El Dakar deixa empremta a tothom qui el correr i això els participants de casa nostra, molt nombrosos i valents, en poden deixar constància. No ha estat la millor de les edicions per als nostres interessos amb abandonaments sonats i problemes quan millor estaven anant les coses però «finishers» que té molt de mèrit.
Com hem anat explicant en les nostre cròniques diàries, el nostre millor representant ha estat Dani Oliveras. El copilot del pilot argentí Juan Cruz Yacopini a bord d’una Toyota Hilux T1+ van acabar la prova en setena posició, fen un ral·li de menys a més i sense cometre errades.
Armand Monleón ha estat el nostre segon representant més ben posicionat. El de Viladoms ha acabat en divuitena posició després de patir molt durant la primera setmana de competició però remuntant durant la segona etapa i entrant de forma regular en el top10.
Oriol Mena és l’únic guanyador català d’aquesta edició. El copilot del Maresme va aconseguir el triomf de la categoria T4 acompanyant al joveníssim pilot polonès Eryk Goczal. Un triomf in extremis després dels problemes en l’última etapa del seu principal rival en la lluita pel triomf, Baciuska i un altre català, Oriol Vidal.
Carlos Checa i Marc Solà de l’equip Astara acabarien en trenta-dosena posició després d’un gran ral·li només llastrats pels problemes mecànics del seu cotxe que els endarrerien en les últimes etapes.
Gerard Farrés, un altre que sortia amb tot per intentar guanyar la prova després de la gran edició que van fer el 2022, ha acabat cinquè de la categoria T4 i trenta-tresè de la general. Un problema amb l’electroventilador en l’etapa 11 el feia cedir una hora i el desbancava de la lluita pel triomf.
Trenta-quatrens de la general han acabat Isidre Esteve i Txem Villalobos. El pilot de La Seu d’Urgell sofria un problema en el motor d’arrancada de la seva Toyota Hilux T1 i els hi feien perdre tres hores i mitja i qualsevol opció d’estar amb els 20 primers.
Quarantè de la general, i novè de la categoria T4, Pau Navarro, de l’equip FN Speed. El de Llagostera aconseguia acabar el seu primer Dakar com a pilot realitzant una gran actuació i sobretot aprenent molt de tots els rivals de la categoria.
En quaranta-tresena posició trobem Santi Navarro, patró de la formació FN Speed. L’experimentat pilot va patir alguns problemes tècnics durant la primera etapa que el van fer agafar una estratègia més conservadora per acabar el Dakar.
Laia Sanz ha viscut un Dakar molt complicat però que ha aconseguit acabar per tretzena vegada consecutiva. En aquesta edició la Laia ha viscut situacions de tot tipus, però quan semblava que la podia atacar i recuperar posicions després dels problemes dels seus rivals era ella també qui vivia males experiències que l’endarrerien. Al final seixanta-cinquena posició de la general.
Una de les imatges més icòniques d’aquest Dakar és sense dubtes la situació que va viure Joan Font de l’equip FN Speed enganxat en un riu amb l’aigua fins al coll de l’etapa 10. El pilot de Vic per sort va ser socorregut en aquella cronometrada i aconseguí acabar el raid, no obstant, durant la primera setmana també va viure problemes tècnics perdent la roda posterior esquerra.
L’únic cotxe 100% català, l’Oryx T3 construit per ASM Motorsport aconseguia arribar al final al volant d’un altre català i històric de la prova, Xavi Foj, en setanta-novena posició final.
En cent unena posició trobem un gran amic d’aquest espai de motor en català, Carles Jiménez, copilot d’Òscar Ral, de l’equip Buggy Masters Team. La parella catalana aconseguien el seu objectiu d’arribar al final no sense entrebancs tècnics com els viscuts abans de començar l’etapa sis quan dos petits problemes van fer que arribessin tard a la sortida de l’especial, i des de direcció de cursa no els autoritzessin la sortida. Tot i això van poder continuar i arribar al final.
Rosa Romero, copilot de Pedro Manuel Peñate, ha viscut un Dakar molt complicat per la gran quantitat de contratemps tècnics. La de Sant Hipòlit de Voltregà patia ja la primera setmana puntxades, discs de fre xafats, problemes electrònics, però el cop més dur arribava a l’etapa onze quan el 4X4 del seu T4 deixava de funcionar i feien impossible superar les dunes. Van haver d’utilitzar dos jokers per poder seguir en cursa i acabar.
Xavier Blanco és el cent-onzè classificat. El de l’Ametlla del Vallès, copilot de l’italiana Camelia Liparoti han acabat la cursa al volant d’un Yamaha YXZ1000r.