Som tot just acabant de tancar l’any i no podem dir que el 2024 hagi estat un any fàcil per aquesta especialitat del motor, ens parem a fer una ullada a totes les noticies destacades del món del ral·licròs aquest any, algunes de bastant complexes i tristes.
Qui hauria imaginat que aquell fenomen del Ral·licròs que semblava imparable patiria un gran entrebanc amb l’entrada de la tecnologia elèctrica… la marxa massiva d’equips oficials a finals de 2018, com les campiones Audi i Volkswagen a les que es van afegir Ford, Peugeot, feia patir als aficionats.
Avui dia, les principals proves de l’esport o es troben en pausa (Nitrocross) o en busca d’una nova promotora que se’n faci càrrec (World RX) de tot els temes que l’anterior (Rallycross Promoter Gmbh) n’ha deixat a mitges o encara per endreçar.
NITROCROSS
Ben poc a dir, només que cal saber amb qui fer negocis. Travis Pastrana i la promotora Thrill One Entertainment va creure interessant fer experiments i portar un milionari de fora del món de les curses, un tal Dana White, a fer experiments per fer créixer el producte i la seva butxaca, així com ha fet des de fa uns anys amb l’empresa coneguda de lluita d’arts marcials mixtes, UFC (Ultimate Fighting Championship).
Ara bé, no venim a parlar de lluita, sinó de com el senyor White ha provocat la pausa de la present temporada del Nitrocross. Acusacions d’impagaments i canvis en l’organigrama de la promotora han provocat que els equips participants, entre ells la debutant marca Dodge (retornant a competir en ral·licròs) a les sèries, quedessin impossibilitats de poder satisfer els seus objectius i compromisos amb els patrocinadors a falta de tres caps de setmana de finalitzar el curs 2024-2025. Una temporada que sembla un miracle poder donar-li final als circuits.
Ningú s’atreveix a dir una paraula al respecte del futur del Nitrocross però un servidor s’atreveix a dir que novament un campionat de ral·licròs al Estats Units morirà per culpa d’un avariciós.
RALLY X (RALLY X NORDIC)
Tot i el mal temps, no tot són males noticies al panorama de l’especialitat de terra i asfalt. Sort en tenim que hi ha promotors que cuiden i respecten el que fan, i es tracta de la família Eriksson, ben coneguda entre el paddock del ral·licròs arreu del planeta per les seves infinites aportacions a l’esport.
Anem per parts, la família Eriksson co-propietaria de l’equip Olsbergs MSE, també gestiona el campionat RallyX, per mitjà de RX Promotion, que s’ha vist perjudicada per la més que probable fallida del Nitrocross, però ha vist l’oportunitat de moure fils. Entre les possibilitats que ofereixen ha estat la de descentralitzar el seu campionat, majoritàriament disputat als països nòrdics.
Rally X planteja doncs, una globalització on es divideix en diferents lligues, donant un nou ventall d’oportunitats a nivell europeu i mundial per a tota mena de pressupostos i vehicles, fem un repàs a les lligues, els seus calendaris i els vehicles acceptats per córrer.
Rally X North
Aquesta divisió nord és, clarament, la que mantindrà una mica l’essència Rally X Nordic amb proves que no són noves per al certamen de RX Promotion dels Eriksson.
Rally X South
En aquesta divisió territorial, podríem somiar amb la presència d’una prova peninsular, més enllà de la prova a Portugal per a les dates encara per determinar.
Rally X Euro
La lliga Euro del Rally X presenta la unió tant de la divisió Nord i la divisió Sud on els pilots faran tot el possible per obtenir el campionat Rally X Euro.
Rally X Global
La divisió Global no deixa de ser un conglomerat de les divisions esmentades, on culminarà amb una gran final en territori americà.
Rally X America
El que té pinta de ser un aprofitament de les proves on Nitrocross ha participat i per desgràcia no hi podrà córrer (de moment) mentre duri la situació d'»standby» que pateix, serà el que conforma la lliga americana del Rally X incloent-hi la prova final de la divisió Global.
Totes aquestes lligues compten amb la possibilitat de poder fer servir els vehicles FC1, FC2 and FC3 així com altres vehicles dins de les categories de Open 2WD, CrossCar Senior i CrossCar Junior.
Sense cap mena de dubte la família Eriksson aposta fort per protagonitzar un nou gir de guió en l’escena del Ral·licròs a escala mundial i tota una declaració d’intencions i missatge directe al nou promotor del World Rallycross Championship.
WORLD RALLYCROSS CHAMPIONSHIP (WORLD RX)
Poc o res a dir ja que no s’hagi dit, el nou promotor té una bona feinada de convèncer als equips i audiència que el seu producte és el millor que hi ha al món, costa de creure amb l’alta competencia que planteja el RallyX amb els Eriksson.
La instauració de la «Battle of Technologies» enguany feia un any interessant per a l’espectador amb el retorn dels Supercars, barrejant-los amb els RX1e elèctrics i creant un nou precedent al mundial de l’especialitat, personalment, tot un encert per part de la FIA i el promotor.
Per a poder fer un breu resum, el nou promotor possiblement ja començarà amb una cancel·lació, ja que al gener la temporada 2025 donarà inici al Canadà, un prova sobre gel que suposa tot un repte d’inici, amb l’afegit que els vehicles participants han de ser enviats per aire aviat per tal de poder garantir que aquests arribin a destí per a poder participar.
També assumir el repte d’organitzar el que suposarà el segon esdeveniment en circuit urbà en la història del World Rallycross aquesta vegada deixarà de ser Hong Kong per ser a Regne Unit, a la ciutat de Coventry. Sens dubte, tota una prova de foc per al nou inquilí del World RX.
Un altre aspecte a tindre en compte és la quantitat de modificacions al calendari enguany, dues substitucions a la prova final, sent d’inici Austràlia qui va passar a ser la Xina i finalment com va acabar sent Turquia.
En definitiva tota una sèrie de canvis que poc motiven a equips i pilots fent un canvi cap a altres opcions per córrer, on els pressupostos ajustats i la logística permeti participar i no estar calculant si surt, o no, a compte anar al circuit o quedar-se a casa.
NACIONALS
Ara per ara, sembla una de les millors opcions per tal de córrer en l’àmbit europeu, vistos els temps que corren i la incertessa provoquen que els campionats nacionals es nodreixin de pilots punters, alguns amb poques motivacions de fer el salt a campionats continentals, o bé amb pressupostos modestos i amb la mirada posada en col·laborar a donar espectacle que a fer calers com molts es pensen que passa en aquesta disciplina.
Bons exemples són els campionats de França (Rallycross France), el campionat portuguès (Campeonato Nacional Portugal de Ralicross), el Britànic (5 Nations British Rallycross Championship), etc.