El fabricant japonès ha revelat que seguirà endavant la temporada 2023, quan Ferrari, Porsche i Cadillac entrin a la categoria d’hipercars del WEC, amb una nova actualització del GR010 HYBRID presentat a principis de 2021.
La confirmació arriba després que s’especulés a principis d’aquest any que Toyota tenia un nou LMH a la taula de dibuix i que estava avaluant posar-lo en marxa ja l’any que ve. Això estaria permès al reglament: malgrat les estrictes limitacions de desenvolupament, un fabricant pot homologar un segon disseny de LMH durant la vida de la categoria.
El director tècnic de Toyota Gazoo Racing Europe, Pascal Vasselon:
“Mantindrem el GR010: estem aprenent i ens comprometem a millorar-ho. Farem evolucions: la nostra feina és fer evolucions al que calgui evolucionar».
Vasselon no es va voler pronunciar sobre si Toyota introduirà els anomenats «evo jokers», que són modificacions permeses en nom del rendiment. Se’n permeten un total de cinc durant el cicle de vida d’un disseny LMH.
Tot i això va admetre que Toyota «ha estat utilitzant comodins» per a la segona evolució del GR010 que es va posar en marxa a principis de la present temporada, però es va negar a donar una xifra del que s’ha utilitzat.
El principal canvi al GR010 per al 2022 va ser el canvi dels pneumàtics de 14 polzades davant i darrere de la versió original del 2021 a uns davanters de 13,5 polzades i uns darreres de 15 polzades.
Aquest desenvolupament no va comptar com un comodí perquè va ser precipitat per un canvi de regles a l’estiu del 2020 per alinear els cotxes LMH amb els prototips LMDh com a part del procés de convergència amb el Campionat IMSA SportsCar a Amèrica del Nord. El pes mínim del Toyota va haver de reduir-se de 1100 a 1040 kg en un moment en què el cotxe ja estava en producció.
Aquest canvi va significar que el GR010 no va poder aconseguir la distribució de pes òptima necessària per aprofitar el pneumàtic davanter més ample i va patir el que Vasselon va descriure a principis d’any com a «problemes de gestió dels pneumàtics a la part del darrere».
El GR010 de 2022 també incorpora importants canvis aerodinàmics, com una aleta dorsal més alta i llarga a la coberta del motor. L’enginyer de la marca va asmentar que les evolucions per a la tercera temporada del GR010 al WEC el 2023 seran «més subtils» que les d’aquest any.
Va suggerir que se centraran en la fiabilitat i en fer que el cotxe sigui més fàcil de mantenir, cosa que no requerirà l’ús d’un comodí. El capatàs de Toyota va dir que el GR010 amb especificacions del 2023 no començarà a provar-se fins al gener.
El GR010 va guanyar les 24 hores de Le Mans i els títols de pilots i fabricants del WEC a la seva temporada inaugural el 2021. Toyota va repetir la victòria a Le Mans aquest any, amb Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa, que estan empatats a punts amb la tripulació de l’Alpine-Gibson A480 de Nicolas Lapierre, Matthieu Vaxiviere i André Negrao al cim de la classificació abans de la final de Bahrain d’aquest cap de setmana.