DAKAR 2022: L’itinerari etapa a etapa

Des de motoresport.cat creiem indigne i infame que una prova amb l’esperit del Dakar es vegi tacada per la visita a un país on els drets humans i en especial els drets bàsics de les dones es veuen atacats dia rere dia.

La ruta del Dakar serà força diferent a la que es va fer a principis de 2021. La cursa se celebra de l’1 al 14 de gener, recorrerà una distància. de 8.177 quilòmetres dividits en pròleg i dotze etapes amb un dia de descans entremig. En total, el 52% del recorregut total (4.254 km) serà cronometrat, 500 km menys que el 2021, tot i que el recorregut total és encara més extens.

La sorra es destaca en aquesta edició, ja que entre el 60 i el 70% del recorregut és nou. El director de cursa, David Castera, atorga a la navegació un paper central en aquest repte que és el Dakar. Paral·lelament, el roadbook electrònic, que es va utilitzar per primera vegada l’any passat, s’estendrà a tots els competidors.

Pel que fa al format de la cursa, l’ordre de sortida de cada etapa es basarà en la classificació de l’etapa anterior, incloses les sancions.
L’etapa marató es realitza sense vehicles de suport ni membres de l’equip/suport; també està prohibida tota ajuda externa. Només els competidors poden treballar en els seus vehicles; també es permet l’assistència entre competidors que encara estan en cursa.

En el Dakar Experience, els competidors (sense incloure Elite i Priority) que s’hagin de retirar abans del final de la cursa podran tornar al ral·li dins de les tres etapes següents, tot i que relegats a una classificació paral·lela. Aquests vehicles portaran plaques taronges i en cap cas podran sortir a les 25 primeres posicions d’una especial.

Les diferents sigles, per als que segueixen en cursa i què signifiquen:
DSS – Inici del sector cronometrat. Aquí és on el rellotge comença a marcar.
PC – Punt de control. Waypoints en diferents punts del camí.
ASS: fi del sector cronometrat. Aquí és on es basa la classificació del dia, a l’espera de l’aplicació de qualsevol penalització si l’anàlisi del GPS revela, per exemple, que un o més waypoints han fallat.

ASO

El recorregut

Jeddah-Ha’il (19 km) – 1 de gener
Un pròleg que ordenarà els competidors i on els 15 primers de cada categoria podran escollir, en ordre invers, la seva posició inicial per al dia següent!

Etapa 1: Ha’il-Ha’il (334 km) – 2 de gener
Els copilots sortiran a la superfície amb algunes dificultats de navegació previstes immediatament, en una etapa on els paisatges sorrencs i muntanyosos del nord de l’Aràbia Saudita seran els protagonistes.

Etapa 2: Ha’il-Al Artawiyah (339 km) – 3 de gener
Apareixen els primers cordons de dunes del ral·li. Resultaran decisius per marcar el to general del Dakar 2022 i realitzaran una criba dels pretendents als primers llocs. Tot i això, pot resultar arriscat atacar en aquesta primera jornada d’una etapa marató.

Etapa 3: Al Artawiyah-Al Qaisumah (368 km) – 4 de gener
Tot i ser una etapa més fluida, els pilots hauran de saber gestionar els pneumàtics mentre no es perden entre les moltes cruïlles que es trobaran en el camí.

Etapa 4: Al Qaisumah-Riyadh (465 km) – 5 de gener
El Dakar es dirigeix ​​cap al sud cap a la capital, en una etapa que inclou tant camins com dunes i un tram rocós prop del final.

Imagen

Etapa 5: Riad-Riyadh (348 km) – 6 de gener
Els competidors es dirigiran a l’est de Riad per pistes rocoses, així com per un tram dur i llarg de dunes. Aquesta etapa ho té tot per crear grans diferències en la general.

Etapa 6: Riad-Riyadh (421 km) – 7 de gener
Per finalitzar la primera setmana del ral·li, la segona etapa de la capital veu el Dakar avançant cap a l’oest, sobre dunes que podrien ajudar millor als qui les dominen, marcant la diferència a les pistes ràpides al final de l’etapa.

8 de gener – Etapa de descans

Etapa 7: Riad-Al Dawadimi (401 km) – 9 de gener
El Dakar entrarà al territori desconegut després del descans. La jornada d’exploració començarà amb uns 100 km de dunes en una successió continuada d’ergs (mar de dunes en àrab) que semblarà que no tingui fi. Després d’aquest exercici extrem de superació de dunes, la conducció esdevindrà menys complexa, però el laberint de pistes podria posar a proves els nervis de pilots i copilots.

Etapa 8: Al Dawadimi-Wadi Ad Dawasir (394 km) – 10 de gener
Els llargs trams d’enllaç i un programa ple de sorra faran que la jornada al sud d’Aràbia Saudita sembli interminable. Durant els 200 primers quilòmetres de l’especial, tot serà sorra i dunes a l’avenç dels competidors vall rere vall. Al final de la jornada, canviarà per fi el paisatge… ja a la tarda o fins i tot a la nit, ja que la dificultat de l’etapa podria endarrerir-ne molts.

Etapa 9: Wadi Ad Dawasir-Wadi Ad Dawasir (287 km) – 11 de gener
El tret de sortida per al bucle de Wadi Ad-Dawasir tindrà lloc una mica més tard perquè puguin aguantar els més endarrerits de la jornada anterior: la resistència dels vehicles i de les persones es converteix ara en un paràmetre determinant. La presència primer de muntanyes i tot seguit de pistes que serpentegen entre els canons modificarà de forma important la conducció. Disminuirà la sorra, però no la dificultat, sobretot pel que fa a la navegació.

Laia Sanz & Maurizio Gerini racing at Hail Rally during the stage 3 in Hail, Saudi Arabia on December 10, 2021

Etapa 10: Wadi Ad Dawasir-Bisha (374 km) – 12 de gener
Paisatges meravellosos i colors variats caracteritzaran aquesta etapa d’alta velocitat, que requerirà habilitats específiques de navegació.

Etapa 11: Bisha-Bisha (345 km) – 13 de gener
La penúltima etapa tindrà com a punt àlgid els duels a les dunes, amb els millors competidors del Dakar posicionant-se per a l’últim dia.

Etapa 12: Bisha-Jeddah (163 km) – 14 de gener
Les dunes han quedat enrere, però no la sorra que encara cobrirà la majoria de les pistes previstes per a l’última especial. Gràcies a l’experiència adquirida des de l’inici del ral·li, els competidors segur que gaudeixen al màxim la conducció en aquesta etapa. Després, només els quedarà finalitzar el llarg enllaç fins arribar al mar Roig i al pòdium final a Jeddah.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments