WRC-TECH: Hyundai prova la nova evolució del paquet aerodinàmic frontal al Rally Kehala

La participació del duo Ott Tänak i Martin Järveoja en l’edició 2020 de Kehala Ralli va ser  utilitzada per Hyundai com un pas més en el procés de desenvolupament del paquet aerodinàmic de la part davantera del Hyundai i20 Coupé WRC. Aquesta és una de les àrees en què l’equip ha dedicat més esforços en els últims mesos, per tal de millorar el cotxe per al 2021. L’objectiu és sempre augmentar la generació de càrrega en la part davantera del cotxe, la qual cosa es traduirà en un major adherència (menys subviratge). A més, augmentar la càrrega en la part davantera significa reduir la diferència amb la part posterior del cotxe (on es genera més càrrega, gràcies a l’aleró posterior i al difusor), i el resultat és un millor equilibri del cotxe, el que facilita la conducció (més neutral).

 O.Tänak / M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Kehala Ralli 2020, 1er – foto de Igmar Matto

Les proves es van desenvolupar durant algunes de les especials més ràpides del Kehala Ralli (especials 4, 5 i 6)  en les que es va muntar una configuració modificada del paquet aerodinàmic frontal al Hyundai del duo estonià, com es mostra a la imatge següent.

La primera modificació consisteix en l’ús d’una aleta frontal superior dentada o ranurada. S’han fet tres petits talls a l’exterior del pla, per generar unes ranures que obliguen a l’aire a fluir cap amunt  i que impedeixen que flueixi cap a l’exterior del cotxe, actuant així com petites plaques laterals. Aquesta és una solució original probablement dissenyada per mantenir els beneficis de la placa lateral en termes de generar càrrega i al mateix temps minimitzar el seu impacte sobre la resistència de l’aire (arrossegament).

 O.Tänak / M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Kehala Ralli 2020, 1er – foto de Igmar Matto
El disseny original (a dalt) i el nou (a baix) de les aletes frontals

La nova aleta (en blau) reemplaça el disseny original (en taronja), com es mostra a la imatge de sota, amb l’original (a dalt) i el nou disseny (a baix).

O.Tänak / M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Kehala Ralli 2020, 1er – imatge extreta de el vídeo d’Artur Liivaleht

La segona modificació consisteix a afegir una placa lateral  a l’aleta inferior. Aquesta modificació ja es va veure en les proves desenvolupades al juny. Es tracta d’una placa final completa amb un doble propòsit: permetre una millor canalització de l’aire cap a la part posterior de l’aleta, i actuar com una barrera per evitar que l’aire de sobre (alta pressió) es barregi amb l’aire de sota (baixa pressió), fent-ho així més eficaç en la generació de càrrega.

O.Tänak / M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Kehala Ralli 2020, 1er – imatge extreta de el vídeo de Motorsport.ee TV

El petit aleró situat a la part superior del para-xocs davanter també ha estat modificat, amb l’addició d’un perfil Gurney. Aquesta és una solució habitual per augmentar l’eficiència d’un ala, ja que la presència del perfilpermet quel el flux d’aire es separi més tard de l’aleró, com ja vam veure en aquest article. També s’ha afegit un segon perfil en la part superior del pas de roda, per tal d’accelerar el flux d’aire en aquella zona i fer més efectiu l’aleró.

Sistema de protecció de graella vist en la prova prèvia al Ral·li Ypres (a dalt) i en el Kehala Ralli (a baix) – fotos d’Arthur Viane (a dalt) i Igmar Matto (a baix)
O.Tänak / M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Prova de desenvolupament, Finlàndia Central juny 2020 – foto d’Henri Vuorinen Fotografia

L’última modificació observada a Kehala va ser la incorporació del nou sistema de protecció de la graella al para-xocs davanter, per evitar l’acumulació de fang i fulles. Mentre que el disseny vist en les proves prèvies al Ral·li Ypres cobria només una part de l’entrada d’aire frontal, a Kehala la nova protecció de la graella cobreix tota l’entrada.

Sistema de protecció de la graella vist a la prova de Ral·li Ypres (a dalt) i Kehala Ralli (a baix) – imatges d’Arthur Viane (a dalt) i Igmar Matto (a baix)

Les modificacions observades a Kehala són diferents de les modificacions que l’equip va avaluar durant les proves de desenvolupament que l’equip va dur a terme al juny a Finlàndia Central, en les quel’equip va introduir una tercera aleta, així com plaques laterals en totes les aletes.

O. Tänak/M. Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Prova de Desenvolupament, Finlàndia Central Juny 2020 – imatge de Henri Vuorinen Photography

Les pistes del Ral·li de Kehala li són familiars a Ott Tänak, ja que va ser tercer en l’edició de 2013 a el volant d’un Subaru Impreza STi N12, amb Raigo Mölder (que va ser copilot de Georg Gross en un Fiesta WRC privat aquest any a Kehala ) com a copilot. Aquesta és probablement una de les raons per les que l’equip ha triat aquest esdeveniment per a fer  proves de desenvolupament. També, la limitació de les proves prèvies als ralliesa un dia per cada pilot de fabricant inscrit en una ronda europea del WRC aprovada pel Consell Mundial de l’Esport del Motor de la FIA al juny. Això significa que els equips només poden comptar amb els dies de proves prèvies al Ral·li Monza pel que queda de temporada, i aprofiten la seva participació en proves de campionats nacionals per continuar amb el seu treball de desenvolupament.

O. Tänak/M. Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, Kehala Ralli 2020, 1a imatge d’Edgar Seemendi

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments