Inusual per a un escandinau, Esapekka Lappi va començar a competir sobre asfalt a través del karting, amb només sis anys d’edat. Ens va respondre a algunes preguntes mentre ens parlava de la seva relació especial amb la conducció sobre asfalt.
És bastant inusual per a un pilot de ral·li finlandès haver començat al karting….
«Sí, això és veritat! Quan tenia sis anys, volia seguir els passos del meu germà gran. Ho vaig fer cada vegada més i més, i vaig continuar corrent fins als setze anys. Entre els pilots de rally finlandesos que han irromput recentment en l’escena mundial dels rallys, jo vaig ser el primer a seguir aquest camí. Des de llavors, també hi ha hagut Teemu Suninen, amb qui solia ser company d’equip, però també Kalle Rovanperä i Jari Huttunen».
Per què vas acabar canviant als rallys?
«En aquell moment, somiava amb ser pilot de Fórmula 1, però ara, estic molt content de com han anat les coses! Vaig ser campió de Finlàndia al 2007 i també vaig participar en el Campionat d’Europa, però el vaig deixar perquè no hi havia perspectives. Continuar competint en karting o fins i tot intentar competir en els nivells més baixos de les carreres monoplaça era massa car. En els rallys, es pot accedir al mateix nivell per un import de despeses més raonable. L’esport també rep cobertura televisiva a Finlàndia, per la qual cosa és més fàcil trobar patrocinadors que ajudin econòmicament, mentre que ningú coneix les categories inferiors de les carreres de circuit».
Com creus que la teva experiència al karting t’ajuda al rally?
«Al principi, quan vaig començar a participar en el rallys, era potser un avantatge mental, en comparació amb els nois amb els quals competia en aquell moment. Diguem que tinc experiència en la competició. Sabia de què es tractava i estava acostumat a estar sota pressió per competir. Òbviament, amb els nois amb els quals estic competint ara, això ja no és un avantatge! No obstant, en esdeveniments com el Tour de Corse o el RallyRACC, crec que el karting m’ajuda a evaluar molt bé les carreteres i a trobar les línies correctes una vegada que la carrera comença, especialment en les corbes llargues que s’obren i després es tornen a tancar. Crec que el karting m’ha ajudat a afinar el meu estil».
Quins records tens de les teves tres participacions anteriors a Còrsega?
«Al 2014, em vaig convertir en campió d’Europa de Rallys, però em vaig sortir de la carretera, així que potser no va ser el meu millor moment! No obstant això, malgrat la punxada a la penúltima etapa, el rally de l’any passat va ser un dels moments culminants de la nostra temporada».
SECRETS DE *CITROËN
El Tour de Còrsega 2007 va ser crucial perquè Sébastien Ogier i Julien Ingrassia s’unissin a Citroën Racing i fessin el salt al WRC a l’any següent. Aquí li expliquem per què…
Un dels cotxes zero del Tour de Còrsega 2007, celebrat a mitjans octubre d’aquell any, va ser una Peugeot 206 de la Copa recolzada a iniciativa Rallye-Jeunes (Joves Conductors) de la FFSA i conduïda per dos joves que encara no s’havien fet un nom en aquest esport, *Sébastien Ogier i *Julien *Ingrassia. En la seva segona temporada en aquest rally, acabaven de guanyar la Copa Peugeot a França amb quatre victòries en la general, tres d’elles sobre terra (*Rallye *Terres de *Langres, *Rallye *Terre *du *Diois i *Rallye *Terre donis *Causses) i una sobre l’asfalt humiti relliscós del *Rallye *Le *Touquet. El seu potencial era aquí perquè tots el veiessin, però el seu futur encara no estava decidit. Aquest mateix any, en el Tour de *Corse, *Citroën Racing, fidel a la seva cultura de promoció dels joves talents, i la Federació Francesa de *Rallyes, van establir les bases del seu programa de campionat del món júnior de 2008. La resta, com diuen, és història….