El nou paquet aerodinàmic del tercer aspirant al Campionat del Món de Ral·lis del 2022 ha estat desvetllat aquesta setmana durant el test de Hyundai a França, celebrat en condicions hivernals. Probablement es tracti de la versió (gairebé) definitiva de l’aerodinàmica del cotxe, per la qual cosa mereix una revisió detallada.

El para-xocs davanter presenta diverses modificacions respecte al disseny original vist en proves anteriors. El perfil per davant dels passos de roda davanters (a a la imatge superior) s’ha rebaixat, la qual cosa permet enviar l’aire des del divisor frontal cap a la part superior dels passos de roda davanters, per generar més adherència al davant. Les línies del perfil són netes, sense cap deflector lateral ni llavi exterior.
A banda i banda de la presa d’aire central, es distingeixen ara petites preses d’aire (b), presumiblement per a la refrigeració dels frens davanters i la transmissió. La presa superior del capó es manté en el nou disseny, probablement per alimentar aire al motor. A més, les dues reixetes de ventilació (d) a cada costat del capó, ja vistes al cotxe anterior, romanen intactes.

Les últimes tandes van mostrar una altra novetat important al frontal de l’i20 N Rallly1: la integració de les lluminàries exteriors dins de la carrosseria del cotxe. El resultat és una reducció significativa de la resistència aerodinàmica, així com una millora de la càrrega aerodinàmica, ja que l’aire que flueix sobre el capó no troba ara cap pertorbació (com la causada per les antigues llums) i pot fluir enganxat a la carrosseria, millorant així l’eficiència de l’aleró del darrere.
El disseny de la part superior dels passos de roda davanters també s’ha modificat, i ara és una superfície completament plana (e), mentre que en el disseny anterior estava inclinada cap a l’interior. Així mateix, el disseny del suport dels miralls laterals (f) és nou. L’objectiu d’aquestes modificacions seria facilitar un flux d’aire net cap a la part del darrere del cotxe (veure també la imatge de baix), alimentant així la presa d’aire lateral per a la refrigeració del sistema híbrid (per a una refrigeració més eficaç) i l’aleta lateral del nou aleró del darrere (per a una major generació de càrrega del darrere).

A diferència dels altres cotxes Rally1, els faldons laterals del Hyundai segueixen sent plans, com a l’i20 Coupé WRC, encara que amb un angle molt petit cap amunt a la part posterior (g), que connecta amb el perfil davanter del pas de roda del darrere (h), que també ha estat modificat: és més fi i arrodonit a la part davantera i també a la part del darrere.

També s’ha modificat la forma de la presa d’aire superior lateral que alimenta la refrigeració del sistema híbrid (i), ja que l’obertura és més ampla a la part superior, per tal d’obtenir més quantitat de flux d’aire lliure de la pertorbació del mirall lateral, és dir, amb una menor caiguda de pressió que reduiria la capacitat de refrigeració.

S’ha incorporat una nova presa d’aire (j), al centre del panell lateral del darrere, amb forma de conducte NACA. Igual que a l’i20 Coupé WRC, el més probable és que alimenti d’aire als frens del darrere per a la seva refrigeració, encara que també és possible que s’utilitzi com a subministrament d’aire addicional per a la refrigeració del sistema híbrid.
El lateral dels passos de roda ha estat retallat totalment (al davant) i parcialment (al darrere). L’origen d’aquesta modificació és segurament l’eliminació de les reixetes de ventilació del pas de roda. Per tal d’extraure l’aire dels espais de les rodes, calia una alternativa, i aquesta és la solució que tots els equips han trobat, combinada amb un espai més alt entre la roda i l’arc, per oferir a l’aire una sortida cap a l’exterior del cotxe, en lloc de fluir per sota del mateix. L’única diferència, en el cas de l’i20 N, és que l’arc del darrere només s’ha retallat parcialment.

Un possible mecanisme per a l’eliminació de l’aire seria el que es mostra a la imatge de dalt: l’aire és arrossegat per la roda quan gira, fins que arriba a l’espai obert i se li permet sortir de l’espai de la roda del darrere. El resultat és una disminució de la pressió sota el cotxe, cosa que permet una major generació de càrrega aerodinàmica.
El para-xocs del darrere (l) s’ha allargat significativament cap enrere, possiblement per permetre l’ús d’un aleró del darrere més gran (m). El nou aleró inclou dos plans definits amb línies rectes. La similitud de la forma amb els alerons del Puma i el Yaris pot suggerir que la forma de l’aleró ha estat fixada per la nova normativa. Altrament, sembla difícil que els tres fabricants s’hagin posat tant d’acord sobre el primer disseny.


Com en el cas del Puma, el nou aleró inclou dos grans aletes laterals (n) per aprofitar el flux d’aire lateral i generar més càrrega aerodinàmica. Les aletes del Hyundai també incorporen plaques laterals (o), però més petites que en el Puma . L’aleró es recolza sobre el vidre del darrere, mentre que no inclou cap suport ni placa vertical.

Les reixetes de ventilació del sistema híbrid (p) estan situades al para-xocs del darrere, a banda i banda de la sortida central del tub d’escapament (q), encara que en una posició més elevada respecte al disseny anterior del cotxe. La combinació de les tres sortides permet generar un flux d’aire/gas al llarg de l’amplada del para-xocs del darrere, fet que contribueix a una eliminació més eficaç de l’aire sota el cotxe (una mena de concepte de difusor d’escapament bufat), com es mostra a la imatge inferior (on la neu mostra com s’extrau l’aire de sota el cotxe). L’aire que flueix sota el cotxe és accelerat per l’aire que surt de les reixetes de ventilació i els gasos d’escapament. El resultat és un flux més ràpid sota el cotxe, és a dir, una menor pressió i una generació de càrrega aerodinàmica més gran, compensant en part l’absència del difusor del darrere prohibit per la normativa. Tot i així, la part inferior del para-xocs del darrere (r) s’ha dissenyat amb la forma d’un difusor, amb els dos extrems a prop de la carretera, mentre que el centre se situa en una posició més elevada, per facilitar una millor evacuació de l’aire.

En resum, múltiples i realment interessants novetats aerodinàmiques a l’última versió del Hyundai i20 N Rally1, que encara podrien afinar-se durant el període de proves que ha començat aquesta setmana i que es prolongarà en les properes, i que seguirem de ben a prop.