La F1 introdueix canvis per al Gran Premi d’Austràlia 2023

La FIA intenta millorar la visibilitat dels pilots després de la controvèrsia per les penalitzacions a Ocon i Alonso per posició de sortida incorrecta

Primer va ser Esteban Ocon al Gran Premi de Bahrain, el que li va suposar el començament d’una successió de sancions i que acabés retirant-se de la cursa, dues setmanes més tard Fernando Alonso a l’Aràbia Saudita, que va estar a punt de perdre el podi com a resultat del seu error. Un dels temes que ha generat més controvèrsia en aquest principi de temporada és, sense cap dubte, el de les sancions per posició incorrecta a la sortida, que han estat presents en les dues primeres curses del mundial. En ambdós casos, els pilots es van situar desplaçats fora de la seva caixa de sortida, acció per la qual se’ls va sancionar amb 5 segons afegits al seu temps i que van complir durant les seves aturades a boxes, amb poca fortuna.

El fet que aquest tipus d’accions s’hagin començat a vigilar amb molta més atenció ha sorprès tant les escuderies com els seus pilots, amb diversitat d’opinions entre aquells que estan d’acord amb el fet que es penalitzin les infraccions, seguint el reglament tècnic al peu de la lletra i d’altres que afirmen que el desplaçament lateral no dona cap mena d’avantatge competitiu i que a vegades pot resultar complicat tenir una bona referència de la posició del monoplaça respecte la caixa. El mateix Alonso declarava que entenia que se l’hagués penalitzat, però que el seu error es va produir perquè es va fixar tant en col·locar-se a l’alçada de la línia groga, que marca on s’han d’alinear les rodes davanteres, que va perdre la percepció d’on estacionava el seu Aston Martin.

Per tal d’adreçar els problemes de visibilitat dels pilots i facilitar la seva col·locació a la graella de sortida, la F1 ha implementat una sèrie de canvis a les caixes de sortida. El primer d’aquest, l’eixamplament de 20 cm de les caixes, perquè els pilots tinguin més marge a l’hora de posicionar-se. A més, posteriorment, s’ha adoptat un canvi encara més evident, pintant unes línies guia que els pilots puguin seguir per a col·locar-se a la sortida. A continuació es pot veure més clarament:

Davant aquests canvis, un dels pilots afectats, Fernando Alonso, ha estat preguntat sobre la utilitat d’aquestes solucions:

«LA línia central? no ho crec. […] Perquè, com t’aproximes a la caixa de boxes de costat, no estàs mirant endavant. aquest és el major problema. […] però els 20 centímetres ajudaran, suposo.

Fernando Alonso

Un altre canvi, que segurament ha passat més desapercebut pel seu poc impacte sobre la competició a pista però que s’aplicarà a partir d’aquest cap de setmana és la prohibició ferma per als equips de pujar-se a les tanques de protecció. Si bé és cert que aquesta norma ja era vigent al Codi Esportiu de la FIA des de 2006, mai no s’havia aplicat de forma estricta. Segons l’apèndix H, article 2.3.2, el personal dels equips només poden estar a la zona de pit-lane per treballar sobre els cotxes, i a l’acabar, retornar als seus garatges. Sortir a celebrar amb els pilots a l’acabar la cursa, per tant, no està permès a la normativa. Tot i això, veure els mecànics i d’altre personal pujats a les tanques del pit-lane quan els cotxes veuen la bandera a quadres és una imatge molt comuna a qualsevol gran premi.

No obstant, sembla que el director de cursa Niels Wittich ha decidit aplicar aquesta regla amb major severitat, el que podria comportar sancions per als equips que decideixin continuar amb aquesta pràctica al final dels grans premis. Aquesta decisió ha estat motivada per les imatges dels anteriors dos grans premis, on es podia veure els membres dels equips en situacions considerades poc segures per direcció de cursa. A Jiddah, tant els mecànics de Red Bull com d’Aston Martin van pujar fins a la part superior de les tanques de protecció per felicitar les actuacions dels seus respectius pilots, el que no ha agradat a la FIA, preocupada davant el risc de caiguda dels mecànics o d’objectes que duguin a sobre, potencialment perillosos pels monoplaces que hi ha a pista.

Si bé és cert que no s’espera que, en cas que un equip repeteixi aquesta acció, s’imposin grans sancions, sembla que cal dir adeu a les imatges tan icòniques que ens ha deixat la F1 en incomptables ocasions.

Subscriu-te

El butlletí del motor en català

Totes les novetats de casa nostra en la nostra llengua

Subscriu-te
Notificació de

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments