Dimarts, 26 agost 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Evolució dels Rally1: actualitzacions tècniques per a finals de 2025 i 2026

L’aprovació recent de la FIA de dos jokers addicionals de xassís per al 2026, combinada amb el compromís de Hyundai amb la temporada 2026, ha reconfigurat les estratègies de desenvolupament dels equips Rally1. Fem una ullada a com podrien concretar-se aquests plans en els propers mesos.

Inicialment, els equips disposaven de quatre jokers per al desenvolupament del xassís a repartir entre 2025 i 2026. Segons la llista d’homologacions més recent publicada al juliol, Hyundai n’havia utilitzat tres (els hi quedava un), Toyota només un (els hi quedaven tres) i M-Sport encara no n’havia fet servir cap.

Ara, el panorama ha canviat de manera significativa —sobretot per a Hyundai. Amb només un joker disponible, havien de triar amb molta cura on invertir l’última evolució. Però amb tres entre les mans, disposen de més marge per atacar diversos fronts alhora: acabar d’afinar el cotxe després de la gran evolució de gener (que encara genera dubtes als pilots en ral·lis durs), millorar el rendiment sobre asfalt després del decebedor paper a les Illes Canàries (un aspecte en què l’equip continua treballant) o resoldre els problemes de fiabilitat dels paliers que es van evidenciar al Safari.

El que sembla poc probable és que altres evolucions ja identificades per l’equip —incloses algunes d’aerodinàmica— arribin a veure la llum.

O. Tänak / M. Järveoja, Hyundai i20 N Rally1, Safari Rally 2025, 2n – imatge d’Austral / Hyundai Motorsport GmbH

Pel que fa a Toyota, amb un cotxe que ha demostrat fiabilitat i rendiment sòlid en tots els terrenys, a principis d’any es plantejaven dues vies: introduir petites millores durant l’estiu —generalment abans de la sèrie de ral·lis de terra ràpida que arrencava a Estònia— o bé preparar un paquet d’actualitzacions més extens per a la temporada següent. La darrera llista d’homologacions apunta que han triat aquesta segona opció, ja que només han consumit un joker (millora de la transmissió) i no han reportat cap altra evolució durant els ral·lis d’estiu.

Amb cinc jokers disponibles, l’equip pot recuperar diversos projectes de desenvolupament que van quedar aparcats l’any passat, quan l’eliminació de les unitats híbrides va obligar a un redisseny profund dels cotxes. Les noves millores podrien afectar totes les àrees del vehicle, inclosa l’aerodinàmica. De fet, en els recents tests previs al Rally Paraguai/Xile, es va veure un aleró posterior modificat muntat al cotxe de proves.

K. Rovanperä / J. Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, test previ Rally Paraguai/Xile, França – imatge d’Alexandre Bégot

Les modificacions principals se centren en les plaques laterals i les aletes laterals, que ara són més simples. El nou disseny presenta una placa lateral totalment vertical que ha estat reubicada més a prop de l’extrem extern de l’ala, per canalitzar més flux d’aire cap a l’ala central i millorar-ne l’eficiència.

Com a efecte secundari, les aletes exteriors s’han reduït en mida i ara són menys efectives.

G. Munster / L. Louka, Ford Puma Rally1, Rally Islas Canarias 2025, 11è – imatge de Daniel Coyle

Finalment, a M-Sport, un pressupost limitat i l’absència d’un pilot de primer nivell han alentit el desenvolupament. Bona part dels esforços s’han destinat a la corba d’aprenentatge dels pilots i a l’adaptació als pneumàtics Hankook. Tot i això, l’equip continua treballant en algunes millores. Una d’elles es va estrenar a Canàries: una evolució del sistema de refrigeració dels frens posteriors, amb l’addició d’una nova presa d’aire NACA i ventiladors interns per mantenir la temperatura dels frens durant i després dels trams, millorant-ne així la fiabilitat.

Els espera una tardor intensa  a tots els equips, que premen l’accelerador en els nous desenvolupaments facilitats pels darrers anuncis. L’únic fre important és ara la limitació de dies de test —21 per fabricant el 2025. Segons els nostres càlculs, això no suposa cap problema per a M-Sport i Hyundai, que encara tenen 8 i 6 jornades respectivament. En canvi, Toyota estaria a tocar del límit (si no l’ha assolit ja), cosa que probablement els obligarà a continuar el desenvolupament al seu centre de proves permanent.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments