- Concepte de propulsió amb tres motors elèctrics que proporcionen fins a 370 kW (503 CV), 973 Nm i tracció quattro amb vectorització elèctrica de parell (electric torque vectoring)
- Audi torna a marcar una fita a l’ésser el primer fabricant que ofereix aquesta tecnologia en models de producció en sèrie
- Extraordinari coeficient aerodinàmic gràcies a l’aplicació de tecnologies intel·ligents
Audi continua la seva ofensiva elèctrica amb els nous Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback. Tots dos models S elèctrics utilitzen tres motors, dos d’ells situats en l’eix posterior. El seu sistema de propulsió intel·ligent eleva la seguretat i la dinàmica a un nou nivell. A més de la tracció quattro totalment elèctrica, estan equipats amb un sistema de vectorització de parell que distribueix la força de manera variable i activa entre les rodes de l’eix posterior.
Dinamisme 2.0: l’experiència de conducció
Els nous Audi e-tron S i Audi e-tron S Sportback exploren una nova dimensió quant a dinamisme. En la manera S de la transmissió tots dos models ofereixen el seu màxim rendiment durant 8 segons, aconseguint una potència màxima de 370 kW (503 CV) i un parell de 973 Nm. Per a accelerar de 0 a 100 km/h a penes necessiten 4,5 segons; i aconsegueixen una velocitat màxima de 210 km/h.
Els nous models S compten amb dos motors elèctrics en l’eix posterior i un en el davanter, la qual cosa els converteix en els primers cotxes elèctrics del món produïts en sèrie amb tres motors elèctrics. La disposició del sistema de propulsió es basa en el principi de construcció modular. En l’eix davanter s’instal·la una versió adaptada del motor elèctric que acciona l’eix posterior en l’Audi e-tron 55, en aquest cas amb més potència. El motor elèctric davanter de l’Audi e-tron 55, amb una sèrie de modificacions, s’instal·la per partida doble en l’eix posterior. La bateria d’alta tensió té una capacitat de 95 kWh, amb el 91% (86 kWh) utilitzable. Amb una única càrrega de la bateria, l’Audi e-tron S i l’Audi e-tron S Sportback aconsegueixen una autonomia segons el cicle WLTP de 360 i 365 km (valors preliminars), respectivament.
La tracció quattro ara amb vectorització elèctrica de parell
Per a millorar l’eficiència, quan els nous models S funcionen en manera de conducció normal només s’activen els dos motors elèctrics posteriors. El motor davanter entra en acció si el conductor exigeix més rendiment, o de manera predictiva si disminueix l’adherència.
Cadascun dels motors elèctrics posteriors envien el parell de tracció directament a la roda corresponent, sense necessitat d’utilitzar un diferencial mecànic, a través d’una transmissió d’una sola velocitat. El repartiment en funció de les necessitats a penes porta uns mil·lisegons i el sistema pot gestionar parells de tracció molt elevats.
Els conductors experimenten l’excel·lent agilitat i tracció dels models S elèctrics particularment en carreteres de corbes; el caràcter del vehicle emfatitza l’eix posterior. Si el control d’estabilitat ESC està en la manera “sport” i el sistema de conducció dinàmica Audi drive select es troba en el programa “dynamic”, la programació de la unitat de control facilita un alt nivell de dinàmica transversal i, si es desitja, també de derrapatges controlats. En acostar-se al límit que estableix la física, la roda davantera situada a l’interior de la corba, que suporta menys càrrega, es desaccelera lleugerament mitjançant una aplicació selectiva dels frens per a evitar el lliscament i millorar l’agilitat. L’alt nivell de dinamisme i precisió i la seguretat sense concessions es basen en el funcionament en xarxa de totes les unitats de control que gestionen els sistemes de suspensió i de tracció.
Connexió en xarxa: la suspensió dels models S elèctrics
La gran bateria d’alta tensió, instal·lada en una posició baixa comparable a la dels tres motors elèctrics, assegura un repartiment equilibrat del pes entre tots dos eixos, la qual cosa redueix l’altura del centre de gravetat del cotxe. Això ofereix grans avantatges en termes de dinamisme. La direcció progressiva, la relació de la qual es torna cada vegada més directa a mesura que augmenta l’angle de la direcció, emfatitza el caràcter esportiu. La suspensió compta amb ajustos específics per als models S. El sistema Audi drive select ofereix set perfils de conducció. Actua, per exemple, sobre la suspensió pneumàtica adaptativa esportiva; i pot variar l’altura de la carrosseria fins a 76 mm depenent dels ajustos triats i de la situació de conducció.
Els models S elèctrics estan equipats de sèrie amb llandes de 20 polzades i amb pneumàtics de 285 mm d’ample. Sota comanda es poden instal·lar llandes de 21 polzades i en el futur s’oferiran unes llandes més esportives de 22 polzades. En l’eix davanter les pinces de fre fixes de sis pistons estan acabades de sèrie en color negre i compten amb el logotip S. Opcionalment poden anar pintades en color taronja brillant, decorades amb el logo e-tron.
El sistema de frens s’acciona i es regula a través d’un compacte mòdul que controla i reforça la pressió acumulada en el circuit de manera electrònica (sense cable), i acciona els frens hidràulicament. Un engranatge de claveguera accionada elèctricament actua sobre el pistó de forma pràcticament instantània, la qual cosa permet que les pastilles de fre estiguin en contacte amb els discos exercint la seva màxima pressió després de només 150 mil·lisegons. Depenent de la situació de conducció, el sistema de control dels frens decideix individualment per a cada eix si el cotxe es desaccelerarà utilitzant els motors elèctrics, els frens hidràulics o una combinació de tots dos sistemes.
L’aerodinàmica: solucions innovadores
Gràcies principalment als miralls retrovisors virtuals opcionals (cambres que envien les imatges que capten a pantalles d’alt contrast situades a l’interior), els models S aconsegueixen un excel·lent coeficient de resistència aerodinàmica.
L’optimització del flux d’aire a través de les motllures dels passos de roda també contribueix a resoldre el conflicte d’objectius entre una aerodinàmica excepcional i una aparença esportiva. Aquesta tecnologia, dissenyada i patentada per Audi, s’utilitza per primera vegada en models de la marca dels quatre cèrcols fabricats a gran escala. Permet que l’Audi e-tron S Sportback aconsegueixi un coeficient aerodinàmic de només 0,26 (en l’e-tron S és de 0,28), malgrat l’eixamplament que experimenten els passos de roda.
Un segon element important en el concepte aerodinàmic són les entrades d’aire controlables amb conductes per a refrigerar els frens de les rodes davanteres. La major part del temps es mantenen tancades perquè el corrent d’aire flueixi sobre el capó gairebé sense turbulències. Com a part de l’eficient sistema de gestió tèrmica, cada e-tron està equipat amb una bomba de calor de sèrie que aprofita l’energia tèrmica de la calor residual dels components del motor, la qual cosa permet augmentar l’autonomia fins a un 10 per cent.
El sofisticat sistema de recuperació d’energia també contribueix a l’eficiència del vehicle. El conductor pot triar entre tres nivells de recuperació; el més alt d’ells permet experimentar la conducció “one pedal feeling”, utilitzant el pedal de l’accelerador també per a perdre velocitat sense necessitat d’activar els frens. A l’hora de frenar, els motors elèctrics s’encarreguen per si sols de la deceleración per sota de 0,3 g, és a dir, en la majoria de les situacions quotidianes. El sistema de frens hidràulics només entra en joc per a deceleraciones majors. No obstant això, els motors elèctrics romanen actius i poden recuperar fins a 270 kW de potència de pic en una frenada des de 100 km/h.
El disseny exterior: cinc centímetres més d’amplària
Tant l’Audi e-tron S com l’Audi e-tron S Sportback revelen la seva potència elèctrica a primera vista. Els paracops davanters i darreres compten amb contorns pronunciats, mentre que les entrades d’aire són particularment grans i amb un cridaner disseny. La inserció en el difusor posterior s’estén gairebé al llarg de tota l’amplària del vehicle. Els passos de roda eixamplats 23 mil·límetres a cada costat contribueixen a l’aparença esportiva. Les motllures platejades en la part davantera i en la posterior, així com les carcasses dels miralls retrovisors d’alumini, són característiques exclusives dels models S. De manera opcional es pot sol·licitar un acabat amb color de contrast que s’aplica a gran part de la secció inferior de la carrosseria.
Tots dos vehicles poden equipar-se amb els fars Matrix LED digitals com a opció. Cada feix de llum es divideix en 1,3 milions de píxels i pot es controlat amb gran precisió, la qual cosa permet moltes noves funcions. En carreteres estretes, per exemple, mostra la posició del vehicle en el carril, la qual cosa ajuda al conductor a circular de manera segura pel centre.
Progressiu: el disseny interior i l’equipament
El disseny interior de les versions e-tron S es caracteritza pels tons foscos. Els seients esportius amb ajustos elèctrics formen part de l’equipament de sèrie. La tapisseria en cuir i Alcantara, així com el pom de la palanca de canvis, inclouen un rombe en relleu. Les motllures decoratives, realitzades en alumini raspallat, estan disponibles en dues versions; també s’ofereixen de manera opcional en carboni. El paquet d’il·luminació de contorn/ambiental afegeix un marcat accent progressiu en la foscor.
Completament digital: controls, infotainment i sistemes d’assistència
Els models e-tron S estan equipats amb el sistema de control digital MMI touch response, amb dues grans pantalles tàctils centrals. En la tercera pantalla, la de la instrumentació digital Audi virtual cockpit, el conductor pot seleccionar una manera de visualització especial e-tron que atorga el protagonisme a la informació relacionada amb el sistema de tracció elèctrica. Com a complement a aquestes pantalles s’ofereix un head-up display. El sistema MMI Navegació plus forma part de l’equipament de sèrie. Darrere de les seves múltiples funcions es troba la tercera generació de la plataforma modular de infotainment (MIB 3), que realitza totes les tasques amb una alta capacitat de processament. Coopera amb el centre de comunicació, que connecta el cotxe amb l’entorn i amb els telèfons intel·ligents dels passatgers.
Els serveis online d’Audi connect complementen el sistema de navegació, especialment el planificador de rutes e-tron ampliat, que calcula el camí més ràpid incloent les parades òptimes per a realitzar la recàrrega de la bateria tenint en compte les dades del trànsit, el perfil del conductor i la durada de les parades de càrrega. En alguns casos aquesta estratègia pot fins i tot suggerir rutes alternatives. El directori dels punts de càrrega, que inclou informació addicional relacionada, s’actualitza online diàriament. Si el conductor el sol·licita, en planificar la ruta es pot establir preferència per les estacions de càrrega en les quals es pugui pagar utilitzant el servei de recàrrega Audi e-tron Charging Service.
Llançament al mercat a Europa: tardor
Els dos models S elèctrics es llançaran en els mercats europeus a la tardor de 2020. A Espanya, el preu de l’Audi e-tron S parteix des de 98.030 euros; i des de 100.330 euros per a l’Audi e-tron S Sportback. En tots dos casos, els preus inclouen el manteniment durant un període de 8 anys o 160.000 km.