WRC-TECH: El nou morro i aleró posterior del Hyundai i20 Rally1

Els tests que Hyundai va desenvolupar  la darrera setmana a la zona de proves finlandesa han mostrat finalment les modificacions aerodinàmiques en què l’equip ha estat treballant durant els últims mesos. Com és habitual, la cerca de generar més càrrega aerodinàmica i menys resistència a l’avenç ha estat l’objectiu del disseny. La introducció d’un nou disseny del morro, combinada amb modificacions als passos de roda davanters i l’aleró del darrere, fa que la revisió sigui encara més interessant del que és habitual per a nosaltres, i esperem que també per a vosaltres.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022 – imatge de Juha Mäkkeli

La solució més original aplicada per Hyundai es troba a la part davantera del cotxe. La prohibició el 2022 de les ales i aletes (plans d’immersió) va obligar els enginyers a treballar en noves alternatives. I la proposta de Hyundai és realment original: han convertit la part superior del morro (plànol) del cotxe en un divisor.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022

Un cop descartat l’ús de les graelles de llums integrades a la part davantera del cotxe (originalment situades darrere de la peça negra amb el logotip de Hyundai), l’equip va trobar un disseny millor per a aquesta part.

Hyundai i20 N Rally1 disseny frontal original (esquerra) i nou (dreta)

La idea és substituir una peça vertical oposada al flux d’aire (que genera resistència pel fet que l’aire impacta perpendicularment sobre ella) per un divisor, que permet partir l’aire en dos corrents, un que flueix per sobre del capó i un altre per sota, cap als radiadors.

A més, es redueix la pressió a la part davantera del cotxe (en reduir-se la zona davantera oposada al flux d’aire principal), cosa que significa que disminueix la diferència de pressió entre la part davantera i la del darrere del cotxe. Com vam veure en un article anterior sobre aquest tema, com menor sigui la diferència de pressió entre ambdós extrems del cotxe, menor serà la força generada contra el moviment del cotxe (representada per una fletxa groga al centre del cotxe a la imatge inferior), el que es coneix com a resistència a la pressió.

T.Neuville/M.Wydaeghe, Hyundai i20 N Ral·li1, Ral·li Monte-Carlo 2021, 6è – imatge d’Austral / ©Hyundai Motorsport GmbH

Així, el nou disseny redueix la resistència a l’aire del cotxe en permetre un flux més suau a la part davantera, així com en reduir la resistència a la pressió.

També hi ha un impacte sobre la càrrega aerodinàmica, però no és tan positiu com la resistència a l’avenç. El capó allargat és ara capaç de capturar més pressió de l’aire que flueix sobre ell, a causa de la superfície més gran. Però, alhora, el nou disseny actua com una veritable ala: l’aire que flueix per sobre del capó s’accelera, mentre que l’aire que flueix per sota perd velocitat ràpidament, quan s’orienta cap a l’obertura del radiador.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022 – imatge extreta del vídeo de Nettirabbi

Sabem, per Bernoulli, que la pressió d’un fluid disminueix amb la velocitat, i a la inversa, augmenta quan es redueix la velocitat. El resultat és que la nova solució genera una reducció de la pressió sobre el capó, generant així certa sustentació (per diferència de pressió). En resum, el guany potencial de càrrega aerodinàmica de la nova solució sembla que és molt petit, o fins i tot negatiu, depenent de la importància relativa d’aquests dos efectes oposats.

Volum (en vermell) pel qual es pot modificar la superfície exterior d’una carrosseria de Rally1 – extret de l’Apèndix J de la FIA 2023, Art. 262 – Reglament específic dels cotxes de Rally1

El nou disseny de la part davantera representa una modificació significativa respecte del cotxe de carretera del qual deriva. Però es tracta d’un dispositiu aerodinàmic situat a una de les zones on es permeten modificacions (en vermell a la figura superior), segons el reglament, per la qual cosa podrà ser homologat, si l’equip decideix finalment incorporar-lo.

Una segona modificació s’ha observat a la part davantera del Hyundai i20 N Rally1 durant les proves: el gruix de l’arc del pas de roda davanter s’ha reduït al mínim, en comparació del cotxe del 2022 (imatge inferior).

El resultat és que l’espai entre la roda i el pas de roda augmenta, cosa que permet extreure més aire de l’espai de la roda. Així, es redueix la pressió sota el cotxe i augmenta la succió, fent que s’ incrementi la tracció. Aquesta solució ja es va aplicar el 2022 al Toyota GR Yaris Rally1.

L’altra gran modificació al Hyundai i20 N Rally1 vista a les proves és l’aleró del darrere. Després de diverses proves aerodinàmiques desenvolupades els últims mesos, en les quals es va avaluar l’impacte de diferents modificacions als costats externs de l’aleró (com aletes esteses i plaques laterals  engrandides), s’ha dissenyat un nou aleró.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022 – imatge extreta del vídeo de Nettirabbi

L’aleró central amb una aletaper la part externa de les plaques laterals  ha estat substituït per un aleró continu, que cobreix tota l’amplada màxima del cotxe, tal com permet el reglament. L’aleró està suportat per dos suports de tipus coll de cigne (A), la base dels quals s’estén per tota la part inferior de l’aleró, en oposició als suports de coll de cigne habituals, que només suporten l’aleró a la part superior. S’han afegit dos separadors de flux (B) entre els suports. Tots dos elements (suports de coll de cigne i separadors) estan pensats per utilitzar la força de l’aire quan el cotxe està de costat, transformant la pressió generada per l’aire sobre ells en càrrega aerodinàmica addicional.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022 – imatge extreta del vídeo de Nettirabbi

Tots dos extrems de l’aleró s’han doblegat cap avall, convertint.se en plaques laterals. Però aquestes s’han truncat i convertit en aletes (C) a mitja alçada, aparentment per aprofitar l’aire que flueix sobre la presa lateral d’aire de l’híbrid (E). A sota, s’hi ha afegit una segona aleta (D), per aprofitar l’aire que flueix al voltant de la part inferior de la presa d’aire lateral i generar unamica més de càrrega aerodinàmica.

Aleró del darrere del cotxe de proves Hyundai i20 N Rally1 (a dalt) i del Toyota GR Yaris Rally1 (a baix)

El disseny del nou aleró té moltes similituds amb l’aleró del darrere del Toyota GR Yaris Rally1, com es mostra a la imatge superior. Les principals diferències es troben en la mida de l’aleró lateral superior (C), que és més ample al Hyundai, deixant així menys espai perquè flueixi l’aire entre la placa lateral  i el suport. Una aleta  més ampla permet obtenir més càrrega aerodinàmica, però a costa d’una resistència a l’aire més gran. Noteu també la presència d’un petit llavi de Gurney a la part posterior de l’aleta inferior (D) del Hyundai, que la fa més efectiva.

E.Lappi/J.Fern, Hyundai i20 N Rally1, proves de desenvolupament, Finlàndia, desembre de 2022 – imatge extreta del vídeo de Nettirabbi

Com en el cas del GR Yaris Rally1, els separadors de flux no es recolzen sobre el parabrisa posterior (com mostra la fletxa groga de la imatge anterior). Per això, no són suports sinó separadors de flux.

En conclusió, les noves modificacions proposades per Hyundai haurien de contribuir a augmentar la velocitat punta del cotxe (gràcies a la modificació davantera), així com la velocitat als revolts, gràcies a l’augment de l’adherència davantera (a causa dels arcs davanters més fins) i de la càrrega aerodinàmica del darrere (a causa del nou aleró del darrere). La introducció d’aquests canvis en un cotxe que ja va mostrar ser capaç d’assolir  velocitats molt altes, especialment a les proves més ràpides del 2022 (Finlàndia, Estònia, Ypres) garanteix una temporada molt més competitiva per a l’any que ve. I més pressió per als altres equips, que segurament respondran aviat amb noves modificacions, que continuarem analitzant.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments