El pilot de Toyota Giniel De Villiers i un motorista xilè es van veure implicats en un incident a la 1a etapa del Dakar, que va provocar la caiguda del motorista. Un vídeo de l’incident va arribar a les xarxes socials i més tard al jurat de la FIM, que va alertar el seu homòleg de la FIA, que va obrir una investigació sobre l’incident.
Tot va passar entre el motorista número 160, Zumaran César (Xile) i el pilot del cotxe número 207 conduït per Giniel De Villiers (Sud-àfrica). El comissaris va entrevistar ambdues parts, De Villiers va reconèixer els fets i va dir que havia certificat la salut del pilot, al·legant que ho sentia. El motorista va lamentar que el pilot no s’hagués preocupat més per la seva situació i no va acceptar les disculpes de De Villiers. També ha demanat que l’assumpte es traslladi al Col·legi de Comissaris.
En conseqüència, es va remetre aquest informe al Col·legi de Comissionats de la FIA que va analitzar i decidir el cas, afegint-hi el document en vídeo que mostra clarament el que va passar. Els comissaris van observar que De Villiers, en un pas estret tocava la moto per darrere, el motorista queia quasi davant del cotxe, i al cap d’uns instants el pilot de Toyota va continuar sense oferir cap ajuda al pilot de la moto. I això és una infracció de l’article 48.5 del Reglament i es va decidir sancionar.
De Villliers va ser cridat per presentar la seva defensa i va explicar que es tractava d’un tram estret de sorra i roques.
“Anava lentament i vaig veure el motorista parat al costat esquerre. Com que hi havia una roca a la sorra m’havien empès cap al motorista i el vaig colpejar i va caure. Vaig fer un pas enrere mentre el motorista es va aixecar i va fer un gest amb el braç, cosa que per a mi era un senyal que estava bé i que podia passar. Vaig passar per davant de la moto i no vaig voler tornar a parar, perquè el terra tenia molta sorra i tenia por d’enganxar-me”, va dir.
Els comissaris van concloure que l’equip no va prendre les precaucions necessàries i no va prestar cap assistència:
“si una tripulació es veu involucrada en un accident en què una persona que no és membre de la tripulació resulta ferida físicament, el vehicle ha d’aturar-se immediatament. I s’ha de seguir el procediment previst a l’article 48.4.2”
Tot i que el motorista va fer un gest indicant a la tripulació que passava, tindrien l’obligació d’aturar-se i confirmar que el pilot no ha resultat ferit. Afortunadament, el motorista no va resultar ferit. En ser interrogat per la FIM, el pilot no estava satisfet amb el comportament de la tripulació del cotxe #207. Els comissaris consideren que el comportament de la tripulació és una infracció de la normativa i van decidir que la sanció adequada seria una penalització de temps cinc minuts.
La caixa negra d’Al-Attiyah
El líder del Dakar, Nasser Al-Attiyah, va ser multat amb 5.000 euros per infringir les regles, i també es va imposar una condemna suspesa d’inhabilitació per no encendre el ‘Data Logger’ (caixa negra) del seu Toyota.
El pilot va arribar al final de l’etapa de dilluns amb la ‘caixa negra’ apagada, i això és obligatori. Va ser l’equip qui va alertar la FIA, ja que només això apunta immediatament a la negligència i no a la malícia. És a dir, no va ser a propòsit. En qualsevol cas, és amb aquest ‘Data Logger’ que la FIA examina si, per exemple, s’ha superat la pressió del turbo del motor, ja que això pot marcar la diferència entre guanyar i perdre.
En resum, Toyota es va sortir amb la desqualificació (si la FIA s’assabentava, probablement aquest hagués estat el resultat) però amb la suspensió de condemna no es tolerarà cap error semblant.