Ho estan aconseguint. A poc a poc ens estan guanyant la batalla. Serem la resistència, però tenen la paella pel mànec. Qui ha assistit a l’última edició del Rallye Monte-Carlo segur sap de què parlo. Trams sense accessos, desenes de quilòmetres prohibits al públic, shakedown sense públic i amb només els Rally1, són alguns dels exemples més clars de com no ens volen als trams.
El Rallye Monte-Carlo és una de les curses més icòniques del calendari del mundial de ral·lis. Des de la seva creació ha atret milers d’aficionats de tot el món per veure els millors pilots de ral·li competir en les difícils i canviants condicions de les muntanyes que envolten el Principat de Mònaco.
La seva història i mística fa anys que es va apagant, però des de l’explosió de la Covid el retrocés s’ha accelerat. L’any 2021 la prova, encara a Gap (d’on esperem que torni aviat) es va celebrar sense espectadors i amb uns horaris molt inusuals per complir amb les restriccions imposades pel govern francès.
El 2022 la prova es va moure a Mònaco amb un nou itinerari que presentava trams retallats en el seu quilometratge evitant així accessos intermedis. Es va continuar amb un shakedown limitat al públic i només per als Rally1. Una manera de fer per part de l’ACM que ha continuat per al 2023 sense cap mena de restriccions per mesures sanitàries.
A qui beneficia? A ningú. A qui no molesta aquesta situació? A la televisió i la seva plataforma WRC+. Ells poden seguir retransmetent els trams i poc els importa si Entrevaux es repeteix quinze vegades o si no fiquen ni un minut els WRC2, tenen hores de pantalla i això no afluixa, és igual que no hi hagi ni un sol espectador al tram.
I si fóssim més retorçats encara podríem anar més lluny, quants més espectadors als trams menys clients potencials a la seva plataforma, ja que es troben gaudint de la competició a peu de tram. Si ens fan fora dels trams i estem totes i tots seguint la competició mitjançant la plataforma de pagament del promotor, WRC+, més beneficis obtindran.
Només organitzacions fortes poden fer front a l’actual situació, tot i que la posició de poder i dominant continua en mans de Red Bull Media House. Estem perdent l’essència a un ritme altíssim i això només pot provocar un efecte expulsió a tots els passionaris que seguim els ral·lis.
La TV mana, vosaltres calleu
Els organitzadors de les proves del mundial de ral·lis s’han d’ajustar a les directrius del promotor amb la TV com a punta de llança. Es limiten quilòmetres de trams i nombre de trams perquè així es pugui veure en tot en directe.
També imposen horaris, un tram no pot començar fins que l’anterior no hagi estat acabat per l’últim Rally1. I els Rally2? És igual, els interessa la bèstia grossa. Podríem continuar amb una llarga llista d’obligacions, com que la Power Stage (un altre invent) sigui a les 12:XX del diumenge, tot el que ha acabat convertint els ral·lis i els seus itineraris en uns estàndards monòtons i avorrits.
El Monte-Carlo ja va sortir del campionat allà cap al 2008 i va ser tot un èxit per tots recordats gràcies, en part, a recuperar l’essència d’un itinerari llarg i autèntic i no pensant en les hores de pantalla que podia oferir (que curiosament aquells anys va retransmetre Eurosport de forma espectacular).
Igual que Canal+ a meitat dela noranta feia trams en directe i no imposava itineraris, pot ser hauríem de fer un pensament.