La temporada del WRC avança i els equips segueixen treballant en el desenvolupament dels nous cotxes de Rally1, aprofitant les diferents sessions de proves prèvies a cada prova per avaluar-los. Les proves prèvies al Ral·li de Portugal que van finalitzar ahir han confirmat que la presència de les preses d’aire laterals per a la refrigeració de la unitat híbrida continua sent el punt clau de millora aerodinàmica per a tots els equips.
Ja vam veure al nostre anterior article l’impacte de les preses d’aire laterals sobre l’aerodinàmica dels cotxes Rally1, que estava darrere de les grans diferències de velocitat màxima observades en algunes cronometrades del Ral·li de Suècia, on el Hyundai i20 N Rally1 era 10 km/h més ràpid que qualsevol dels seus rivals.
Aquestes diferències segurament expliquen que Toyota i M-Sport estiguin avaluant actualment la reducció de la mida de la presa d’aire lateral o fins i tot l’eliminació completa d’aquest apèndix. Però, per això, primer necessiten saber com funcionarà el sistema de refrigeració de la unitat híbrida amb menys aire. I això és el que tots dos equips han estat fent a Portugal: jugar amb diferents configuracions per veure l’impacte en l’eficiència de la refrigeració del darrere de la reducció del flux d’aire a l’entrada.
M-Sport va començar bloquejant parcialment la presa d’aire lateral durant el primer dia de proves prèvies al Ral·li de Portugal, amb Fourmaux/Coria al volant.
Toyota també va provar un presa lateral parcialment bloquejada. L’objectiu en tots dos casos era avaluar el rendiment del sistema de refrigeració híbrid amb menys aire i sota temperatures ambientals més altes que en esdeveniments anteriors.
M-Sport va portar les proves un pas més enllà, mitjançant el que semblava un bloqueig complet de la presa lateral superior, així com de la presa inferior, durant el segon dia de proves, amb Craig Breen i Paul Nagle dins del cotxe. Novament, provant el rendiment del sistema de refrigeració de la unitat híbrida en les pitjors condicions: sense alimentació d’aire extern en aquest cas.
Toyota ja va intentar fer funcionar el cotxe sense la presa d’aire lateral durant les proves prèvies celebrades a Sardenya i Croàcia, com una altra alternativa per avaluar si entrava prou aire al sistema de refrigeració per mantenir la unitat híbrida a una temperatura adequada.
Els resultats de totes aquestes proves seran clau per al disseny de la nova solució, ja que mostraran als equips com de grans poden ser les modificacions sense posar en risc la capacitat de refrigeració de la unitat híbrida.
Els nous retrovisors laterals de Hyundai
La mida més petita i la diferent ubicació de la presa lateral del Hyundai i20 N Rally1 la fan menys molesta per a l’aerodinàmica del cotxe, cosa que explicaria que Hyundai no estigui avaluant actualment la seva modificació. Tot i això, la posició del mirall lateral representa una pertorbació per a l’aire que flueix cap a la part posterior del cotxe, per la qual cosa Hyundai l’ha modificat, igual que van fer els altres equips. Però la solució proposada per Hyundai és molt diferent de les introduïdes per Toyota i M-Sport.
El nou retrovisor ha estat desplaçat cap endavant, i ara està col·locat just darrere del parafang davanter (veure ubicació nova i antiga a la imatge inferior).
La forma del mirall (horitzontal) i la distància a la carrosseria continua sent la mateixa, mentre que tant Toyota com M-Sport utilitzen miralls verticals molt separats de la carrosseria. Per què?
La raó es troba en les diferents ubicacions de les preses laterals. La següent imatge mostra una distribució típica del flux d’aire al voltant del pilar A (frontal) d’un cotxe.
Si s’afegeix a la imatge la ubicació de les diferents preses d’aire, es confirmen les diferències a l’origen del flux d’aire: Hyundai utilitza l’aire procedent principalment del pilar A, mentre que Toyota i M-Sport aprofiten el flux d’aire procedent principalment del parafang davanter i del capó.
Es pot observar que Hyundai també ha modificat el suport del nou retrovisor, introduint un suport en forma d’ala invertida per generar una mica de càrrega a la part davantera, com també han fet els altres equips.
El nou retrovisor del Hyundai i20 N Rally1 és l’única modificació que segurament veurem al proper Ral·li de Portugal, ja que no requereix un extens programa de proves, i no precisa d’homologació. Per a les possibles modificacions de Toyota i M-Sport, segurament haurem d’esperar que es completi el programa de proves i els resultats convencin els seus enginyers que qualsevol modificació que s’introdueixi no afectarà la capacitat de refrigeració dels radiadors del darrere. Per això haurem d’esperar fins als esdeveniments de l’estiu.