El Toyota GR Yaris Rally2 Concept es va presentar finalment per primera vegada durant el recent Ral·li del Japó, amb Juha Kankkunen al volant. El cotxe, que també es va mostrar durant la prova final del TGR Rally Challenge, és un Rally2 concept car amb alguns bons detalls aerodinàmics que val la pena analitzar en detall, fins i tot en aquesta fase primerenca del desenvolupament del cotxe.
El cotxe es basa en el model de carretera GR Yaris, una variant del model Yaris que ja va ser dissenyada amb característiques específiques destinades a servir de base per al futur cotxe de ral·li, com un disseny frontal diferent, una alçada reduïda i un sostre del darrere més baix.
La vista frontal del GR Yaris Rally2 Concept mostra importants modificacions respecte del GR Yaris de carretera. La graella davantera (A) s’ha redissenyat per permetre un flux d’aire més gran i directe als radiadors i a l’intercooler, mentre que les preses d’aire laterals rectangulars per a la refrigeració dels frens s’han reduït en mida i han esdevingut petites preses circulars (B), reduint així la quantitat d’aire enviada als frens. Tots dos dissenys són segurament provisionals, com la majoria en un concept car.
El divisor davanter (D) s’ha enxamplat a banda i banda, per connectar amb l’arc de les rodes davanteres ampliat, permetent així capturar més aire i convertir-lo en més càrrega aerodinàmica davantera.
Les tapes laterals mantenen els dos petits plans horitzontals d’immersió (per sobre i per sota de la lletra C) ja presents al model de carretera GR Yaris. Estan pensats per canalitzar l’aire cap a l’arc davanter i generar una mica (poca) de càrrega aerodinàmica. Però la mida del pla inferior sembla ser menor que en el cotxe de carretera, cosa que segurament es deu a les cobertes més prominents utilitzades al Rally2 Concept. Un altre punt on segurament s’introduiran modificacions en el futur.
El capó al Rally2 Concept (igual que al model de carretera GR Yaris) s’ha elevat 40 mm, reduint així l’angle entre el capó i el parabrisa. Això és beneficiós en termes de resistència aerodinàmica, ja que l’aire pot fluir més suaument en aquesta zona a causa de la reducció dels angles. Cal destacar també la presència de dues sortides d’aire a banda i banda del capó, seguint la mateixa configuració que al cotxe de Rally1.
Com és habitual a tots els cotxes del Rally2, la superfície superior dels arcs davanters (E) s’ha convertit en un pla horitzontal, ampliat cap a la part posterior. L’objectiu és doble: es genera més càrrega aerodinàmica a les rodes davanteres, mentre que l’aire s’envia a l’arc del darrere, en lloc dels baixos del cotxe, on part podria tenir la temptació d’entrar per sota del cotxe, augmentant la pressió i reduint l’adherència.
Una de les principals novetats als laterals del Toyota GR Yaris Rally2 Concept és la introducció de nous i petits retrovisors exteriors. L’objectiu és reduir la resistència a l’aire gràcies a l’àrea frontal reduïda i a un disseny suau que permet que l’aire flueixi fàcilment sobre ell, amb un impacte reduït sobre l’aire que flueix al costat del cotxe, en comparació amb altres retrovisors tradicionals .
El disseny dels retrovisors és similar als inclosos al nonat GR Yaris WRC, així com al Rally1 que Sebastien Ogier i Vincent Landais van provar durant el test previ al Ral·li de Catalunya 2022. La principal diferència és que el suport davanter ha desaparegut al Rally2 Concept.
Un dels avantatges del model de carretera GR Yaris és que l’alçada total del cotxe s’ha reduït (en 45 mm) respecte del model de carretera estàndard. Això representa un punt de partida molt bo, en termes d’una àrea frontal més petita, cosa que es tradueix en una menor resistència a l’aire (menys arrossegament). A la part davantera del sostre, s’ha instal·lat una presa d’aire de mida molt similar a la utilitzada al Rally1.
El cotxe base (GR Yaris) és un cotxe de 3 portes, cosa que va permetre a Toyota dissenyar una part del darrere del sostre més baixa. Això deixa més espai perquè l’aire flueixi sobre el sostre que en el cas que aquest fos pla (com es mostra amb la línia de punts groga). El resultat és que arriba més aire a l’aleró del darrere, que és més eficient en la generació de càrrega aerodinàmica. Un altre cop, un avantatge de partir d’un cotxe base dissenyat per servir de base al futur cotxe de ral·lis (el GR Yaris) en lloc de partir del model de carretera Yaris estàndard.
L’aleró del darrere rep es recolza en dos suports laterals, que actuen com a plaques laterals, com en altres cotxes de Rally2, com l’Skoda Fabia RS, el VW Polo GTI o el Ford Fiesta. La diferència és que, en el cas del Toyota, els suports estan foradats per l’interior, en lloc de ser sòlids com en els rivals.
Els passos de roda del darrere també s’han modificat, de manera similar als davanters, amb una superfície plana a la part superior de l’arc. L’objectiu és generar una mica de càrrega aerodinàmica amb l’aire que flueix des dels arcs davanters, i després alliberar l’aire darrere del cotxe cap al centre del deixant. Si la part posterior del pas de roda fos rodona, l’aire seguiria aquesta forma i cauria a la part posterior del cotxe, generant recirculacions que provoquen pèrdues d’energia i una major resistència. Els arcs del darrere plans contribueixen a una ràpida eliminació de l’aire, per la qual cosa es redueix la resistència.
Observeu que, igual que al Rally1, l’espai entre els passos de roda i les rodes és realment gran, per donar sortida a l’aire de l’espai de les rodes. L’objectiu és reduir la pressió sota el cotxe, de manera que aquest s’enganxi a la carretera, augmentant així l’adherència, i que es pugui transferir més potència del motor a terra, cosa que comporta una velocitat més gran.
Les imatges de la part del darrere del cotxe semblen indicar que aquesta zona encara està per definir, ja que l’escapament està situat en un lateral, mentre que hi ha espai per a una altra sortida al centre, a sobre del difusor.
En resum, alguns detalls molt interessants ja són presents en la primera etapa de desenvolupament del cotxe. S’espera que el programa de proves, que ja va començar abans del Ral·li del Japó, duri tot l’any 2023, mentre que els primers clients haurien de rebre el nou cotxe el 2024. S’acosta un llarg i emocionant treball de desenvolupament, que seguirem de prop, com sempre.