La cinquena edició del Dakar organitzada a Aràbia Saudita es perfila com la més exigent fins ara, tant per als pilots com per a les màquines.
Al final de la primera setmana, que es distingeix per la dificultat des de la sortida d’AlUla, els competidors se sotmetran a una seqüència de tres dies a l’Empty Quarter, que inclou un format de prova inèdit: la Crono 48h, repartida en dos dies, que dispersarà els competidors en gairebé total autonomia en vuit bivacs diferents. Després de la jornada de descans a Riad, la intensitat no decaurà fins a la meta de Yanbu, havent de sortejar els paranys de navegació en una gran varietat de terrenys que cada dia poden canviar les tornes.
Després d’una edició exigent que va posar a prova la capacitat de resistència dels competidors, la tònica del Dakar 2024 serà igual d’exigent amb les expectatives per al repte de la competició. El traçat, que recorre una distància equivalent a 5000 quilòmetres, segueix endavant amb l’exploració del territori saudita, amb un 60% de zones inèdites a les especials cronometrades. S’instal·laran en total nou bivacs en una franja molt ampla que transcorrerà d’oest a est, mentre que la ruta creuarà en les dues direccions per arribar a la meta final a Yanbu, a la vora del mar Roig.
Etapa a etapa
ALULA > ALULA – 05/01/2024 – Pròleg – Enllaç > 130 km – Especial > 28 km
Aquest cop, l’entrada en acció es presenta en versió llarga, al límit màxim del que permet el reglament. Ja no és un esprint, és una etapa 100% Dakar concentrada en un lloc excepcional on els pilots cobreixen entre roques, per pistes sorrenques i també fora de pista. Amb una prova d’aquesta tipus, es vol aconseguir la missió principal del pròleg: és a dir, col·locar els pilots en un ordre coherent.
Etapa 1 – ALULA > AL HENAKIYAH 06/01/2024 – Enllaç > 127 km – Especial > 414 km
La sortida marca el to de l’edició del 2024: exigent. Per entrar de ple en un debat esportiu d’alta intensitat, s’ha traçat un recorregut completament nou, en una zona amb característiques geològiques específiques, desconegudes fins ara al Dakar. El recorregut serpenteja entre volcans, al bell mig d’una paleta de colors minerals on s’alternen tots els tons de gris, dels més sobris als més explosius. El format de l’etapa pot començar a traçar les primeres diferències.
Etapa 2 – AL HENAKIYAH > AL DUWADIMI 07/01/2024 – Enllaç > 192 km – Especial > 463 km
Al començament del recorregut cal salvar un tram de trenta quilòmetres de dunes. Però després, durant la major part d’aquesta novíssima especial, el terreny és força ràpid i afavorirà els equips més audaços… sense obligar-los a córrer riscos, és clar. La resistència serà clau i l’arribada a Al Duwadimi es preveu que sigui tard.
Etapa 3 – AL DUWADIMI > AL SALAMIYA – 08/01/2024 – Enllaç > 295 km – Especial > 438 km
El Dakar arrenca amb força, amb una etapa marató abans de l’equador de la primera setmana. La primera part es disputa al llarg d’una molt variada especial, on els trams pedregosos donen pas a horitzons de sorra, i més endavant a zones de dunes. Alternant entre trams ràpids, lents i accidentats, mai no s’arriba a trobar el ritme de creuer. I naturalment, cal tenir en compte una limitació important: els vehicles només disposaran de dues hores d’assistència al final de l’especial abans de dirigir-se a la bivac marató i a un parc tancat.
Etapa 4 – AL SALAMIYA > AL-HOFUF – 09/01/2024 – Enllaç > 332 km – Especial > 299 km
Una altra llarga jornada per arribar a Al Hofuf, situat al centre d’un immens oasi plantat amb tres milions de palmeres datileres. Per compensar l’extens quilometratge de l’etapa, sobretot al final d’una marató, s’ha rebaixat una mica el nivell de dificultat del terreny, que és força ràpid. En canvi, la navegació serà molt complicada. És aquí on alguns pilots i equips perdran alguns minuts preciosos, o fins i tot més.
Etapa 5 – AL-HOFUF > SHUBAYTAH 10/01/2024 – Enllaç > 527 km – Especial > 118 km
Les xifres de l’etapa podrien semblar enganyoses, però hi ha dos paràmetres que cal tenir en compte a l’hora d’avaluar la dificultat d’aquesta jornada. En primer lloc, la longitud de l’enllaç i la sortida tan d’hora, que afectaran els pilots i els seus equips. I després la tornada al mar de dunes de l’Empty Quarter, on els quilòmetres de l’especial compten doble o triple. Aquí ja només hi ha sorra, i la velocitat mitjana entra en caiguda lliure. Pocs hauran arribat al bivac de Shubaytah en caure el sol.
Etapa 6 – SHUBAYTAH > SHUBAYTAH 11/01 – 12/01/2024 – Enllaç > 209 km – Especial > 626 km
L’etapa es desenvolupa durant dos dies, però els paràmetres típics d’una etapa marató desapareixen amb el format sense precedents de la Crono 48 hores. A partir de les 16h es demanarà a tots que s’aturin a la següent àrea de descans (n’hi ha 6) situada a la ruta de l’especial. En aquest punt, els pilots rebran un equip mínim d’acampada i menjar suficient per passar la nit al desert, sense connexió i, per tant, sense informació sobre els resultats dels rivals. Aïllats del món.
L’escenari d’aquesta nova etapa serà l’Empty Quarter i les seves dunes infinites. Tot i que ja s’han endinsat en aquesta zona, el recorregut d’aquesta megaespecial és realment dur. Entre els cordons dunars els esperen els chotts (llacs salats), on es podran prendre un respir. Però la navegació exigirà la màxima cura, amb rumbs difícils de trobar i WP ocults. A més, com que els recorreguts de la FIA i de la FIM són independents, no hi haurà marques de les motos per guiar els copilots.
Descans RIYADH 13/01/2024
Els pilots de cotxes i camions hauran de recórrer un llarg enllaç abans d’arribar al bivac de la capital saudita. El dia de descans serà curt per a alguns, però els equips d’assistència podran dur a terme les reparacions i el manteniment necessaris.
Etapa 7 – RIYADH > AL DUWADIMI – 14/01/2024 – Enllaç > 390 km – Especial > 483 km
Tot i el copiós menú dels primers dies, que probablement haurà dispersat molt els corredors a la classificació general, la segona setmana ofereix veritables oportunitats per tornar a ficar-se en la lluita. Però aquesta etapa tan variada no tindrà res d’una recuperació suau. Al principi de la ruta hi ha molts canvis de direcció, per tant serà difícil orientar-se a través dels canons. I per acabar, els llargs trams de dunes ajudaran a marcar la diferència als corredors més experimentats. No hi ha temps per perdre per guanyar temps!
Etapa 8 – AL DUWADIMI > HAIL – 15/01/2024 – Etapa 8 Enllaç > 220 km – Especial > 458 km
Aquest serà un dia de contrastos i una lleugera baixada d’intensitat. Sortint del centre del país en direcció nord, l’especial portarà als participants per un terreny sorrenc, però sense grans obstacles. Després hi ha un canvi d’escenari sorprenent que exigirà la màxima atenció i precisió en la conducció. La sorra dóna pas als còdols, amb una ruta dura i trencada en alguns punts. Per protegir els pneumàtics, hauran de rodar cap a Ha’il com si caminéssin sobre closques d’ou. Amb prudència i delicadesa.
Etapa 9 – HAIL > AL ULA – 16/01/2024 – Enllaç > 222 km – Especial > 417 km
Aparentment, l’inici de l’especial pot semblar ràpid, però les coses canvien ràpidament. Més que veure-les, cal endevinar per on van les pistes, de manera que la navegació es complica. I conduir per altiplans rocosos requereix tanta confiança com tècnica per trobar el ritme ideal.
Etapa 10 – AL ULA > AL ULA – 17/01/2024 – Enllaç > 241 km – Especial > 371 km
La regla de l’alternança s’aplica a la segona setmana. Però això no vol dir que sigui fàcil ja que obligarà a fer eslàlom entre les monumentals roques de la regió d’AlUla. És un veritable joc de pistes, amb moltes opcions per aprofitar els errors dels rivals. És segur que prèviament els equips hauran calculat molt bé les posicions de sortida.
Etapa 11 – AL ULA > YANBU – 18/01/2024 – Enllaç > 107 km – Especial > 480 km
L’etapa del dia és la més dura de la segona setmana i podria moure l’ordre del podi a totes les categories. Amb prop de 500 quilòmetres de longitud, aquesta especial es disputa principalment en un terreny inhòspit i trencat. Els pilots de cotxes que van suportar la segona etapa de l’any passat es poden preparar. Molta atenció amb les punxades.
Etapa 12 – YANBU > YANBU – 19/01/2024 – Enllaç > 153 km – Especial > 175 km
La darrera especial no presenta grans dificultats, però pot resultar decisiva. Aquests últims 144 quilòmetres són sempre una amenaça per a qui va al capdavant.
Itinerari
P | Divendres, 5 de gener de 2024 | ALULA > ALULA | 158 km | 28 km |
1 | Dissabte, 6 de gener de 2024 | ALULA > AL HENAKIYAH | 541 km | 414 km |
2 | Diumenge, 7 de gener de 2024 | AL HENAKIYAH > AL DUWADIMI | 655 km | 463 km |
3 | Dilluns, 8 de gener de 2024 | AL DUWADIMI > AL SALAMIYA | 733 km | 438 km |
4 | Dimarts, 9 de gener de 2024 | AL SALAMIYA > AL-HOFUF | 631 km | 299 km |
5 | Dimecres, 10 de gener de 2024 | AL-HOFUF > SHUBAYTAH | 645 km | 118 km |
6 | Dijous, 11 de gener de 2024 Divendres, 12 de gener de 2024 | SHUBAYTAH > SHUBAYTAH | 781 km | 572 km |
– | Dissabte, 13 de gener de 2024 | RIYADH | |
7 | Diumenge, 14 de gener de 2024 | RIYADH > AL DUWADIMI | 873 km | 483 km |
8 | Dilluns, 15 de gener de 2024 | AL DUWADIMI > HAIL | 678 km | 458 km |
9 | Dimarts, 16 de gener de 2024 | HAIL > AL ULA | 639 km | 417 km |
10 | Dimecres, 17 de gener de 2024 | AL ULA > AL ULA | 612 km | 371 km |
11 | Dijous, 18 de gener de 2024 | AL ULA > YANBU | 587 km | 480 km |
12 | Divendres, 19 de gener de 2024 | YANBU > YANBU | 328 km | 175 km |