WRC-TECH: Aero crònica de l’ACI Ral·li Monza 2020

L’estranya temporada 2020 va arribar a la seva fi aquest diumenge amb la disputa de les últimes especials de l’ACI Ral·li Monza. És hora de felicitar a tots (pilots, equips, organitzadors, premsa i FIA) per mantenir viu el Campionat en condicions tan difícils. I també és el moment de revisar els detalls aerodinàmics més rellevants vistos en l’esdeveniment, abans no comenci una nova sèrie de tests de pretemporada en uns pocs dies.

M-Sport va decidir que era ja hora d’avaluar en competició les últimes modificacions aerodinàmiques en el frontal del Ford Fiesta WRC, homologades l’1 d’octubre. Per això, van decidir instal·lar-les només en el cotxe de Teemu Suninen/Jarmo Lehtinen. La raó d’aquesta decisió podria ser per a comparar-ho amb l’aerodinàmica original, encara muntada en el cotxe de Lappi/Ferm. O perquè aquest duo no continuarà amb l’equip en 2021, com Lappi va suggerir al final de la Power Stage de l’ACI Ral·li Monza.

T.Suninen/J.Lehtinen, Ford Fiesta WRC, ACI Ral·li Monza 2020, ret. – foto d’ACI Ral·li Monza

Les modificacions introduïdes, com ja vam revisar en un article anterior, van consistir en l’addició de petits perfils en el costat exterior de les aletes davanteres (veure fletxes grogues en la imatge de baix), així com en la modificació de la superfície superior del pas de roda davanter, que ara té forma d’ala (fletxa blava). Totes elles han estat dissenyades per a augmentar la càrrega, especialment (però no solament) en la part davantera del cotxe, amb la finalitat d’augmentar l’adehrència, reduint així el subviratge.

T.Suninen/J.Lehtinen, Ford Fiesta WRC, ACI Ral·li Monza 2020, ret. – foto d’ACI Ral·li Monza

Desafortunadament, l’abandonament prematur de Suninen/Lehtinen a causa de problemes de motor no ens va permetre treure conclusions sobre aquestes modificacions, així que haurem d’esperar fins al primer esdeveniment  de la temporada 2021.

Com és habitual en les proves de terra, el Toyota Yaris WRC incloïa cobertes a les llantes per a evitar l’acumulació de fang i/o pols que pogués danyar o bloquejar els visos. La novetat va ser, per a l’esdeveniment de Monza, l’ús de cobertes més grans, de color gris fosc, que ja s’havien vist en els testsprèvis a la prova celebrats la setmana anterior.  També durant el ral·li, les noves cobertes es van utilitzar en la majoria de les especials.

K.Rovanperä/J.Holttunen, Toyota Yaris WRC, ACI Ral·li Monza 2020, 4t – foto de la FIA WRC

Però no tots els pilots lles van utilitzar en totes les especials, ja que en algunes d’elles es van utilitzar les cobertes habituals (més petites i blanques), com mostra  la imatge següent.

S.Ogier/J.Ingrassia, Toyota Yaris WRC, ACI Ral·li Monza 2020, 1r – foto de Toyota Gazoo Racing WRC

Cobertes de llantes noves (esquerra) i habituals (dreta) en el Toyota Yaris WRC en l’ACI Ral·li Monza

L’ús principal d’aquestes cobertes és protegir els visos de les rodes de l’acumulació de fang/pols i de l’impacte de pedres. També tenen un efecte aerodinàmic addicional: permeten un flux d’aire més suau sobre la roda, reduint així la resistència a l’aire. Però els beneficis són molt petits, i els equips només els usen en esdeveniments de terra, i  normalment no en l’asfalt.

E.Evans/S.Martin, Toyota Yaris WRC, ACI Ral·li Monza 2020, 29è – foto de Toyota Gazoo Racing WRC

Tot i que l’esdeveniment de Monza es va dur a terme en condicions de fang i fins i tot neu, els quatre Yaris WRC van utilitzar les habituals reixetes de ventilació del parafang posterior, en lloc dels dissenys modificats que l’equip havia utilitzat en aquestes condicions, en proves com Suècia, Estònia o Turquia.

