Divendres, 26 setembre 2025

Top 5 This Week

ENTRADES RELACIONADES

Rally2 en plena evolució: les novetats tècniques amb el nou Lancia a l’horitzó

Els aspirants al WRC van fer servir la setmana entre el Ral·li del Paraguai i el Ral·li de Xile de maneres diferents: mentre alguns van aprofitar la seva estada a Amèrica per explorar altres parts del continent, d’altres es van centrar en el treball de desenvolupament, afinant tant els pilots com les màquines.

Al nivell Rally1, els pilots de M-Sport van agafar l’avió directament després del Paraguai amb destinació a Carolina del Nord, EUA, per anar a les instal·lacions de Ford Performance. L’objectiu era treballar amb el simulador per provar i modificar configuracions i aspectes del cotxe de cara als pròxims ral·lis. Igualment, Elfyn Evans va volar cap a Finlàndia, possiblement per a tests de desenvolupament al tram de proves de Toyota.

Però és en el nivell Rally2 on el treball de desenvolupament va arribar al seu punt àlgid anual, amb fins a quatre equips realitzant sessions de proves en diferents indrets.

J.Hänninen, Toyota GR Yaris Rally2, Test de desenvolupament, Grècia, setembre 2025 – imatge de [Leo Exarxopoulos Motorsport photos]

Toyota va dur a terme tres dies de tests sobre terra a Grècia, amb Juho Hänninen al volant del GR Yaris Rally2. Tot i que no hi havia modificacions externes visibles, es va veure un radiador nou a la presa d’aire frontal—probablement destinat a millorar la capacitat de refrigeració i augmentar el rendiment del motor.

J.Hänninen, Toyota GR Yaris Rally2, Test de desenvolupament, Grècia, setembre 2025 – imatge de [Leo Exarxopoulos Motorsport photos]

Škoda també va fer un test en terra, amb Robert Virves conduint el Fabia RS Rally2. La novetat més visible era una entrada d’aire al sostre més gran, previsiblement per millorar la refrigeració interior. Aquest possible nou element podria suposar la continuació del paquet de desenvolupament ‘Packet 25’ introduït fa uns mesos, que ja incloïa modificacions internes dissenyades per millorar la refrigeració. El problema és que una entrada d’aire més gran genera un deixant més gran, afectant així l’eficàcia de l’aleró posterior.

R.Virves/J.Viilo, Škoda Fabia RS Rally2, Test de desenvolupament – imatge per Škoda Motorsport

Citroën també va provar evolucions durant les sessions prèvies al Ral·li Mont-Blanc Morzine (Campionat Francès d’Asfalt), amb Yoann Bonato al volant d’una nova evolució del Citroën C3 Rally2. La principal novetat era la reubicació del tub d’escapament al centre del para-xocs posterior (abans estava situat a l’esquerra). Aquesta modificació s’acostuma a fer per  aprofitar els gasos d’escapament en l’extracció d’aire sota el vehicle, reduint la pressió i augmentant l’adherència. L’escapament central és més eficient en aquesta funció que en el lateral.

L.Rossel/G.Mercoiret, Citroën C3 Rally2, Test de desenvolupament, França, setembre 2025 – imatge extreta d’[aquest vídeo]

Però el moment més destacat de la setmana va ser la primera aparició del nou Lancia Rally2, oficialment anomenat Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale. Després de molts rumors arran del llançament del Rally4, les imatges (i posteriorment la pròpia marca, amb un breu comunicat de premsa) van confirmar que la mítica marca italiana—una de les més llegendàries de la història del WRC i ara part del grup Stellantis—farà el seu retorn a gairebé el màxim nivell. El cotxe va ser provat per Yoann Bonato i Leo Rossel a prop de Morzine, en carreteres d’asfalt, i posteriorment pel propi Miki Biasion.

Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale, Test de desenvolupament, França, setembre 2025 – imatge de Jean-Luc AsmérianLancia

El Ypsilon Rally2 venia equipat amb un paquet aerodinàmic propi del nivell Rally2: un para-xocs davanter amb una presa d’aire més gran, aletes més amples i planes per canalitzar l’aire cap al nou aleró posterior, faldons laterals per evitar l’entrada d’aire per sota, una nova presa al sostre i l’escapament situat al centre.

Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale, Test de desenvolupament, França, setembre 2025 – imatge extreta del vídeo de RM Rallye

Els retrovisors i la presa del sostre recorden molt als del Citroën C3 Rally2, cosa que suggereix que el Ypsilon comparteix altres components amb aquest model d’una altra empresa dl grup Stellantis. L’aleró posterior segueix les últimes tendències en Rally2, amb suport únicament als laterals (plaques laterals s prolongades—semblants als del Škoda Fabia RS Rally2 i Toyota GR Yaris Rally2—per deixar lliure el pas de l’aire a alta velocitat i així generar més càrrega aerodinàmica. La sortida d’escapament, també central, té forma rectangular en contrast amb la rodona del Citroën.

Lancia Ypsilon Rally2 HF Integrale, Test de desenvolupament, França, setembre 2025 – imatge extreta del vídeo de RM Rallye

I, paradoxalment, després d’una setmana plena de desenvolupaments per part de gairebé tots els contendents Rally2, la setmana s’acabava amb la prova del ERC mana Rali Ceredigion, en el què lavictòria i el segon lloc eren pel vehicle més antic i menys evolucionat de la categoria: el Ford Fiesta Rally2, pilotat per Jon Armstrong i Shane Byrne, i Romet Jürgenson i Siim Oja, respectivament. Ironies del destí!

FIA ERC

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments