Les preses laterals per a la refrigeració de la unitat híbrida present als cotxes del Rally1 2022 han estat en desenvolupament des del principi de la temporada. Toyota, així com M-Sport, han estat treballant en la seva eliminació parcial o total, ja des de les proves prèvies al Ral·li de Sardenya, celebrades a principis d’abril. El Toyota GR Yaris Rally1 utilitzat en les proves prèvies recents al Ral·li de Catalunya tampoc no duia les preses laterals. Però, en lloc de limitar-se a eliminar la coberta exterior com en els tests anteriors, el cotxe va mostrar un nou disseny, més elaborat, tant per al conducte exterior com per a l’interior, cosa que molt probablement indica que l’equip està molt a prop d’homologar-lo, pel que significa que cal revisar-ho al detall.

El nou disseny inclou una reixeta que cobreix tot l’orifici, per evitar que el fang/les pedres entrin al circuit de refrigeració. Darrere la reixeta, un gran orifici a la part del darrere mostra la (1) entrada d’aire fresc cap al circuit de refrigeració de la unitat híbrida. A més, s’ha inclòs una nova entrada per a la refrigeració dels frens del darrere a la part davantera (2) de l’orifici, que permet bloquejar l’entrada original (3), com es mostra a la imatge inferior. No obstant això, a causa de la seva disposició horitzontal, la nova presa per a la refrigeració dels frens del darrere podria no ser suficient en aquells esdeveniments amb altes temperatures ambientals, per a la qual cosa es podria seguir utilitzant la presa original.

A l’altra banda del cotxe, la configuració és la mateixa, encara que coberta per pintura negra.

La mida i la forma de la nova presa d’aire (costat dret de la imatge inferior) és significativament diferent (més petita) que l’original (costat esquerre), cosa que confirma que el disseny original era possiblement conservador.

L’eliminació de la coberta exterior té implicacions tant pels retrovisors com per l’aleró del darrere. El disseny original dels retrovisors, situats moltseparats de la carrosseria per permetre que l’aire flueixi de manera més neta cap a la presa d’aire lateral, perd ara el sentit. Per aquesta raó, l’equip ha començat a avaluar altres alternatives, més properes a la carrosseria, com es mostra a la imatge inferior (dins del cercle groc).

Un mirall tan petit té l’avantatge de generar menys resistència a l’aire, però es perd la petita càrrega aerodinàmica generada pel suport. Afortunadament per a l’equip, les modificacions dels miralls retrovisors no requereixen un comodí per ser homologats (només una Opció Variant), per la qual cosa es poden introduir fàcilment noves solucions.
A més, l’aleró del darrere ha estat modificat recentment, pel que semblava una adaptació a la presència de les preses d’aire laterals. En eliminar-les, és probable que l’aleró del darrere hagi de ser revisat de nou, per fer-ho més efectiu amb la nova configuració. Però això només es farà si el nou disseny és finalment homologat, cosa que podria passar ben aviat, una vegada que ha estat refinat des de les proves inicials.

L’eliminació de les preses d’aire laterals té grans avantatges aerodinàmics, un cop confirmada que la refrigeració de la unitat híbrida està garantida amb la nova configuració. El primer avantatge prové de la reducció de la resistència aerodinàmica, a causa de: a) la reducció de l’àrea frontal del cotxe, i b) la nova forma del cotxe, que és més «aerodinàmica» sense les preses d’aire laterals, és a dir, amb un coeficient de resistència aerodinàmica més baix. El resultat és que el cotxe podrà assolir velocitats màximes més elevades amb aquesta nova configuració.

El segon avantatge aerodinàmic prové de l’augment de l’eficiència de l’aleró del darrere. L’eliminació de les preses d’aire laterals permet que un flux d’aire millor i més net arribi a les ales laterals dels alerons del darrere, que es tornen més eficaces a l’hora de generar càrrega aerodinàmica, augmentant així l’adherència del darrere i permetent una major velocitat als revolts.

En resum, una modificació que aportarà una major velocitat màxima (a causa d’una menor resistència aerodinàmica) i una major velocitat en corba (a causa d’una adherència més gran) al Toyota GR Yaris Rally1. I una tendència a seguir pels altres equips, especialment M-Sport, ja que la mida de la presa d’aire lateral del Hyundai és prou petita com per tenir un impacte mínim en el rendiment aerodinàmic del cotxe. A seguir-ho.