Oscar Piastri amb 234 punts, i Lando Norris amb 226. El rendiment dels britànics ha estat molt sòlid en les últimes curses, però ara arriba un test de veritat.

D’altra banda, Ferrari arriba amb ganes de tornar a la lluita. Amb 222 punts al mundial de constructors, la Scuderia estrena un nou paquet d’evolucions que inclou un tren posterior redissenyat. Leclerc i Hamilton, cinquena i sisena posició respectivament, confien que aquest pas endavant els aproparà a McLaren.

Red Bull, en canvi, viu una etapa de canvis. Ara per ara, ocupen la quarta posició al mundial amb 172 punts, però el més sonat és el relleu al mur de boxes: Laurent Mekies substitueix Christian Horner com a cap d’equip. Una nova era que comença, justament, en un dels circuits més icònics.

Un dels grans titulars post-Silverstone va ser, sens dubte, Nico Hülkenberg. El veterà alemany va pujar per fi al podi després de 239 grans premis. I no va ser casualitat: Sauber ha anat millorant el rendiment des de Barcelona, i ja suma 41 punts al mundial de constructors. Hülkenberg, amb 37 punts, és novè al mundial de pilots. Tot un premi a la constància.

Les xifres de Spa

Per acabar, val la pena recordar algunes dades que reforcen el pes històric del GP de Bèlgica:

  • 🏁 Pilot amb més victòries: Michael Schumacher, amb 6.
  • 🥇 Pilot amb més pole positions: Lewis Hamilton, amb 6.
  • 🏆 Pilot amb més podis: Hamilton, amb 11.
  • 🐎 Equip amb més victòries: Ferrari, amb 18.
  • 🔺 Equip amb més poles: Ferrari, amb 17.
  • 🏁 Equip amb més podis: Ferrari, amb 51.

Horaris

Fórmula 1

Divendres 25 de juliol
– Entrenaments lliures: 12.30 h
– Classificació a l’esprint: 16.30 h

Dissabte 26 de juliol
– Cursa a l’esprint: 12 h
– Classificació: 16 h

Diumenge 27 de juliol
– Gran Premi de Bèlgica: 15 h

Fórmula 2

Divendres 25 de juliol
– Entrenaments lliures: 10.10 h
– Classificació: 14.50 h

Dissabte 26 de juliol
– Cursa a l’esprint: 13.35 h

Diumenge 27 de juliol
– Cursa principal: 10 h

Fórmula 3

Divendres 25 de juliol
– Entrenaments lliures: 9 h
– Classificació: 14 h

Dissabte 26 de juliol
– Cursa a l’esprint: 9.10 h

Diumenge 27 de juliol
– Cursa principal: 8.30 h

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments