WRC-TECH: Últimes homologacions en el WRC i el potencial retorn del Citroën C3 WRC

La notícia sobre un possible retorn del Citroën C3 WRC amb l’última evolució aerodinàmica als trams del WRC publicat per DirtFish.com la setmana passada van arribar en la mateixa setmana d’una nova publicació per la FIA de la llista actualitzada d’homologacions dels vehicles. Aquesta coincidència en el temps ens brinda una excel·lent oportunitat de revisar l’estat del cotxe en termes d’homologació i de comprovar el que encara queda per fer per a alinear-lo l’any que ve.

A més, la llista confirma que tots els equips han estat realment ocupats durant la interrupció de la temporada, així que és hora d’actualitzar el balanç dels jokers d’homologació que els equips han passat durant els últims mesos en modificacions que afecten peces de l’aerodinàmica.

Homologació del Citroën C3 WRC

El retorn del C3 WRC al Campionat seria, sempre segons DirtFish, amb l’última evolució aerodinàmica, només vista als test previs del Ral·li Catalunya i en un darrer test celebrat a Finlàndia, ambdues a l’octubre de 2019. El cotxe seria alineat per l’equip privat francès Sainteloc. Vincent Ducher, Cap de l’equip va explicar a DirtFish que “el procés de l’homologació el va començar Citroën l’any passat i després es va aturar. Tots els documents d’homologació existeixen i només cal reactivar-los”.

Així doncs, quines parts han de ser homologades? Citroën ja va passar un joker en una modificació del motor, referència 445/13 datada l’1 de desembre de 2019, (després de l’anunci de la retirada de Citroën del Campionat). La recent actualització de la llista d’homologació confirma que no s’ha homologat cap altra part des de llavors. Així, per fer córrer el cotxe el 2021, Citroën hauria d’homologar totes les peces incloses en el nou paquet d’aerodinàmica desenvolupat per ORECA. La nostra opinió és que es requeriria 4 jokers per l’homologació de totes les modificacions incloses en el nou paquet aerodinàmic.

S. Ogier/J. Ingrassia, Citroën C3 WRC, test previs Ral·li Catalunya 2019, octubre 2019


Les parts del nou paquet aerodinàmic del C3 WRC que requereixen  homologació serien la nova ala posterior, la modificació del para-xocs frontal (addició de 2 ales a la part superior i la modificació de la ventilació posterior), la nova configuració de les aletes frontals (amb un tercer pla i perfils en els extrems) i la modificació de l’entrada d’aire frontal (com totes les obertures del cotxe han de ser homologades quan es modifiquen).

En el cas que totes aquestes notícies es confirmin, Citroën podria demanar l’homologació de 3 d’aquestes parts durant 2020 (a causa de la restricció de 3 jokers de carrosseria), mentre que homologaria la resta el 2021. O es podria fer tot durant el 2021, ja que fins a 5 jokers de cada tipus haurien d’estar disponibles per a enguany (confirmació oficial pendent en aquest punt).


La taula següent mostra el resum dels jokers utilitzats per equip des de l’inici de l’any actual, així com la part aerodinàmica que s’estimaque ha estat inclosa en cada homologació.

Actualitzada el 2020 Llista d’Homologacions en parts d’aerodinàmica

La taula anterior mostra que tots els equips han estat treballant durant la interrupció del campionat entre març i setembre. M-Sport és l’únic equip que ha passat un joker amb modificacions aerodinàmiques (carrosseria) en aquest període. Com a continuació de la nostra última revisió de la llista d’homologacions (abril de 2020), analitzem  els últims avanços realitzats per cada equip.

M-Sport

Les modificacions del paquet aerodinàmic frontal del Fiesta WRC ja vistes en els tests d’estiu, així com en els cotxes de Wilson/Loudon en el M-Sport Return to Rally Stages i Fourmaux/Jamoul en el Rally Legends de 2020, han estat presentades per a l’homologació per M-Sport i aprovades l’1 d’octubre (ref. 464/13).

A. Fourmaux/R. Jamoul, Ford Fiesta WRC, Rally Legend 2020, 1r – imatge de M-Sport


El paquet aerodinàmic frontal s’ha actualitzat amb la introducció de llavis que actuen com a perfils al costat extern de les aletes, així com el redisseny de la coberta del para-xocs frontal, que ha passat de pla a forma d’ala. Aquestes modificacions encara no s’han utilitzat en cap cas en el Campionat del món, ja que l’equip va decidir donar prioritat als antics para-xocs davanters en els esdeveniments de terra, abans d’introduir-les al cotxe, què podria tenir lloc a Monza o ja en el 2021.