K.Rovanperä/J.Holttunen, Toyota Yaris WRC, ACI Ral·li Monza 2020, 4t – foto d’ACI Ral·li Monza

Malgrat les difícils condicions, la fiabilitat de les parts aerodinàmiques va ser prou bona a Monza. La pitjor part va ser per al duo Rovanperä/Holtunnen, que va tenir un toc en el SS7 Selvino 1. El resultat va ser la pèrdua de les aletes del costat dret i de part del pas de roda davanter, que van deixar el pneumàtic exposat al flux principal. L’impacte en el rendiment del cotxe va ser enorme: a causa de la pèrdua de les aletes, es va generar menys càrrega en la part davantera i, el més important, en tot el costat dret del cotxe.

L’explicació és que les aletes (també coneguts com canards) generen una fila de petits remolins que flueixen al llarg del lateral del cotxe, protegint la part inferior del cotxe de l’entrada d’aire exterior. Quant menor sigui la quantitat d’aire que flueix per sota del cotxe, menor serà la pressió. Així, les aletes contribueixen a mantenir la baixa pressió sota del cotxe… quan són presents. La seva pèrdua va donar lloc a una diferència de pressió entre els dos costats del cotxe, i la conseqüència final va ser un cotxe desequilibrat (com el pilot va confirmar a l’entrevista a final del tram). A més, l’impacte del flux d’aire principal sobre la roda va tenir un efecte advers a causa de l’augment de la resistència de l’aire, la qual cosa segurament va contribuir a reduir la velocitat punta del cotxe (com van confirmar el temps aconseguits en els trams posteriors).

T.Katsuta/D.Barritt, Toyota Yaris WRC, ACI Ral·li Monza 2020, 20 – foto extreta de les imatges de Wrc.com

Bones notícies per a Takamoto Katsuta i Daniel Barritt  a l‘ACI Ral·li Monza, on van poder conduir l’última evolució del Toyota Yaris WRC, amb l’últim disseny de les preses d’aire de refrigeració dels frens posteriors. I van demostrar que s’ho mereixien, marcant el seu primer temps scratch en una especial del WRC en la Power Stage, així com alguns resultats molt interessants en altres especials, malgrat les condicions i de la dura competència entre els que lluitaven pels títols.

L’ACI Ral·li Monza va ser el primer esdeveniment del WRC en el qual el Hyundai i20 Coupé WRC va muntar la nova protecció de la graella davantera que ja havíem vist en les proves prèvies al Ral·li Ypres i en el Ral·li Kehala. La protecció utilitzada a Monza durant la primera etapa (dijous/divendres) protegia parcialment la graella davantera, deixant lliure l’espai superior. A més, a causa de les baixes temperatures, es va incloure una placa de bloqueig en el costat dret de la graella davantera, per a no refredar el fluid de refrigeració del motor per sota de la temperatura de treball apropiada.

T.Neuville/N.Gilsoul, Hyundai i20 Coupé WRC, ACI Ral·li Monza 2020 (divendres), ret. – foto d’ACI Ral·li Monza

Per a les especials del dissabte, la protecció de la graella davantera va ser retirada.

D.Sordo/C.Del Barrio, Hyundai i20 Coupé WRC, ACI Ral·li Monza 2020 (dissabte), 3r – foto d’ACI Ral·li Monza

 La protecció de la graella tampoc va ser utilitzada en els trams de diumenge, però sí la placa de bloqueig,, excepte en la SS15 Serraglio 1 (foto a sotax), on Tänak/Järveoja possiblement la van perdre.

O.Tänak/M.Järveoja, Hyundai i20 Coupé WRC, ACI Ral·li Monza 2020 (diumenge), 2n – foto d’ACI Ral·li Monza

Aquests han estat alguns dels detalls aero en l’últim esdeveniment de la temporada. Però no hi ha temps per a relaxar-se, ja que els tests de pretemporada segurament començaran aviat, i, com sempre, amb moltes novetats aerodinàmiques que continuarem revisant.

I no sols per a la nova categoria Rally1, sinó també per a Rally2 i la resta.  Mentrestant, aquest és el nostre reconeixement als guanyadors de la R5 del 2020.

M.Østberg/T.Eriksen, Citroën C3 R5, ACI Ral·li Monza 2020, 1r WRC2 – foto de FIA WRC
J.Huttunen/M.Lukka, Hyundai i20 R5, ACI Ral·li Monza 2020, 3er WRC3 – foto d’Honza Froněk – ewrc-results.com
P.Tidemand/P. Barth, Toksport Þkoda Fabia Evo R5, ACI Ral·li Monza 2020, 2n WRC2 – foto d’ACI Ral·li Monza

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments