El Volkswagen Tiguan és un dels models més important per a la marca alemanya. Amb gairebé 911.000 unitats venudes, s’ha convertit en el SUV més venut en tota Europa a nivell general. La seva segona generació és present en el mercat des de 2016 (la primera és de 2007) i ara li ha arribat el moment d’una important actualització; als habituals canvis estètics o d’equipament se suma en aquesta ocasió noves mecàniques, entre les quals destaca una variant híbrida endollable amb denominació eHybrid i una altra més esportiva anomenada Tiguan R. Començaran a acceptar demanats aquest estiu i les primeres unitats arribaran a l’octubre. Les versions eHybrid i R estaran llestes a final d’any.
La part frontal ha estat redissenyada. Hi ha nova graella, similar a la del Touareg i més ampla, amb el nou logo de Volkswagen integrat, mentre que el capó és més alt. També són nous els paracops i el disseny dels fars, que ara són de led. En la part posterior destaca la inscripció “Tiguan”, situada en el centre del maleter, i canvien tant les òptiques, també led, com els paracops. En les versions 4Motion sigui redissenyat el logo. Hi ha noves motllures, materials i disseny d’interior. S’han revisat els nivells d’equipament i millorat l’oferta de sèrie. Ara amb el nou control de creuer «Travel Assist», el VW Tiguan pot conduir-se de forma assistida a fins als 210 km/h amb guiat longitudinal i lateral. Incorpora el sistema de infotainment d’última generació (MIB3), amb el qual amplia els serveis i funcions. També disposa d’un nou equip de so opcional de 480 watts signat per l’especialista Harman Kardon i s’ha digitalitzat el maneig de les funcions de climatització amb deslizadores i superfícies tàctils en lloc dels tradicionals botons físics. En opció estrena els nous fars matricials LED IQ.LIGHT.
Els motors
La gamma de motors per al VW Tiguan s’ha reorganitzat. Hi ha diverses novetats importants. La primera és l’arribada de la seva versió híbrida endollable, que pren la denominació Tiguan eHybrid. Compta amb el propulsor que ja hem conegut en altres models del grup, com el Octavia RS, el Seat León o els VW Passat i Golf. Es tracta de la combinació de l’1.4 TSI de 150 CV amb un motor elèctric de 85 kW i canvi automatitzat de doble embragatge i sis velocitats, queden com a resultat 245 cavalls. A l’habitual funcionament de cotxe híbrid, el Tiguan eHybrid afegeix una autonomia elèctrica de 50 km segons cicle WLTP. Ofereix diferents maneres de funcionament, ja que permet gestionar l’electricitat per a ser el més eficient possible. Així pot treballar en manera híbrida amb o sense suport de l’elèctric, en funció de si es vol generar millors prestacions o reduir consums, en versió zero emissions o, fins i tot, carregant o guardant l’autonomia elèctrica, segons precisi el conductor. Disposa d’una manera GTE, com el que estrenessin tant el Passat com el Golf, amb el qual es milloren les prestacions.
Les versions dièsel acora compten amb el que en Volkswagen han denominat el dosatge doble (Twindosing). Consisteix en dos catalitzadors de reducció catalítica selectiva seguits d’una injecció separada d’agent reductor AdBlue, amb el que redueix els òxids nítrics (NOx) en comparació amb el seu predecessor; el primer catalitzador SCR està col·locat prop del motor per a aconseguir la seva temperatura de treball òptima poc després de l’arrencada. El segon catalitzador es troba en els baixos del vehicle en la seva ubicació habitual, amb el que, gràcies a la major distància respecte al motor, els gasos de fuita arriben a ell amb una temperatura fins a 100 °C més baixa, afavorint el seu treball amb una càrrega d’accelerador elevada, per exemple, en viatges ràpids o en conduir amb remolc (ara pot remolcar fins a 2.5 tones). Independentment de la manera de funcionament del motor, el Twindosing garanteix que almenys un dels dos catalitzadors SCR sempre funcioni a la temperatura òptima sense necessitat d’haver d’augmentar la temperatura artificialment (major consum) i, amb això, els òxids nítrics es poden tractar posteriorment de forma especialment eficient i es transformen en aigua i nitrogen innocu.
El Tiguan R
El nou Tiguan compta amb una versió esportiva denominada VW Tiguan R. Empra el 2.0 TSI de 320 cavalls, amb denominació interna EA888 evo4. A més del motor, crida l’atenció un aspecte important. Estrena una nova tracció total 4Motion en exclusiva per a aquesta versió, amb una gestió selectiva del parell de cada roda. El seu diferencial central distribueix la força de manera variable entre l’eix davanter i el darrere, així com entre les rodes posteriors esquerra i dreta amb una relació 50: 50. Totes dues rodes reben el mateix parell, si bé gràcies al «Torque-Vectoring» es pot arribar a passar tot el parell a una sola roda si és necessari; per exemple, en corbes es transmet fins al 100% del parell de propulsió a la roda exterior a la corba a la recerca d’un comportament més àgil. La distribució de força la determinen l’angle de gir de la direcció, la posició del pedal d’accelerador, l’acceleració transversal, la velocitat angular i la velocitat. A tot això, el conductor pot influir en la gestió selectiva del parell i del control d’estabilitat o suspensió mitjançant la selecció del perfil de conducció amb les maneres: «Comfort», «Sport», «Race», «Individual», «Offroad», «Snow» i «Offroad Individual». Gràcies a la nova tecla “R” situada en el volant, el conductor passa a la manera dinàmica «Race» de manera ràpida. Aquest model compta amb la seva pròpia estètica i equipament.