Com millorar el competitiu Citroën C3 Rally2

La recent segona posició aconseguida per ∅stberg/Barth a la prova inaugural de l’ERC a Fafe, enfrontant-se a una de les competències més dures de la història dels cotxes de Rally2, ha demostrat una vegada més que el Citroën C3 Rally2 segueix sent un cotxe molt competitiu . I diem ‘encara’ perquè és el cotxe de rally2 més antic (en termes de data d’homologació). Com és possible, i com es pot mantenir aquest alt nivell, davant de l’arribada de nous cotxes com l’Skoda Fabia RS Rally2 o el Toyota GR Yaris Rally2? El Director de Promoció de Carreres de Clients de Stellantis Motorsport, Didier Clément (ex Director Tècnic de Citroën), ens va detallar com ho faran, i intentarem explicar-ho a les properes línies.

El cotxe ja va demostrar ser molt competitiu sobre asfalt a principis d’any, amb la victòria de Rossel/Dunand al Ral·li Monte-Carlo. No hi ha més secret que el constant treball de desenvolupament dut a terme pel fabricant francès, fins i tot després d’abandonar oficialment la competició el 2019.

Els progressos mostrats pels competidors, la continuïtat de la reglamentació actual (que està previst que es mantingui almenys fins al 2025) i la incertesa sobre la configuració de la propera generació de cotxes (híbrids? elèctrics? altres?) impedeixen a Citroën (i molts altres fabricants) pensar en el disseny d’un nou cotxe. Així, continuar amb el desenvolupament del cotxe és l’única alternativa per mantenir-lo competitiu davant de la creixent competència.

A.Cachón/A.López, Citroën C3 Rally2, Rallye Monte-Carlo 2023, 12è WRC2
A.Cachón/A.López, Citroën C3 Rally2, Rallye Monte-Carlo 2023, 12è WRC2

Per aquest motiu, Citroën va iniciar un nou pla de desenvolupament durant el 2022, que està previst que continuï al llarg del 2023. L’objectiu principal, com va explicar Didier Clément, és «millorar el rendiment general del cotxe«. El pla inclou totes les parts del cotxe, des del motor fins a la suspensió, la transmissió i fins i tot el programari. I l’aerodinàmica, és clar.

En termes d’aerodinàmica, el punt de partida també és molt bo, com va confirmar el Sr. Clement: “el C3 Rally2 és un cotxe ben equilibrat”. La modificació del para-xocs davanter introduïda el 2021 va contribuir a equilibrar el cotxe, en augmentar la càrrega aerodinàmica a la part davantera gràcies a la reducció de la quantitat d’aire que entra sota el cotxe, reduint així la pressió, com vam analitzar aquí.

Disseny del para-xocs davanter del Citroën C3 Rally2 2021

Per millorar el rendiment del cotxe, «intentarem augmentar l’adherència del cotxe«, va continuar el Sr. Clément. Per a un cotxe equilibrat, l’augment del rendiment pot venir de l’augment de l’adherència, és a dir, augmentant la quantitat de càrrega aerodinàmica que el cotxe pot generar, o de la reducció de la resistència aerodinàmica. Citroën dedicarà més esforços a la primera opció. Més concretament, «estem considerant tant un nou para-xocs com un nou aleró del darrere«. És a dir, intentar augmentar la càrrega aerodinàmica de manera similar tant davant com darrere, per mantenir el bon equilibri.

Això vol dir que aviat veurem un nou aleró del darrere seguint les últimes tendències, és a dir, amb els suports desplaçats a ambdós extrems de l’aleró, com al Polo GTI, el Fiesta o el nou Fabia RS? És difícil respondre ara, però només el Hyundai i20N i els C3 Rally2 segueixen utilitzant suports centrats en l’aleró del darrere, així que no seria una sorpresa.

S.Lefebvre/A.Malfoy, Rallye Monte-Carlo 2023, 10è WRC2

Quin és l’estat actual del desenvolupament aerodinàmic del cotxe? «Actualment estem desenvolupant el CFD (simulacions numèriques) per veure què funciona millor, amb el suport d’una empresa externa«, va explicar el Sr. Clément. I quan les podrem veure? «Algunes modificacions ja s’introduiran a Croàcia«, respon Didier, però el més probable és que no estiguin relacionades amb l’aerodinàmica, ja que es triga més a portar les peces noves del CFD a l’homologació. En qualsevol cas, una vegada que les modificacions estiguin disponibles, s’introduiran tant als cotxes nous com als antics, en forma de kits. Així que probablement veurem un kit aerodinàmic disponible per als actuals Citroën C3 Rally2 durant 2023. La qual cosa són molt bones notícies per als clients actuals i pels nous.

En resum, sembla un molt bon pla per mantenir el nivell de competitivitat del cotxe, per molt vell que sigui. El seguirem com sempre amb gran interès.

rallyracc 2018 citroen c3 rally2
Nacho Mateo

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments