Les qualificacions per a les 24h de Le Mans 2023 han estat marcades per una lluita ferotge entre el constructor japonès Toyota i els italians de Ferrari per aconseguir les primeres posicions
Aquestes dues marques han estat les úniques capaces d’aconseguir una pole positions aquesta temporada i s’han enfrontat en una bonica batalla abans de l’Hyperpole d’avui.
Al principi de les qualificacions, era el Toyota N°7, amb José María López al volant, la que dominava la llista de temps. Els Ferrari, en canvi, es trobaven de manera discreta i fora de la zona qualificativa per a l’Hyperpole.
Però tot va canviar en la segona part de les qualificacions amb l’aparició dels 499P de Maranello, les principals amenaces dels GR010 des de l’inici de la temporada. Antonio Fuoco, al volant de la Ferrari N°50, va deixar clar qui manava amb un temps de 3’25″213, superant el cotxe germà, la N°51, per 0″199 i els dos Toyota amb la N°7 per davant de la N°8.
Porsche i Cadillac asseguren les últimes places per a l’Hyperpole
Porsche i Cadillac es reparteixen les últimes quatre places qualificatives per a l’Hyperpole, amb els 963 N°5 i 75 davant dels V-Series.R N°1 i 2.
Un cop dur per als dos Peugeot 9X8, que no han aconseguit classificar-se entre els vuit Hypercars més ràpids d’aquesta sessió de qualificació. El ritme mostrat és una mica preocupant, ja que malgrat els últims ajustaments del BoP, que haurien de jugar en el seu favor, els Lleons han quedat a 2 segons i 2″6 d’Antonio Fuoco.
Decepció també per a l’únic Porsche client, el de Hertz Team JOTA. El model 963 N°38 gairebé no ha pogut rodar durant la sessió. Després d’esperar llargament al garatge, va sortir a prop del final, però no va poder completar cap volta cronometrada. Per ara, l’equip anglès no ha donat cap informació sobre l’absència del seu Hypercar durant aquestes qualificacions.
JOTA destaca en la categoria LMP2
En canvi, JOTA no ha estat inactiu en la categoria LMP2, ja que l’Oreca 07 N°28 pilotada per Pietro Fittipaldi ha dominat la classificació d’aquesta primera part de les qualificacions. El brasiler ha completat la seva volta més ràpida en 3’34″751, superant per només dos mil·lèsimes Louis Delétraz (Team WRT N°41).
Com en el cas dels Peugeot en la categoria Hypercar, el clan Alpine ha tingut una gran desil·lusió. Cap dels cotxes blaus ha superat el llindar qualificatiu, acabant en les 21a i 23a posicions de la categoria. Només l’Oreca N°13 de Tower Motorsports ha tingut un pitjor resultat, però només perquè no ha pogut rodar després d’un canvi de xassís per la sortida de pista de Steven Thomas en els Entrenaments Lliures.
AF Corse lidera en la categoria GTE AM
En la categoria GTE AM, destaca el bon rendiment de l’equip AF Corse, que ha col·locat dues Ferrari 488 GTE Evo al capdavant. El millor temps ha estat per a Alessio Rovera amb el cotxe N°83 en 3’51″877, superant per 37 mil·lèsimes el temps de Davide Rigon amb el cotxe N°54. Malgrat la sortida en els Entrenaments Lliures 1, el Corvette N°33 apareix ben situat a la part alta de la classificació. El tercer millor temps és per a la màquina de Detroit amb Nicky Catsburg al volant.
Fet estrany però cert, cap Porsche 911 RSR-19 lluitarà per l’Hyperpole. El millor temps per un dels cotxes alemanys només ha estat el novè, a gairebé 1″5 de la referència del dia.
Avui, Hyperpole
La Hyperpole és la sessió de qualificació per determinar les primeres posicions de sortida per a cadascuna de les categories que es disputarà aquesta tarda a partir de les 20h.
La Hyperpole és una evolució del format de qualificació utilitzat anteriorment a Le Mans, que es coneixia com a Top 30 Shootout. A la Hyperpole només participen els 8 millors cotxes classificats de cada categoria en la sessió d’ahir.
D’aquesta manera només hi hauran 24 cotxes en pista durant 30 minuts intentant realitzar la millor volta possible i sense possibilitat de repostar durant la sessió. La lluita està servida.