FÓRMULA 1: La polèmica del GP de Bahrain 2021

Canviar les regles a meitat de la partida és quelcom complicat i perillòs. Això va ser el que va passar en el primer Gran Premi de la temporada de Fórmula 1 2021, quan la lluita cos a cos entre Lewis Hamilton (Mercedes) i Max Verstappen (Red Bull) va decidir el guanyador de la cursa.

Com era d’esperar, Red Bull va donar a Mercedes una gran lluita, que va guanyar després que el seu pilot va suportar la pressió de diverses voltes. Però quan Max el va passr Direcció de Carrera va obligar-lo a «retornar-li» la posició afirmant que l’holandès va fer la maniobra posant les quatre rodes fora de la pista, cosa que està prohibida per reglament.

Fins aquí, tot bé. El problema és que fins a una determinada etapa de la cursa, Direcció de Cursa va deixar que els pilots no complissin aquesta norma fins que van començar a advertir-los que ho fessin. I ho va fer precisament a Lewis Hamilton, que va utilitzar i abusar d’aquests mateixos límits de la pista en fins 29 ocasions, i quan el seu enginyer li va dir que no podia fer-ho, l’anglès va respondre que pensava que el revolt no estava subjecte a regulació, perquè ho havia estat fent tota la cursa.

En permetre a tots els pilots fer-ho en les primeres 20 voltes, la FIA ha fet que la situació sigui ambigua, ja que és cert que l’ordre que va arribar de la Direcció de Cursa a Red Bull per dir que Verstappen havia de tornar a posició era correcta, perquè es va permetre a Hamilton (i a tots els altres pilots) superar aquests límits al mateix lloc?

Es pot argumentar que una cosa és córrer sol, una altra és consumar un avançament d’aquesta manera. És cert, però Max Verstappen només va poder superar Hamilton, potser perquè va guanyar diverses vegades temps per traspassar els límits de la pista. Podria ser que si no ho fes, l’holandès fins i tot no hauria de superar-lo i ja estaria per davant d’ell? Red Bull va seguir immediatament la directriu.

La FIA ha de ser més clara i coherent a l’hora d’aplicar aquestes normes. Les paraules de Hamilton són clares: «Vaig pensar que no estava subjecte a regulació«. Sens dubte, Lewis Hamilton va fer una defensa poderosa i va mantenir la posició tot i que tenia pneumàtics molt més desgastats que Verstappen, però l’holandès va superar Hamilton precisament al lloc on l’anglès va guanyar temps en diverses voltes, fins que se li va advertir que no ho fes. Llavors, on ens quedem?

Per tant, és clar que la FIA ha d’afrontar millor aquest tema dels límits de les vies. I si a finals d’any els dos pilots estiguin separats per sis punts a favor d’Hamilton? Quant de temps va guanyar Hamilton a la pista en superar els límits abans de ser avisat? Per descomptat, hi ha d’haver límits de pista. Els de Mònaco, Azerbaidjan, Canadà, Sotxi i Singapur són excel·lents. En resum, va ser un error permetre’ls superar els límits, i que de sobte ja no es podia.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
el més vell
el més nou
Inline Feedbacks
View all comments