WRC-TECH: Dins d’un cotxe Rally1: refredant als pilots

Durant el recent Ral·li de Catalunya, vam tenir l’oportunitat de fer una ullada a l’interior dels cotxes, per comprendre plenament com estan construïts i com es resolen alguns dels problemes de refrigeració. Un dels principals problemes d’aquest any estava relacionat amb la presència del tub d’escapament a l’interior del cotxe, que afecta la comoditat i la salut dels pilots. Aquest és el nostre repàs del que vam veure i del que vam aprendre.

Interior d’un Toyota GR Yaris Rally1 durant el Ral·li Catalunya 2022

La principal font de calor dins de l’habitacle a l’actual generació de cotxes de Rally1 és el tub d’escapament, que es troba, als tres cotxes, al costat dret del cotxe, just al costat dels peus i al seient del copilot. La raó per la qual està situat és la presència de la unitat híbrida just darrere dels pilots, cosa que va obligar els enginyers a reubicar el tub d’escapament per mantenir la unitat híbrida fresca.

Interior d´un Toyota GR Yaris Rally1 mostrant el material aïllant que cobreix el tub d´escapament al costat del seient del copilot

Tant Toyota com M-Sport han cobert el tub d’escapament amb material aïllant per evitar fuites de calor.

Interior d´un Ford Puma Rally1 mostrant el material aïllant que cobreix el tub d´escapament al costat del seient del copilot

El disseny del Hyundai és diferent, ja que combina parts amb material aïllant (A) amb parts que només tenen una coberta metàl·lica (B), com es mostra a la següent imatge.

Interior d’un Hyundai i20 N Rally1 mostrant el tub d’escapament al costat del seient del copilot

Durant un esdeveniment amb temperatures ambientals relativament altes com el Ral·li Catalunya (amb pics de 28C), els equips van desplegar algunes solucions per mantenir la temperatura interior per sota de valors acceptables per als pilots. Com s’ha vist en altres esdeveniments, M-Sport i Hyundai van connectar un tub corrugat des del va motor del Ford Puma Rally1 fins als peus del copilot, per alimentar aire fresc i compensar la presència de la calor.

Interior del Ford Puma Rally1, costat del copilot – noteu el tub de refrigeració que envia aire fresc des del va motor fins a sota de la plataforma per als peus del copilot
Interior del Hyundai i20 N Rally1, costat del conductor – veieu el tub de refrigeració que envia aire fresc des de la va motor als peus del copilot

En el cas de Toyota, al Ral·li Catalunya tots els pilots (excepte Ogier/Veillas) van incorporar una font addicional d’aire fresc a banda i banda del tauler de control, que enviava l’aire a les finestretes laterals, en lloc de fer-ho directament a la cara del conductor.

Interior del Toyota GR Yaris Rally1 – noteu-vos el filtre d’aire lateral

A més, els pilots tenen aire fresc proporcionat a través de la presa d’aire del sostre. Per augmentar la quantitat d’aire que entra a l’habitacle a través de la presa d’aire del sostre, Toyota ha augmentat la superfície d’admissió des del Ral·li Safari 2022.

Presa d’aire del sostre del Toyota GR Yaris Rally1 al Ral·li Catalunya 2022 (a dalt) i al Ral·li Monte-Carlo 2022 (a baix)

L’aire capturat per la presa d’aire del sostre entra a l’habitacle a través de les toveres que es mostren a les imatges següents.

Entrada d’aire al sostre del Toyota GR Yaris Rally1 (des de la presa d’aire del sostre)
Mentre que el Toyota va incloure quatre toveres al Ral·li de Catalunya 2022, el Ford Puma Rally1 només en va utilitzar dues.
Entrada d’aire al sostre del Ford Puma Rally1 (des de la presa d’aire del sostre)

Preguntat per les altes temperatures a l’interior del cotxe durant el servei de migdia de dissabte al Ral·li Catalunya (a 28ºC), Sebastién Ogier ens va confirmar que el problema sembla estar controlat, no veient-se afectat el duet de pilots del Toyota durant les cronometrades catalanes.

En altres proves, aquests filtres estaven connectats a tubs corrugats que enviaven aire a la part del darrere del cotxe, possiblement com a complement del sistema de refrigeració de la unitat híbrida. Però això serà objecte d’un altre article.

S.Ogier/B.Veillas, Toyota GR Yaris Ral·li, Ral·li Safari 2022, 4t – imatge extreta de WRC All Live

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments