El primer dia del GP dels Països Baixos confirma McLaren com a referència amb Norris al capdavant i Alonso mostrant múscul amb l’Aston Martin.
Lando Norris ha estat l’home més ràpid del divendres. El britànic ha marcat un 1:10.278 al matí i ha rebaixat fins a 1:09.890 a la tarda. El seu company d’equip, Oscar Piastri, també ha estat molt competitiu i s’ha quedat a només una dècima.
Aquest doble registre situa McLaren en una posició òptima de cara a la classificació, confirmant que el monoplaça taronja manté la tendència positiva de les últimes curses. La capacitat de Norris per rodar amb constància i sense errors el converteix en un dels principals aspirants a la pole.
Alonso, la sorpresa del dia

Entre Norris i Piastri, però, s’ha colat Fernando Alonso. L’asturià ha marcat un 1:09.977, pràcticament calcat al temps del britànic de McLaren. El seu Aston Martin ha mostrat una solidesa inesperada en volta ràpida, després de diversos caps de setmana on l’equip havia quedat fora del focus.
Alonso, sempre ràpid a Zandvoort i capaç d’adaptar-se a l’asfalt canviant, ha sabut treure profit de la sessió i s’ha posicionat com a alternativa real als dominadors. Si l’equip aconsegueix mantenir aquest nivell en tanda llarga, l’Aston Martin podria tenir opcions reals de podi diumenge.
Estratègies de pneumàtics i incidents tècnics

La jornada també ha servit per entendre l’ús de pneumàtics. Nou pilots han provat els compostos durs (C2), amb especial atenció per part de Ferrari, Mercedes i Red Bull. Tot i l’amenaça de pluja, els intermedis i extrems no han sortit de les fundes.
No tots han tingut un dia plàcid. El francès Hadjar (Racing Bulls) s’ha vist obligat a aturar el cotxe per una avaria quan encara no havia completat cap volta amb els seus durs. Antonelli, al matí, ha quedat atrapat a la grava després d’una sortida de pista. El jove pilot italià ha centrat la segona sessió en treballar amb els tous, fet que li deixa dues unitats de durs i dues de mitjos per al cap de setmana, un escenari diferent respecte a la resta de graella.
Zandvoort, un circuit que no perd l’essència
El divendres ha deixat clar que Zandvoort no regala res. Les sortides de pista i les banderes vermelles en són un recordatori constant. McLaren ha fet un pas endavant i sembla que té el control, però la irrupció d’Alonso aporta un element inesperat.
En un campionat on Red Bull no exerceix el domini d’anys anteriors, jornades com aquesta obren la porta a un cap de setmana imprevisible. El dissabte de classificació serà clau per confirmar si el protagonisme segueix vestit de taronja… o si l’experiència d’Alonso pot alterar els plans establerts.
La primera jornada del Gran Premi dels Països Baixos també ha tingut un component històric. Pirelli ha celebrat la seva participació número 500 a la Fórmula 1, fita que cap altre proveïdor de pneumàtics ha assolit. Els vint monoplaces han lluït un logotip commemoratiu a les gomes de sec, recordant els 75 anys del Campionat del Món.