WRC-TECH: Revisió gràfica dels dispositius aerodinàmics inclosos a la normativa actualitzada de la FIA per als Rally1

La versió actualitzada del Reglament Específic per als cotxes de Rally1 (APÈNDIX J – ARTICLE 262 – 2022) aprovada pel Consell Mundial de l’Esport del Motor la setmana passada (19 d’octubre) i publicada ahir (27 d’octubre) inclou, entre d’altres canvis, la definició dels diferents dispositius aerodinàmics que poden incloure els cotxes de Rally1, amb algunes excepcions. Aquestes definicions s’han inclòs a l’article 038 de la nova versió del reglament. Per entendre millor a quina part fa referència cada definició, aquesta és la nostra presentació gràfica de les diferents parts, així com el propòsit de cada part.

1. Perfil aerodinàmic – substitueix la denominació de perfil d’ala en la versió anterior

Es defineix com una secció generada per dos arcs amb diferents corbes i/o centres que uneixen una vora d’atac a la part davantera amb una vora d’arrossegament a la part del darrere, amb el propòsit d’exercir un efecte aerodinàmic, de sustentació (en posició tipus ala d’avió) o de càrrega (en posició invertida respecte de l’ala de l’avió.

Els perfils aerodinàmics solen estar ocults darrere de les plaques laterals, per la qual cosa la millor manera de veure’ls és quan un cotxe perd una d’aquestes plaques,  com a la imatge següent.

Perfil aerodinàmic de l’aleró del darrere del Toyota GR Yaris Rally1 – imatge extreta d’imatges del WRC All Live

Observeu que la forma del perfil de l’aleró és la mateixa que la d’un perfil aerodinàmic invertit, ja que està dissenyat per generar força descendent, en lloc de sustentació (ascendent).

Un altre perfil aerodinàmic es pot veure en el suport dels miralls retrovisors dels cotxes Toyota i M-Sport Rally1.

Perfil aerodinàmic del retrovisor del Toyota GR Yaris Rally1

Hi ha centenars de perfils aerodinàmics. Una de les millors recopilacions de perfils utilitzats en la competició de cotxes de carreres està inclosa a l’excel·lent llibre Wings, d’Enrico Benzing (més informació aquí).

2. Aletes

Les aletes són perfils aerodinàmics de poca envergadura (amplada), amb plaques laterals o sense. La secció transversal sol tenir forma de perfil aerodinàmic amb una vora d’atac i una vora de sortida.

Els millors exemples d’aletes es poden veure a banda i banda de l’aleró posterior del Hyundai i20N Rally1 i del Ford Puma Rally1.

Ales de baixa envergadura (aletes) als laterals dels alerons del darrere del Hyundai i20N Rally1 (esquerra) i del Ford Puma Rally1 (dreta)

3. Plans d’immersió

Es defineix com una superfície contínua que sobresurt de la superfície de la carrosseria i la funció de la qual és crear càrrega aerodinàmica addicional i canalitzar el flux d’aire (dividint el flux d’aire canalitzat entre una superfície superior i una altra inferior).

Dissenyats per generar càrrega aerodinàmica, també s’utilitzen, a la part davantera del cotxe, per generar una filera de remolins (vòrtex) que es desplaça al llarg del cotxe, actuant com a barrera per evitar que l’aire entri per sota del cotxe. El resultat és que la pressió sota el cotxe es manté baixa, assegurant que el cotxe roman enganxat a terra, augmentant així l’adherència. Podeu trobar una explicació més detallada en aquest article.

Pla d’immersió als cotxes del WRC 2018. De dalt a baix: Hyundai i20 Coupé WRC, Toyota Yaris WRC, Ford Fiesta WRC i Citroën C3 WRC – imatges 1 i 2 de Nacho Mateo (Motoresport.cat), 3 de @world i 4 d’Honza Frônek

Sorprenentment, els plans d’immersió estan inclosos en la definició d’un reglament que, alhora, els prohibeix. Eren un dels trets més distintius de l’anterior generació de cotxes WRC.

4. Plaques verticals en l’ala

Es defineixen com a plaques planes fixades a una o diverses superfícies i paral·leles al flux d’aire.

Solen estar situades a la part superior de l’ala superior, per tal de canalitzar l’aire sobre l’ala, aprofitant també el flux transversal als revolts. Van ser molt comuns en el passat, a l’aleró del darrere de cotxes de ral·li emblemàtics com el Peugeot 206 WRC Evo2, el Subaru Impreza WRC03 o el Ford Focus WRC03. L’únic  Rally1 que els utilitza actualment és el Toyota GR Yaris Rally1, com es mostra a la imatge següent.

Plaques verticals a l’aleró del darrere del Toyota GR Yaris Rally1

Noteu que, mentre que al Toyota Yaris WRC les tanques formaven part dels suports tipus coll de cigne, al GR Yaris Rally1 aquests suports no estan connectats a la base de l’aleró, sinó que són flotants, com es pot veure a la imatge.

5. Llavi de Gurney

Es defineix com una banda instal·lada al llarg de la vora d’una superfície.

L’objectiu és forçar el flux d’aire a circular per sobre ells, provocant un retard en la separació i un augment en la generació de càrrega. Podeu trobar una explicació més detallada en aquest article.

Alerons del  Ford Puma Rally1 (a dalt) i del Hyundai i20N Rally1 (a baix) amb llavi de Gurney

6. Plaques orientadores de flux

Plans corbs, situats longitudinalment la funció dels quals és guiar i redirigir el flux d’aire.

En el cas dels cotxes de Rally1, el més semblant a una placa orientadora és la coberta del parafangs davanter, que afavoreix que l’aire flueixi per sobre d’ells per generar certa càrrega aerodinàmica, i facilitar que es desplaci al llarg del cotxe cap a l’entrada d’aire lateral i les aletes de l’aleró del darrere.

K.Rovanperä/J.Halttunen, Toyota GR Yaris Rally1, prova prèvia al Ral·li de Catalunya 2022

Altres modificacions relacionades amb l’aerodinàmica incloses en la versió actualitzada del reglament del cotxe de Rally1 publicada ahir inclouen la possibilitat d’afegir obertures al parabrises i a la lluneta del darrere per a la refrigeració. Aquestes modificacions no precisen de comodins, ja que només requeriran una Variant Option per ser homologades.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments