- Primer cotxe registrat a Fiat Acte Spa -amb matricula TO Y70772
- Participant en el Ral·li de San Remo 1983 i 1984
- 2n en la general del Ral·li Targa Florio 1983
- Conduït pels campions d’Europa de Rallyes, Fabrizio Tabaton i Carlo Capone, va competir en l’època amb els emblemàtics Totip, R6 i Olio Fiat Liveries.
- Guanyador del Ral·li Internacional de la Lana 1983
El disseny de la nova màquina Lancia Grup B, denominada SE037, va ser aprovat al març de 1980. El cotxe tenia un motor longitudinal sobrealimentat de quatre cilindres i 16 vàlvules i una suspensió de doble trapezi en la part davantera i posterior. Al novembre de 1981, l’equip estava llest per a anunciar formalment el 037 com un projecte que competiria en el Campionat Mundial de Ral·lis de 1982. L’equip i els pilots van treballar dur en la posada a punt i el desenvolupament, la qual cosa va resultar en la victòria de Lancia en cinc proves del Mundial de Ral·lis en 1983, de camí a guanyar el Campionat Mundial de Constructors.
El Lancia 037 era una màquina feta a mesura. Va ser dissenyat per a regnar sobre tots els competidors en l’era del Grup B del Mundial de Ral·lis, i en 1983, ho va fer exactament així, guanyant el Campionat Mundial de Constructors. El 037 també va aconseguir tres títols consecutius del Campionat d’Europa de Ral·lis de 1983 a 1985, dos títols del Campionat Italià en 1983 i 1985.
Lancia va continuar amb l’èxit que havia experimentat amb el Fulvia, Stratos i el 037, cadascun dels quals va proporcionar valuoses lliçons en el disseny dels futurs campions de Lancia, el Delta S4 i el Delta Integrale, que van ajudar a Lancia a consolidar-se com el constructor de WRC més exitós del món amb 10 Campionats Mundials.
Lancia 037 Grup B
Aquest cotxe, xassís 178, va ser construït a la fi de 1982, sent registrat per primera vegada a nom de Fiat Acte Spa a Torí el 26 de gener de 1983 i se li va assignar la famosa matrícula italiana «TO Y70772». Després d’haver estat assignats a l’equip de carreres del Jolly Club, 178 van acabar de blanc amb ratlles verdes i ataronjades molt icòniques, com tots els cotxes del Jolly Club, per a imitar als cotxes del Martini Racing que portaven ratlles blaves i vermelles, mentre que també tenien el nivell de suport que el Jolly Club proporcionava a la fàbrica.
A principis de març, aquest cotxe va fer el seu debut en competició en el 67è Ral·li Targa Florio amb el ràpid campió d’Europa de Ral·lis, Carlo Capone al volant, Luigi Pirollo com navegant, i el famós equip italià de carreres, Jolly Club, al darrera. La vuitena ronda del Campionat d’Europa de Ral·lis de 1983, el Ral·li Targa Florio, va comptar amb 64 inscrits, però només 34 van arribar al final, sen el 037 el dominador del Ral·li. Dels quatre 037 inscrits, tres van acabar en el podi, fent triplet. El Xassís 178 amb Capone i Pirollo va acabar segon en la general, sent derrotat només per un estret marge per al seu germà 037 de Franco Cunico.
Tres setmanes més tard, el 178 va ser enviat a la segona illa més gran del Mediterrani, Sardenya, per al 6è Ral·li Costa Esmeralda. L’esdeveniment de terra es va dur a terme al voltant del famós parc de bilionaris de Porto Cervo, atraient a més de 100 participants, 9 dels quals eren del Lancia 037! En caure la bandera al final de la desena ronda del Campionat d’Europa de Ral·lis de 1983, Carlo Capone havia tornat a pilotar a un gran nivell, acabant quart en la general.
El següent esdeveniment per aquest cotxe va ser el Ral·li Internazionale della Lana de 1983, la 21a prova del Campionat d’Europa de Ral·lis, pilotat de nou per Carlo Capone i al qual se li va assignar el número 7. L’onzena edició de la prova d’asfalt es va celebrar a la regió de Biella, amb una extensió de més de 500 quilòmetres. Capone estava conduint impecablement una vegada més, obtenint una imponent victòria sobre el cotxe germà del Jolly Club 037 conduït per Miki Biasion.
Després de la seva victòria dominant en la seva prova més recent, el xassís 178 va competir en la 9a ronda del Campionat del Món de Rallyes de 1983, el Ral·li Sanremo, sent inscrit per l’equip Tre Gazzelle. A l’edat de 22 anys, Andrea Zanussi feia el seu debut en el Mundial de Ral·lis, després de diversos anys d’èxit amb el Fiat 131 Abarth i el 037 Ral·li en el Campionat Europeu. Amb un nou pilot, van arribar nous patrocinadors per al 178 que ja no portaven les ratlles del Jolly Club, sinó el patrocini blanc i vermell de la marca alemanya de cigarrets R6.
El Sanremo WRC de 1983 anava a ser una batalla molt important per al nou noi de l’esquadra, Zanussi, no obstant això, encara va impressionar amb diversos cronos, més encara si es té en compte que va haver-hi vuit Lancia 037 inscrits. Per desgràcia, Andrea Zanussi i Sergio Cresto van sofrir un accident i, malgrat arribar al final de tram, van optar per retirar-se després de la 33a etapa. Aquest va ser també l’esdeveniment en el qual Lancia i el 037 van aconseguir la victòria en el Campionat del Món de Ral·lis! L’últim cotxe amb tracció al darrera que ha guanyat al Campionat del Món!
Al març de 1984, el xassís 178 es va vendre a HF Grifone i es va registrar a Itàlia amb la llicència «GE 941679» i es va tornar a pintar amb les famoses decoracions blava i groga amb el patrocini de Olio Fiat. Aquest cotxe va tornar a Sanremo per a disputar el Campionat del Món de 1984, aquesta vegada conduït per Fabrizio Tabaton i Luciano Tedeschini. Tabaton es va convertir en doble campió d’Europa, havent començat la seva carrera al 1970 amb un Fulvia, abans de passar a un Stratos en 1976, i un Martini Racing 037 en 1982 abans que es fes amb el Campionat Italià de Ral·lis de 1985 a bord d’un 037. El 1986 es va pujar al Delta S4, proclamant-se campió d’Europa, que va tornar a guanyar en 1988 amb una Delta Integrale.
En el ral·li de Sanremo de 1984, conduint aquest 037, Fabrizio Tabaton va aconseguir el seu millor resultat en el Campionat del Món, sent quart en la classificació general, per darrere del Peugeot 205 Turbo 16 d’Ari Vatanen, i dels 037 d’Attilio Bettega i Miki Biasion, un resultat impressionant per un jove de 19 anys!
El 1985, el xassís 178 va ser utilitzat regularment per Massimo Lugli, que anteriorment havia competit amb un Lancia Stratos. Lugli va competir en quatre rondes del campionat italià i en 1986 va acabar segon en la general en el Ral·li Tirrenia, i en el Ral·li Dell’Emilia – Coppa Citta di Modena, acompanyat per Enrico Santini en tots dos esdeveniments.
Durant la custòdia del propietari anterior, aquest cotxe va ser retornat a Torí, on va ser inspeccionat i mantingut pels famosos bessons Baldi, Elio i Giovanni. Aquests germans són exmecànics de fàbrica que van treballar en els cotxes tant en el departament de proves com en ral·lis a tot el món. Simplement no pot haver-hi un millor equip per a mantenir el seu cotxe de competició Lancia, que els mecànics que el van tindre en aquest període.
Després de comprar el cotxe, Girado l’ha retornat a Torí, on va ser inspeccionat i reconstruït mecànicament per aquests famosos germans, assegurant que s’ofereixi en les millors condicions. Mentre que amb els bessons Baldi, també han aprofitat l’oportunitat per a restaurar la carrosseria, retornant el cotxe a la seva decoració del Rallye Sanremo Olio Fiat de 1984.
Qualsevol 037 Ral·li Grup B és especial, l’últim cotxe que ha conquerit el Campionat del Món de Ral·lis, aconseguit la victòria en un Ral·li Europeu, també conduït per dos Campions d’Europa, Carlo Capone i Fabrizio Tabaton.
Preu a consultar