Hyundai Motorsport

L’equip d’enginyers d’Alzenau també ha estat molt ocupat durant els últims mesos, treballant en el desenvolupament de modificacions per a la temporada actual, per a 2021, així com per a 2022 (nou cotxe híbrid). Encara que no hi ha proves del treball dedicat a aquest últim, hem vist les últimes solucions creades per al cotxe actual en les proves de desenvolupament que l’equip ha dut a terme durant l’estiu. La primera modificació principal es va veure a principis de juny, i consistia en el nou disseny de les aletes del para-xocs posterior, que es va modificar a una disposició vertical i orientada cap a l’exterior del cotxe.

T. Neuville/N. Gilsoul, Hyundai i20 Coupé WRC, Rally Estònia 2020, es va retirar – foto de Hyundai Motorsport



D’acord amb les regulacions de la FIA, la modificació dels respiradors del para-xocs posterior no requereix un joker d’homologació, i pot ser homologada com a Variant Option (VO), que no estan restringides. El més probable és que l’equip l’homologués l’1 de juliol. Es van veure per primera vegada en el WRC al Ral·li Estònia i s’han utilitzat des de llavors en tots els altres esdeveniments.

O. Tänak/M. Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, test de Desenvolupament, Finlàndia, juny de 2020


L’equip també va provar algunes modificacions al paquet aerodinàmic frontal durant les proves d’estiu. No obstant això, la manca de jokers disponibles per a 2020 va obligar a l’equip a programar les modificacions per a la següent temporada. Mentrestant, l’equip ha estat treballant internament en el refinament d’aquestes modificacions.

L’última sol·licitud d’homologació de Hyundai s’ha fet durant setembre, i s’ha aprovat l’1 d’octubre, sota el format (de nou) d’una Variant Opció. Podria ser la modificació que es va veure en les proves prèvies al Ral·li Ypres de la setmana passada. Consistia en un nou disseny de la graella d’entrada d’aire frontal (com es mostra a la imatge de sota).

O. Tänak/M. Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, test previs Rally Ypres 2020 – imatge d’Arthur Viane



L’objectiu seria prevenir l’acumulació de fulles i fang a la graella que podria causar danys al motor a causa d’una refrigeració deficient (com va passar amb els Fiesta WRC en l’últim Ral·li Monte Carlo). Hyundai ha estat treballant en una solució a aquest problema durant els diferents testss previs a proves  que es van realitzar en els últims mesos (Alemanya, Turquia, Sardegna i Ypres).

Toyota Gazoo Racing

Els enginyers de Toyota també han aprofitat l’estiu per al desenvolupament de noves solucions aerodinàmiques per millorar el rendiment del Yaris WRC, així com per al cotxe híbrid 2022, una vegada que la introducció del GR Yaris WRC per a l’any que ve va ser descartada.

L’equip ha estat treballant en el frontal del Yaris, per tal de millorar la generació de càrrega a la part davantera, així com l’equilibri del cotxe. Algunes d’aquestes modificacions es van veure durant els test previs al Ral·li d’Estònia, incloent un perfil lateral en l’aleta superior, així com un deflector vertical modificat (més gran) a ambdós costats del difusor frontal

S. Ogier/J. Ingrassia, Toyota Yaris WRC, test previs Rally Estònia – imatge d’Igmar Matto



Durant aquest període, Toyota ha sol·licitat l’homologació de dues modificacions de carrosseria en el format de Variant Option (una al juliol i una a l’octubre). La nostra suposició és que un d’ells (que es va homologar al juliol) va ser per la nova placa de bloqueig vista a la part inferior del para-xocs posterior del Yaris WRC d’Ogier/Ingrassia a Estònia i Sardegna, per evitar l’acumulació de fang dins dels respiradors. El segon VO (homologat a l’octubre) podria ser per a la modificació de la mida del deflector vertical , vist en els tests previs al Ral·li Estònia.

S. Ogier/J. Ingrassia, Toyota Yaris WRC, Rally Estònia 2020, 3a imatge extreta d’imatges WRCplus.com



Amb encara un esdeveniment programat per a la temporada actual, és probable que tots els equips ja estiguin treballant en el desenvolupament del cotxe 2021. No obstant això, qualsevol part nova que presentin per a l’homologació no es sabrà fins que la FIA publiqui la nova llista actualitzada, la qual cosa succeirà probablement durant el primer trimestre de 2021. És una pena, ja que priva als afeccionats de conèixer informació actualitzada que també forma part de la pròpia competició.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments