Williams i el full d’Excel

Williams Racing és el segon equip amb més títols mundials a la història de la F1 però ha anat caient de forma continuada en la classificació en les dues últimes dècades. S’ha parlat de processos antiquats i de manca d’inversió interna, però només ara tenim un exemple concret del què ha passat dins de l’equip. Es tracta del full de càlcul infernal de Microsoft Excel que, segons James Vowles, director de l’equip, ha estat un llast per al desenvolupament del cotxe durant anys.

Vowles va declarar a The Race que, en incorporar-se a l’equip a principis del 2023, va descobrir que els seus processos interns eren un desastre. Pel que sembla, tot el procés de construcció del cotxe era tan ineficient que, fins i tot quan el disseny es feia a temps, la desorganització en la gestió de les peces feia que el cotxe del 2024 fos només un munt de peces a només tres setmanes de les proves. Part d’això es devia a la manera com Williams mantenia l’inventari, en un monstruós full de càlcul Excel.

Segons expliquen Vowles i el director tècnic Pat Fry, Williams ha estat utilitzant un full de càlcul que va arribar a incloure unes 20.000 peces utilitzades per fabricar els cotxes. Pel que sembla, Williams ha confiat en aquest tipus de fulls de càlcul durant anys, fins i tot per al cotxe del 2024 en les seves primeres etapes.

williams albon gp itàlia 2023

Aquest sistema no només era barroer i innavegable (cosa que el feia inadequat per a un esport de milions d’euros que és la F1), sinó que també no tenia informació logística important. Pel que sembla, l’equip no disposava d’un recurs central que permetés saber quant costaven les peces, quant trigaven a fabricar-se, quantes tenien o on estaven emmagatzemades. Això obligava el personal de producció a buscar peces la ubicació de les quals no estava documentada, amb la consegüent pèrdua de temps.

«La llista d’Excel era una broma. Impossible de navegar i impossible d’actualitzar»

Vowles

Vowles posava com a exemple l’aleró davanter de Williams, compost per 400 peces.

«Necessites saber on és cadascun d’aquests components, quant trigarà a estar complet, quant trigarà a anar a inspecció. Si hi ha hagut algun problema amb les inspeccions, si ha de tornar una altra vegada. I una vegada que comences a posar aquest nivell de complexitat, que és on hi ha la Fórmula 1 moderna, el full de càlcul Excel cau, i els humans cauen. I aquí és exactament on som».

Vowles

Una base de dades de peces tan enrevessada pot haver contribuït que l’equip es presentés tard a les proves de pretemporada el 2019. També va jugar un paper en el feble desenvolupament de Williams durant la temporada, aparentment disparant el cost de les novetats de l’equip a mitjans del 2023 a nivells «extraordinaris».

Però aquest i altres errors de procediment de Williams s’estan rectificant com a part d’una revisió integral de la “base tecnològica”, amb l’objectiu de tornar la competitivitat a l’equip. Òbviament, a Williams li agradaria tornar al capdavant de la graella com més aviat millor, però aquestes coses porten el seu temps. I potser encara uns quants fulls de càlcul Excel aquí i allà.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments