Disseny més nítid, amb una identitat Q encara més marcada i grups òptics posteriors amb la nova tecnologia OLED digital
Maneig i controls: la gamma estrena el sistema de control tàctil MMI touch
Sistemes de propulsió eficients: tecnologia Mild Hybrid i TFSIe
L’Audi Q5 ha estat un dels SUV premium de grandària mitjana més venuts en el mercat europeu durant anys. I ara, Audi ho actualitza amb les últimes novetats de disseny i tecnologia de la marca, perquè sigui encara millor i més atractiu. El nou Audi Q5 combina un caràcter esportiu amb una excel·lent versatilitat per a la utilització quotidiana, i inclou una àmplia gamma de sistemes d’assistència a la conducció i opcions de infotainment. El disseny exterior més estilitzat emfatitza la identitat Q d’aquest reeixit model, que compta amb grups òptics posteriors amb tecnologia digital com a primícia mundial.
Disseny exterior: el llenguatge de disseny Q d’Audi, ara encara més distintiu
El disseny exterior de l’Audi Q5 es caracteritza per una forta identitat Q, que expressa potència, robustesa i seguretat. Amb l’actualització, els dissenyadors d’Audi han potenciat encara més aquesta aparença amb una sèrie de detalls distintius. La graella Singleframe octogonal es presenta ara més ampla i tridimensional, mentre que les entrades d’aire laterals són més altes i estan flanquejades per motllures amb forma trapezoidal. La secció superior dels fars LED compta amb una nova signatura lumínica per a la llum diürna. En la seva vista lateral, el Q5 sembla ara més lleuger, gràcies al redissenyo dels faldons. En la part posterior s’inclou un nou element decoratiu entre els grups òptics, així com un difusor de nou disseny amb una aleta horitzontal.
A més de la variant d’accés a la gamma, existeixen tres línies d’acabat opcionals. Les versions Advanced inclouen làmines verticals cromades en la graella, a més de protectors en la zona dels baixos dels paracops davanter i darrere en color plata, en comptes de negre. L’acabat S line inclou una graella esportiva amb trama en forma de bresca i un marc cromat per al difusor posterior. Finalment, els clients poden optar per l’acabat Black line, que dota al Q5 de la màxima personalitat i esportivitat amb elements característics de la línia S line en negre. Dos dels dotze colors disponibles per a la carrosseria són nous: el Verd Districte i el Blau Ultra.
El disseny interior: qualitat superior
Les formes horitzontals que predominen en el disseny interior transmeten sensació d’amplitud i lleugeresa. Una escultural i elegant motllura separa la secció superior i inferior del quadre de comandament, amb especial protagonisme per a la pantalla del sistema MMI touch, que compta amb resposta acústica. El lloc de la consola central on anteriorment se situava el polsador giratori de control està ocupat ara per un pràctic espai per a l’emmagatzematge d’objectes.
Els clients del Q5 també poden triar entre dos acabats interiors: bàsic o S line, que poden combinar-se amb les línies d’acabat exterior.
Primícia mundial: grups òptics posteriors amb tecnologia OLED digital
La tecnologia OLED digital d’última generació està disponible per primera vegada en l’actualització del Q5. Els OLED són díodes orgànics emissors de llum extremadament eficients, que generen una superfície lluminosa homogènia. La fars posteriors OLED opcionals es divideixen en tres seccions amb sis segments cadascuna, la qual cosa permet crear diferents dissenys i signatures lumíniques partint d’un únic element de maquinari.
“A més d’un contrast perfecte, els avantatges de la llum OLED digital són el seu alt nivell d’homogeneïtat i el mínim espai entre els segments”, explica Stephan Berlitz, responsable de Desenvolupament i Innovació en Tecnologies d’Il·luminació d’Audi. “Si mirem cap al futur, la tecnologia OLED digital és perfecta per a executar dissenys lumínics personalitzats amb un alt grau de precisió i una gran variabilitat. Aquesta tecnologia ofereix tot tipus d’oportunitats per a un desenvolupament encara major”.
Els clients de l’Audi Q5 poden triar entre tres signatures lumíniques diferents per als grups òptics posteriors, cadascuna amb la seva pròpia seqüència en obrir o tancar el vehicle. En seleccionar el programa dynamic en l’Audi drive select, s’adopta una altra configuració específica per a aquesta manera. Els grups òptics posteriors OLED també compten amb detecció de proximitat. Si un usuari s’acosta a menys de dos metres de la part posterior d’un Audi Q5 aturat, tots els segments OLED s’il·luminen; en iniciar-se de nou la marxa, tornen al seu disseny original. La gamma de funcions dels fars posteriors OLED es completa amb els intermitents dinàmics. De sèrie, l’Audi Q5 inclou fars LED amb la possibilitat d’equipar opcionalment els fars Matrix LED (de sèrie en els acabats S line o Black line) amb una llum de carretera intel·ligent i adaptativa que ofereix major seguretat i confort durant la conducció sense enlluernar a la resta d’usuaris sobre l’asfalt.
Dimensions i espai interior: ampli i modulable
Degut principalment a uns paracops més grans, l’Audi Q5 és ara 19 mil·límetres més llarg, aconseguint una longitud total de 4,68 metres. L’amplària (excloent els miralls retrovisors) de 1,89 metres, així com l’altura, 1,66 metres, romanen sense canvis. La llarga distància entre eixos de 2,82 metres contribueix a l’hora d’oferir un espaiós habitacle. De manera opcional Audi ofereix la possibilitat d’instal·lar la banqueta posterior plus, que permet la regulació longitudinal de distància per a les cames dels passatgers i amb suports ajustables en inclinació.
Amb aquests seients, el volum del maleter pot variar entre 550 i 1.550 litres. El pis de la zona de càrrega compta amb una catifeta plegable de sèrie; a més, també equipa de sèrie la porta gran d’accionament elèctric.
Gràcies a la intel·ligent combinació de materials el Q5 té una de les carrosseries més lleugeres del segment, mentre que el coeficient aerodinàmic de 0.30 està entre els millors de la categoria. La refinada aeroacústica fa que l’interior sigui excepcionalment silenciós.
Controls, infotainment i Audi connect: connectivitat de primera classe
Darrere del nou sistema de control i maneig de l’Audi Q5 es troba una nova unitat principal, la tercera generació de la Plataforma Modular de Infotainment (MIB 3), que ofereix una potència de càlcul deu vegades superior a la de la seva predecessora, la MIB 2.
La pantalla central del MMI touch, de 25,5 cm (10,1 polzades), és de sèrie en el Q5. L’estructura dels seus menús, amb una interfície d’usuari intuïtiva, fa que sigui molt fàcil de manejar, i permet la cerca mitjançant text lliure. El conductor té la possibilitat d’introduir caràcters i lletres de manera manual o utilitzar el control per veu, que entén una àmplia gamma de termes del llenguatge quotidià. En combinació amb el MMI Navegació plus, de sèrie des de l’acabat Advanced, s’inclouen els serveis de navegació i infotainment d’Audi connect i es permet que el sistema de control per veu també pugui accedir al núvol, per a una major flexibilitat.
A nivell d’instrumentació, també es veu actualitzat l’Audi Virtual cockpit plus, que és de sèrie des de l’acabat Advanced, amb una pantalla digital d’alta resolució de 31,2 cm (12,3 polzades) que ofereix tres maneres de visualització, seleccionables des del volant multifunció. Opcionalment també es pot equipar una instrumentació head-up display.
Els serveis d’Audi connect Navegació i Infotainment permeten connectar a l’Audi Q5 amb internet i amb la infraestructura del trànsit. El sistema de navegació ofereix imatges per satèl·lit d’alta resolució de Google Earth, així com informació sobre el flux i previsió de l’estat del trànsit. La ràdio digital DAB+ forma part de l’equipament de sèrie, mentre que el servei Alexa de Amazon permet l’accés a milers de Alexa skills. Els serveis car-to-x que ofereix Audi connect permeten una conducció més relaxada, ajudant, per exemple, a l’hora de trobar espais lliures d’estacionament o utilitzant la comunicació amb els semàfors en algunes ciutats per a afavorir un flux de circulació eficient amb la seqüència en llum verda. L’aplicació myAudi connecta el telèfon intel·ligent de l’usuari amb el vehicle.
Es poden memoritzar una àmplia gamma d’ajustos personals en sis perfils d’usuari, incloent des dels destins de navegació més freqüents, fins a la posició dels seients o la regulació del sistema de climatització. Les dades s’emmagatzemen en el núvol en el portal MyAudi, on estan disponibles perquè puguin ser utilitzats per cada usuari autoritzat en qualsevol vehicle Audi degudament equipat.
Functions on demand: activa funcions en qualsevol moment després de la compra
Una nova característica important en l’Audi Q5 és “functions on demand”, que permet als clients implementar funcions o elements d’equipament com el MMI Navegació plus o l’Audi telèfon intel·ligent interface en qualsevol moment que desitgin després d’haver comprat el vehicle, a través de l’aplicació o el portal myAudi. Les funcions s’activen de manera sense fil mitjançant la transmissió d’un paquet de dades, podent triar el client entre diferents períodes d’activació.
Sistemes de propulsió: rendiment potent amb baixes emissions
El SUV premium arriba al mercat europeu en la versió Audi Q5 40 TDI, amb un potent motor turbodiésel de 2 litres i quatre cilindres que rendeix 150 kW (204 CV) i un parell màxim de 400 Nm. El càrter d’alumini pesa aproximadament 20 quilograms menys que el del motor anterior, mentre que el cigonyal és uns 2,5 quilograms més lleuger.
El sistema Mild Hybrid (MHEV) contribueix al baix consum de combustible. Un alternador d’arrencada (BSG) proporciona energia al sistema elèctric de 12 volts, que compta amb una compacta bateria d’ions de liti. El BSG recupera energia durant les frenades i l’emmagatzema en la bateria. El sistema MHEV permet que l’Audi Q5 pugui desplaçar-se en manera de marxa per inèrcia amb el motor desconnectat i fa possible que el sistema start-stop s’activi des de velocitats inferiors a 22 km/h. En conjunt, la millora en eficiència es xifra en un estalvi d’al voltant de 0,3 litres de combustible cada 100 quilòmetres. L’Audi Q5 40 TDI accelera de zero a 100 km/h en 7,6 segons, i aconsegueix una velocitat màxima de 222 km/h.
El potent motor dièsel no sols és eficient, sinó també net: compleix els requeriments de l’última normativa d’emissions Euro 6d-ISC-FCM, així com la norma EU 6 AP. Les emissions d’òxid de nitrogen es redueixen de manera significativa gràcies a un nou sistema SCR dual amb doble injecció de Adblue. La solució d’urea s’afegeix al flux dels gasos de fuita abans dels dos catalitzadors SCR disposats en sèrie. Després del llançament s’afegiran a la gamma nous motors: una versió més del TDI de quatre cilindres, i dos motors TFSI de 2 litres i 4 cilindres. El reeixit Audi Q5 TFSIe amb propulsió híbrida endollable també tornarà a comptar amb dues variants de potència.
En l’Audi Q5 40 TDI la força del motor es transmet al sistema de tracció integral quattro amb tecnologia ultra a través d’un canvi S tronic de set velocitats. En condicions normals la potència s’envia a les rodes de l’eix davanter. Si la tracció a les quatre rodes resulta necessària, per exemple, en condicions de baixa adherència o en conduir de manera dinàmica, dos embragatges connecten les rodes posteriors en fraccions de segon. En moltes situacions això succeeix de manera predictiva, sempre amb els millors resultats en termes de tracció i rendiment.
Tren de rodatge: major confort, més agilitat
Esportiu i alhora confortable: l’equilibrat tren de rodatge és una altra de les grans fortaleses de l’Audi Q5. La suspensió multibrazo en els eixos davanter i darrere és excepcionalment lleugera, la qual cosa millora no sols el comportament dinàmic, sinó també l’eficiència. De manera opcional es pot equipar la direcció dinàmica, que varia la seva desmultiplicació fins al cent per cent en funció de la velocitat i l’angle de gir.
Els clients de l’Audi Q5 poden triar entre quatre configuracions per a la suspensió. Com a alternativa a la suspensió de sèrie s’ofereix el tren de rodatge esportiu (sent de sèrie en els acabats S line i Black line). La suspensió de sèrie amb molls d’acer també està disponible amb amortiment controlat electrònicament, que ofereix un ampli marge entre un comportament confortable i dinàmic. A més, la suspensió pneumàtica adaptativa permet variar l’altura de la carrosseria al sòl en cinc etapes, una característica molt adequada per a un SUV com l’Audi Q5.
El sistema de conducció dinàmica Audi drive select, que influeix en les característiques de diversos components tècnics, forma part de l’equipament de sèrie. El conductor pot triar entre set perfils, incloent els programes off-road. El control de descens proporciona assistència en afrontar pendents amb forta inclinació. L’Audi Q5 equipa de sèrie llandes d’aliatge de 18 polzades, així com també l’acabat Advanced. L’acabat S line inclou llandes de 19 polzades; i la versió Black line incorpora llandes de 20 polzades signades per Audi Sport. Els catàlegs d’Audi i d’Audi Sport també ofereixen altres dissenys de llandes de 19, 20 i 21 polzades.
Sistemes d’assistència al conductor: a l’avantguarda en seguretat i confort
L’Audi Q5 també inclou un complet arsenal de sistemes d’assistència. L’Audi pre sense city, que és de sèrie, ajuda a evitar col·lisions frontals amb altres usuaris de la carretera, o a mitigar les seves possibles conseqüències. L’assistent de gir (turn assist), l’assistent anticol·lisió (collision avoidance assist) i l’assistent de sortida (exit warning) formen part de l’equipament opcional, i també contribueixen a la seguretat. L’assistent de creuer adaptatiu pot contribuir a alleujar en gran manera el treball del conductor, en controlar l’acceleració, la frenada i el manteniment en el carril durant llargs períodes. L’assistent predictiu d’eficiència afavoreix un estil de conducció estalviador, anticipant-se a les condicions de trànsit i a la carretera, reduint d’aquesta manera el consum de combustible.
Llançament al mercat: tardor de 2020
L’Audi Q5 es fabrica en la factoria d’Audi a San José Chiapa, a Mèxic, i arribarà als mercats internacionals a la tardor de 2020. El preu de la versió Q5 40 TDI quattro S tronic per a Espanya parteix des de 51.980 euros.
Consum de combustible dels models esmentats:
Audi Q5 45 TDI
Consum combinat en l/100 km: 6,3 – 6,9 l/100 km
Emissions combinades de CO₂ en g/km: 166 –¬ 182 (NEDC: 139 ¬– 143)